Academia Americana de Film a comis mai putine surprize decit de obicei la nominalizari. Insa nici numele lasate pe dinafara nu sint tocmai neglijabile: Angelina Jolie, Denzel Washington si Sean Penn.

Profilul competitiei din acest an la Oscar demonstreaza o oarecare continuitate in trendul anti-blockbuster pe care il anunta premierea lui „Crash" de acum trei ani. Membrii Academiei Americane de Film (AAF) par sa se tina scai de filmele produse de divizii specializate ale unor mari studiouri: dintre cele cinci nominalizate, patru fac parte din aceasta categorie, in timp ce „Michael Clayton", desi distribuit de Warner Bros., a fost finantat de Steve Samuels, un dezvoltator imobiliar, care a pus jos banul vazind ca nici un studio nu se inghesuia.

Dintre cei sase barbati nominalizati la categoria Cel mai bun regizor, unul singur - Joel Coen - a mai avut parte de o astfel de candidatura, pentru lungmetrajul „Fargo". Si Julian Schnabel, si Anderson, si fratii Coen sint maniaci cu dreptul de „final cut", asa ca se tin departe pe cit de mult pot de marile studiouri. Dintre toti cineastii nominalizati la aceasta sectiune, doar Tony Gilroy are o istorie lunga in ceea ce priveste colaborarea cu studiourile la scara industriala, el lucrind in calitate de scenarist la toata seria de lungmetraje „Bourne".

Altfel, exista anumite raritati la a 80-a editie a Oscarurilor. Directorul de imagine Roger Deakins este primul nominalizat cu doua filme - „No Country for Old Men" si „Asasinarea lui Jesse James..." - din 1971 incoace.

Daca ar cistiga Oscarul pe 24 februarie, Marion Cotillard ar fi al cincilea artist care cistiga statueta pentru un rol in alta limba decit engleza. Cate Blanchett a obtinut doua nominalizari, in 1999 si in 2008, pentru acelasi rol - cel al reginei Elisabeta. Cu nominalizarea lui Julian Schnabel pentru „Le Scaphandre et le Papillon", in limba franceza, este pentru a doua oara in doi ani cind un american este selectionat pentru Oscarul pentru cel mai bun regizor datorita unui lungmetraj realizat intr-o alta limba decit engleza. Clint Eastwood a fost nominalizat in 2007 pentru „Scrisori din Iwo Jima", turnat in japoneza. Regizorii-scenaristi domina ambele categorii consacrate script-urilor, obtinind sase nominalizari din zece. Insa si nedreptatitii au fost pe masura recordurilor.

