In ciuda ingrijorarilor privind incalzirea globala si impactul biocombustibililor asupra preturilor la alimente, liderii lumii nu fac destule eforturi pentru a incuraja comertul mondial cu biocombustibili mai ieftini si care sa afecteze mediul cat mai putin. Taxele de import au facut ca exporturile braziliene de etanol produs din trestie sa nu creasca, desi Brazilia este cel mai competitiv producator mondial de biocombustibil. De altfel, se asteapta ca livrarile sa scada in acest an, fata de 2007. In Europa, producatorii de biodiesel se confrunta cu cresterea importurilor de biocarburanti produsi in Statele Unite, importuri generate de un pret mai mic, existent la randul sau datorita subventiilor acordate de stat pentru acest tip de produse. Pentru a contracara, Uniunea Europeana ar putea impune taxe la randul sau taxe vamale. UE a mai fost o data afectata de marile cantitati de biodiesel importat din Argentina, unde guvernul percepe 5% taxa la export, fata de 30%, cu cat se taxeaza exporturile de petrol. AVANTAJE. “Unele state incearca sa rezolve o problema mondiala, care este incalzirea globala si schimbarile climatice, folosind solutii nationale”, a declarat Marcos Jank, seful Uniunii Industriale a Trestiei de Zahar din Brazilia (UNICA). Potrivit datelor furnizate de UNICA la forumul mondial dedicat Biocombustibililor desfasurat la Sao Paolo, carburantii produsi din trestie au calitati superioare. Astfel, dintr-un hectar de trestie se obtin sapte litri de etanol, fata de trei litri obtinuti din porumb. In acelasi timp, costurile de productie sunt mai mici, iar eficienta energetica ­ cantitatea de energie folosita in proces versus energia rezultata ­ este de cinci ori mai mare decat in cazul porumbului sau graului.
Aproape o treime din viitoarea recolta a SUA ar putea fi transformata in biocombustibil, ceea ce va duce la presiuni de crestere a preturilor la alimente, arata statisticile prezentate la forumul dedicat biocarburantilor. Insa taxele din cele mai mari piete pentru biocombustibil cum ar fi SUA si UE, vor limita exporturile braziliene de etanol. Se asteapta ca acestea sa scada de la 3,8 miliarde litri in 2007, la 3,4 miliarde litri in acest an, potrivit consultantilor Datargo. UNICA precizeaza ca pozitia sa nu este de a se autopromova, din moment ce etanolul produs din trestie ar putea proveni si din Asia, Africa sau alte state ale Americii de Sud. Mai mult de 100 de state, majoritatea sarace, au conditii naturale de a cultiva trestia. “Europa incearca sa subventioneze proprii fermieri sa produca etanol din sfecla sau grau, in loc sa cumpere etanolul din alta parte. Acelasi lucru se intampla si in Statele Unite. Aproape tot etanolul de acolo va proveni din porumb, probabil din biomasa in viitor, insa nu din importuri”, a mai spus Jank. El a mai adaugat ca daca aceste state vor importa mai mult din statele in curs de dezvoltare, atunci balanta dintre energie si mediu va fi mult mai buna, iar costurile mai mici. Collin Peterson, presedintele Comitetului Casei Americane de Agricultura, a spus marti ca taxele si tarifele la etanol vor trebui mentinute, pentru a crea conditiile necesare pentru dezvoltarea etanolului celulozic. PROTECTIONISM. Un galon (aproximativ patru litri) de etanol brazilian este taxat cu 54 de centi pentru a intra pe piata americana. Asta inseamna ca vanzarile directe sunt posibile numai locatii neobisnuite si depinzand numai de cat de mici sunt preturile de productie in Brazilia si de cat de ridicate sunt cele de distributie in SUA.
Perspectivele raman negative pentru biocombustibilul brazilian, dupa ce SUA au votat in decembrie 2007 o noua lege a energiei, care pune o tinta de 36 de milioane de galoane de biodiesel, din care nici un strop n-ar trebui sa fie importat, in principiu.
“SUA nu-si deschid piata. Ei vor tine aceste taxe importuri si vor crea o cota (de piata) si apoi vor administra aceasta cota sub criterii geopolitice” a spus Plinio Nastari, presedintele Datargo.
Wallace Tyner, profesor la Universitatea de Vest Lafayette, din Indiana, a declarat ca Brazilia, alaturi de alte state din America Centrala au capacitatea de a-si extinde rapid productia de etanol, daca vor primi semnale ca au si o piata unde sa comercializeze biocarburantii.
In Romania, companiile care produc si comercializeaza motorina si benzina sunt obligate sa amestece carburantii cu biocombustibil, proportia cantitatii obtinute din surse regenerabile fiind din 2008 de 3%, fata de 2%, cat era in 2007.