Utilizatori de cartele, abonati la operator fix sau mobil, toti utilizatorii de telefonie din Romania isi vor putea pastra din octombrie numerele daca schimba furnizorul. Din toamna acestui an se va rezolva una dintre cele mai spino

Utilizatori de cartele, abonati la operator fix sau mobil,
toti utilizatorii de telefonie din Romania isi vor putea pastra din octombrie
numerele daca schimba furnizorul.

Din toamna acestui an se va rezolva una dintre cele mai
spinoase probleme pe piata telecom din Romania: schim­barea numarului o data cu
schimbarea operatorului. Portabilitatea permite utilizatorilor sa isi pastreze
acelasi numar de telefon atunci cand devin abonati ai altor furnizori si va
deveni operationala de la 21 octombrie. O solicitare intra in vigoare la 10
zile de la depunerea unei cereri la furnizorul la care este abonat. Portarea
numerelor de telefonie fixa catre retele de telefonie mobila si invers nu va fi
posibila.

COSTURI. In
momentul in care un utilizator renunta la serviciile de telefonie oferite de un
operator, utilizatorul nu va fi facturat de catre furnizorul donor pentru
portarea numarului, furnizorul acceptor suportand costurile determinate de
portarea numarului. Furnizorul acceptor este cel care decide daca va transfera
utilizatorului o parte din aceste costuri. Conditia impusa de ANRCTI este ca in
situatia in care operatorul acceptor decide sa perceapa utilizatorului anumite
ta­rife, aceste tarife sa fie “accesibile”. Potrivit oficialilor Orange, costul
echipamentelor necesare implementarii portabilitatii numerelor se ridica la mai
multe milioane de euro.

INFORMARE. Utilizatorii
vor avea la dispozitie si o aplicatie web ce va fi dezvoltata de catre
operatorul bazei de date centralizate si prin intermediul careia utilizatorii
pot afla daca un numar este portat si ce furnizor ofera servicii prin
intermediul numarului respectiv la momentul interogarii aplicatiei. Solutia
tehnica este realizata de companiile UTI Systems, Porthus Belgia si Microsoft
Romania si costa peste 580.000 de euro (fara TVA). De asemenea, operatorii au
obligatia de a transmite in mod gratuit un ton distinctiv, prin care
utilizatorii sa fie avertizati ca apelul respectiv este terminat in alta retea
decat cea in care este originat apelul. Alternativ, furnizorii care origineaza
apeluri pot transmite, gratuit, un mesaj vocal prin care utilizatorii finali sa
fie avertizati ca numarul apelat a fost portat. Serviciul de relatii cu clientii
privind portabilitatea va trebui sa fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana.

Efecte pe piata

Implementarea acestui sistem va determina intensificarea
concurentei pe piata, mai ales in segmenul de business, considera oficialii
Cosmote. Potrivit ANRCTI, pe termen lung portabilitatea ar putea conduce la micsorarea
diferentelor dintre tarifele pentru convorbirile in retea si cele pentru
convorbirile in afara retelei. Tarifele percepute furnizorului acceptor de catre
furnizorul donor nu vor depasi: 13 euro pentru fiecare numar portat, in cazul
portabilitatii numerelor ge­o­gra­fi­ce si numerelor nongeografice, altele
decat cele pentru servicii de telefonie mobila si 11 euro pentru servicii de
telefonie mobila. Pana in luna octombrie 2006, la nivelul celor 24 de tari
membre care au raportat datele pentru acest studiu (exceptie facand Marea
Britanie), se inregistrau 31,4 milioane de numere mobile portate de la lansarea
acestei facilitati. Cel mai mare nivel al procentului de numere mobile portate
se inregistreaza in tari ca Finlanda (peste 64%) si Danemarca (32%), iar in
Spania si Suedia procentul este de asemenea de peste 20%.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.