Prezentarea avionului multirol JAS-39, facuta de o romanca
Daniela Rosqvist are numai 33 de ani si a plecat in Suedia in '98Pe ultima suta de metri inaintea negocierilor organizate de Ministerul Apararii pentru achizitia avioanelor multirol, rep
Prezentarea avionului multirol JAS-39, facuta de o romanca
Daniela Rosqvist are numai 33 de ani si a plecat in Suedia in '98Pe ultima suta de metri inaintea negocierilor organizate de Ministerul Apararii pentru achizitia avioanelor multirol, reprezentantii Gripen s-au gandit sa sensibilizeze presa (considerata a patra putere in stat): prezentarea avionului multirol Gripen JAS - 39 va fi facuta de o romanca plecata in Suedia, care este logodita cu "un fermier suedez" - Hanz Erik.
"Daniela Rosqvist va face o prezentare a avionului multirol Gripen, din ultima generatie, produs de Saab, care a fost oferit Fortelor Aeriene ale Romaniei, pentru a inlocui avioanele vechi, de provenienta sovietica, MIG-21 Lancer, a caror resursa de zbor va fi epuizata in 2010-2012", noteaza Biroul de Presa.
Potrivit aceleiasi surse, "Daniela, nascuta la Targu Mures, si pasionata de aviatie (are brevet de pilot) a plecat in Suedia, dupa studii de aerospatiale in Romania, si are o cariera impecabila ca inginer aero la Saab si Gripen".
Ne bucuram pentru rezultatele tinerei romance si de faptul ca a dus cu ea numele Romaniei, dar intentia Gripen este mai mult decat evidenta... Cu atat mai mult cu cat scadenta pentru inceperea negocierilor cu MApN este extrem de apropiata, preconizandu-se ca va avea loc pana la sfarsitul acestei luni sau cel mult la inceputul lunii viitoare, iar Gripen pare preferat datorita ofertelor sale de offset si a serviciilor de mentenanta oferite.Se incinge "razboiul"Cele trei companii interesate de livrarea catre Romania a avioanelor multirol, Lockheed Martin (SUA), producatorul F-16, Gripen (Suedia), JAS-39, si Alenia Aeronautica (Italia), Eurofighter Typhoon, au depus deja raspunsul la cererea de informare pe care a facut-o Ministerul Apararii, asteptand deocamdata sa fie anuntate in privinta procedurii de achizitie.
In cazul licitatiei deschise, MApN va selecta raspunsurile primite de la companiile interesate si le va cere sa trimita ofertele tehnice si comerciale, urmand ca dupa analiza acestora sa se pronunte asupra castigatorului. Daca tinem cont de timpul necesar pentru finalizarea licitatiei deschise organizate pentru avioanele de transport mediu/curier ne putem astepta ca primele avioane multirol sa ne fie livrate pe la jumatatea anului viitor.
Lupta "corp la corp" pare sa fie data insa intre americani si suedezi. Astfel, in timp ce Lockheed Martin sustine ca experienta sa in domeniu este de necontestat, F-16 fiind de peste 30 de ani pe campul de lupta, Gripen precizeaza ca avionul sau este de ultima generatie si foloseste cea mai performanta tehnologie disponibila.
Fabricantii suedezi sustin ca avionul lor este compatibil cu toate acestea, singura deficienta fiind legata de faptul ca nu a fost folosit inca pe campul de lupta. Gripen are o mare autonomie de zbor, avand nevoie de distante extrem de mici pentru decolare si aterizare, comparativ cu F-16. In ceea ce priveste costurile, suedezii pretind ca mentenanta aparatelor sale este de cel putin doua ori mai ieftina decat cea a F-16, si ca, potrivit contractelor incheiate pana acum cu alte state europene, ei asigura mentenanta pe toata durata folosirii aparatelor de zbor, nu numai pe doi ani, ca americanii. Acest lucru poate insemna ca o investitie de genul F-16 implica costuri mari mai tarziu (piese de schimb, reparatii), in timp ce la achizitia JAS-39 nu exista costuri ascunse, toate fiind prevazute in contract.Offset 100%Compania suedeza arata, de asemenea, ca este gata sa "ofere offset in valoare de 100% din valoarea totala a contractului, ceea ce va crea locuri de munca, export si beneficii financiare semnificative". "Calitatea si anvergura pachetului de cooperare industriala a fost unul dintre motivele majore pentru care Gripen a fost ales in Ungaria si Republica Ceha", noteaza Gripen, mentionand ca Saab a livrat un offset total in valoare de 20 miliarde de dolari.
Considerat, in opinia Gripen, drept singurul avion din noua generatie care se afla in prezent in serviciu operational, avionul multirol are toate aprobarile necesare pentru operatiuni aer-aer, de recunoastere si aer-sol, inclusiv auto-desemnarea LGB - bombe cu ghidaj laser. De asemenea, maximizand tehnologiile avansate, Gripen este conceput astfel incat sa incorporeze sistemele de arme din cea mai noua generatie, existand deja un program de dezvoltare viitoare.Zeci de conflicte, milioane de ore de zborConstruit in peste 4.200 de unitati, F-16 are avantajul a milioane de ore de zbor si al experientei in lupta. In plus, oficialii americani ne-au promis ca, in cazul in care alegem F-16, Romania devine natiune participanta a programului Joint Strike Fighter F-35, devenind prima tara din Europa de Est care ar folosi ultramodernul F-35.
Revenind la experienta de zbor, trebuie spus ca USAF a depasit 5 milioane de ore de zbor pana la sfarsitul anului 1996. Odata cu trecerea anilor s-a demonstrat ca rata de accident a fost destul de redusa, comparativ cu numarul de ore de zbor efectuate.
Cu mici exceptii (conflicte locale), F-16 a primit cu adevarat botezul focului in conflictele de dupa 1990. In razboiul din Golf din 1991, F-16 a efectuat 25% din totalul misiunilor de lupta (300-400 zilnic), adica aproximativ 13.500 de iesiri. Avioanele F-16 ale USAF au fost, de asemenea, principala forta aeriana de atac in operatiunile din Afganistan (2001) si Irak (2003).


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.