Cea mai buna actritaLa aceasta categorie, si criticii de film si alti experti mizau pe Angelina Jolie (foto), asa ca destule voci le-au reprosat omiterea ei din lista nominalizatelor. Ar fi avut toate datele, incepind cu coloratura politica a lungmetrajului „Speranta moare ultima". O explicatie posibila e ca ultimul trend in materie de actorie este cel expresionist, pe cind prestatia lui Jolie din pelicula semnata Michael Winterbottom este una relativ minimalista, ea fiind rezervata si aproape ermetica mai tot timpul, abia aproape de final lasind loc unei izbucniri care aminteste de cea a lui Brad Pitt din „Se7en". O alta absenta notabila la aceasta categorie este aceea a Helenei Bonham-Carter, a carei prestatie din „Sweeney Todd" a fost si ea apreciata de critici, multi considerind ca actrita ar fi meritat locul nominalizatei si foarte tinerei Ellen Page („Juno"). In schimb, tot foarte juna Keira Knightley, din „Atonement", n-a ajuns pe lista scurta a candidaturilor la Oscar.Cel mai bun actorTrei dintre cei cinci nominalizati erau dati drept siguri: George Clooney, Johnny Depp si Daniel Day-Lewis. Pe Tommy Lee Jones se miza, e drept, dar pentru rolul din „No Country for Old Men", nu pentru cel din „In the Valley of Elah", pe care au pariat membrii AAF. Nici unul dintre actorii principali - cea mai mare surpriza neplacuta fiind Josh Brolin - din filmul fratilor Coen nu a fost blagoslovit cu vreo nominalizare. Academia nu l-a bagat in seama nici pe Brad Pitt, cu al sau rol de Jesse James, facind aici o nota discordanta semnificativa cu Mostra venetiana, care i-a dat anul trecut Cupa Volpi pentru aceasta interpretare. Si Tom Hanks a ratat nominalizarile, in ciuda unui rol laudat de critici, in satira „Charlie Wilson’s War", iar Denzel Washington (foto), starul preferat al americanilor, n-a prins in acest an la membrii AAF cu rolul sau celebrator din „The Great Debaters", pe care l-a si regizat, sau cu acela din „American Gangster". Un alt client fidel al Oscarurilor, Russell Crowe, a ramas fara nominalizare.Cel mai bun regizorLa a 80-a editie a Oscarurilor s-a remarcat o nepotrivire relevanta intre categoriile Cel mai bun film si Cel mai bun regizor. Desi „Atonement" a strins nu mai putin de sapte nominalizari, autorul sau, regizorul Joe Wright (foto), n-a obtinut nici macar una. Pe vremuri, „American Gangster" de Ridley Scott n-ar fi plecat acasa cu mina goala de la anuntul nominalizarilor, dar, o data cu schimbarea la fata a gusturilor Academiei, asa s-a intimplat. Tim Burton n-a avut nici el lipici la membrii AAF, chit ca lucreaza in mainstream de 20 de ani, asa ca al sau „Sweeney Todd" a urmat traditia musicalurilor ignorate de Academie. Insa cea mai scandaloasa absenta de la categoria destinata regizorilor a fost aceea a unui actor care isi incearca mina in spatele camerei: Sean Penn, care ar fi meritat din plin o nominalizare cu „Into the Wild". Si un veteran a ramas pe dinafara acestei categorii, iar criticii au luat nota, fiind vorba de multi-premiatul Sidney Lumet, cu al sau „Before the Devil Knows You’re Dead".Cea mai buna animatieAbsenta cea mai saritoare in ochi este de departe „Simpsons - The Movie", si nu se poate spune ca in promovarea sa nu s-au investit bani cu galeata. Criticii l-au adorat, publicul pe masura, efectul rezumindu-se la incasari globale de 526 de milioane de dolari. Tratat cu neglijenta a fost si lungmetrajul seinfeldian „Bee Movie", caruia ii dadeau sanse si expertii, si comicul (foto). Responsabil pentru aceste omiteri este, explica specialistii, „Persepolis" de Marjane Satrapi si Vincent Paronnaud. Intr-adevar, dat fiind genul de animatie super-elaborata, scaldata intr-o cromatica de bomboane fondante si pe deasupra pe gustul intregii familii tipic acestei categorii si ilustrat din plin de „Ratatouille" si de „Surf’s Up", filmul frantuzesc - alb-negru, clar destinat adultilor, cu greutate din punct de vedere politic - nu are ce cauta la aceasta sectiune. Insa votantii tineau sa ii faca loc cumva, si doar aici era eligibil. „Ratatouille" in schimb a ajuns - nu se stie cum, nu intrebati de ce - si la categoria „Cel mai bun scenariu original".Cel mai bun filmPelicula despre biografia lui Bob Dylan, „I’m not There", s-a dovedit prea impresionista pentru gustul membrilor Academiei Americane de Film, dar macar i-a adus lui Blanchett o nominalizare la categoria destinata rolurilor secundare feminine. „Away from Her", pelicula semnata de actrita Sarah Polley, a fost si ea exilata in sectiunea consacrata interpretarilor episodice, in aceeasi maniera ca si lungmetrajul de Todd Haynes. Insa cele mai luate in seama lipsuri ale listei au fost filmele „Into the Wild" de Sean Penn (foto) si „Sweeney Todd" de Tim Burton. Au existat insa si voci care au sustinut ca „Before the Devil Knows You’re Dead" de Sidney Lumet si „Gone Baby Gone", debutul regizoral al lui Ben Affleck, ar fi meritat o nominalizare. Daca tot e s-o luam pe criterii de tinerete, si Jason Reitman, fiul legendarului Ivan Reitman, are vreo 30 de ani si se afla la al doilea lungmetraj. Acesta fiind „Juno", pelicula - surpriza care a dat peste cap toate pariurile privind aceasta sectiune. Si Cannes, si Venetia Dintre filmele premiate la Cannes, doar „4, 3, 2" a ramas pe dinafara, „Le Scaphandre et le Papillon" (Cea mai buna regie) obtinind nu mai putin de patru nominalizari, iar lui „Persepolis" (Premiul special al juriului) i s-a facut loc cumva. Si alte lungmetraje prezente pe Croazeta - vezi israelianul „Beaufort" - se bat pentru Oscar. Membrii AAF s-au dat in vint si dupa Mostra venetiana: sase pelicule prezentate acolo in premiera anul trecut au acumulat 22 de nominalizari la statuetele aurite. Debutul regizoral al lui Tony Gilroy, „Michael Clayton", care figura in competitie la Venetia, a strins sapte candidaturi la Oscar, si tot atitea a adunat si pelicula lui Joe Wright care a deschis Mostra in 2007. Cu toate acestea, nici regizorul, si nici actorii Keira Knightley si James McAvoy n-au fost vazuti cu ochi buni de membrii AAF. Cu trei nominalizari la Oscar s-a ales si „Sweeney Todd: Barbierul diabolic din Fleet Street", de Tim Burton, premiat la cea de-a 64-a editie a Mostrei cu Leul de Aur pentru intreaga cariera.

Filmul „Brief Encounter" trece pe scena. Detalii pe www.cotidianul.ro/select