Detinatorul en titre al Premiului César pentru scenariul peliculei „Va, vie et deviens" a revenit zilele acestea in Romania pentru a pune la cale filmarile la noua sa comedie, „Concertul".

Filmarile la „Concertul" vor incepe in mai,sustine Radu Mihaileanu Mihaileanu a declarat pentru Cotidianul ca simtea nevoia sa se intoarca la comedie, gen care, materializat in lungmetrajul „Trenul vietii", l-a consacrat in Europa. „Existenta noastra de zi cu zi este atit de mohorita. Cind vad buletinele de stiri la tv, imi vine sa ma sinucid. Dar viata e mai mult decit atit. Faptul ca ne miscam, ca putem privi in jurul nostru, ca respiram, ca vorbim, ca pe lumea asta exista copii, toate astea reprezinta pentru mine un miracol, miracol ce se desfasoara zilnic. Imi doresc sa nu mai fim asa de incrincenati si sa putem ride macar din cind in cind. Noi, oamenii, sintem imperfecti, dar minunati. Haideti sa ne bucuram de faptul ca sintem vii. Asta vreau eu sa spun acum publicului si de aceea vin cu o noua comedie", spune regizorul. Cu scenariul „Concert" si avind drept producator roman Castel Film, Mihaileanu a cistigat 1,6 milioane de lei la concursul de scenarii, cea mai mare suma acordata de Centrul National al Cinematografiei in acest an. Actiunea filmului „Concert" se petrece in Rusia si la Paris. Citiva rusi se dau drept muzicieni de la Balsoi Teatr, institutie din care ei fusesera insa dati afara cu 30 de ani urma, si pun la cale un concert de proportii la Paris. Intre timp, fiecare dintre ei a practicat o cu totul alta meserie. Unul a devenit sofer de taxi, altul a facut muzica pentru filme porno, un altul era „femeie de serviciu". Cei mai multi isi vindusera pina si instrumentele. La Paris, ei ar trebui sa cinte in fata cremei politicienilor francezi si in fata celor mai mari muzicieni de pe malurile Senei. Rusii reusesc sa dea complet Parisul peste cap, socindu-i pe parizieni cu obiceiurile lor. Mihaileanu vrea sa atace in filmul sau si ciocnirea dintre doua civilizatii, dintre estul „barbar" si orasul „luminilor", el recunoscind ca in acest „conflict" tine partea „barbarilor", mai nebuni, mai saraci, dar mult mai liberi si mai umani.

Regizorul revine si la tema comunismului, si la povestile sale cu evrei, dar ambele subiecte se plaseaza mai degraba in substratul povestirii. In film se aminteste de un eveniment istoric cind, in Uniunea Sovietica, din ordinul lui Brejnev, au fost dati afara din orchestre toti muzicienii evrei. Un muzician rus, Evgheni Svetlanov, le-a luat apararea colegilor pusi pe lista neagra, motiv pentru care a ajuns sa le impartaseasca soarta. Pornind de la aceasta poveste si de la un alt caz real, al unei false orchestre care sub numele de Balsoi Teatr a mers in turneu in China, regizorul pune cu ajutorul unei comedii usoare probleme serioase, cum ar fi omul prins de tavalugul istoriei, lipsa de dialog dintre culturi sau identitatea culturala, nationala sau religioasa.

Mihaileanu va incepe filmarile in mai, avind in distributie actori romani, francezi, rusi si basarabeni. „Concertul" va fi o coproductie Romania-Franta-Italia-Belgia. Mihaileanu a pastrat in mare parte „gasca" de la „Trenul vietii" si „Trahir" explicind ca o echipa cistigatoare nu trebuie schimbata.

Dupa ce va termina „Concertul", Mihaileanu va face o noua comedie, care se va concentra asupra femeilor musulmane.

Cineastul se mindreste cu faptul ca in echipa sa de regie de la „Trenul vietii" a lucrat si cel mai premiat creator roman de film, Cristian Mungiu. Referindu-se la colegul de breasla, Mihaileanu a povestit cit de incintat a fost de „4, 3, 2" si de succesul acestuia. „Sint trist ca nu a fost selectionat la Oscar, dar pentru mine Cristi a luat deja Oscarul. Pentru americani, filmul e o afacere si probabil ca la mijloc a fost un lobby prea slab condus de distribuitorii americani. Am fost foarte mindru de succesul lui Cristi. Anul acesta a fost pentru prima data cind zvonurile ce se vehiculau la Cannes s-au confirmat. Era evident pentru toata lumea ca era cel mai bun film", crede Mihaileanu. Regizorul considera la ora actuala „filmul romanesc nu e doar un val mic, ci un tsunami in toata regula".