In locul sistemului de evaluare ineficient prin tezele cu subiect unic, Asociatia EDU CER si Agentia de Evaluare si Asigurare a Calitatii in Educatie (AEACE) propun Ministerului Educatiei sa revina la sistemul examenelor de admitere in liceu, doar la o singura disciplina, in functie de profilul clasei.

Asociatia EDU CER si Agentia de Evaluare si Asigurare a Calitatii in Educatie (AEACE) au propus, in cadrul unei reuniuni publice organizate ieri, eliminarea definitiva a tezelor cu subiect unic, cu valoare de examen pentru admiterea in clasa a IX-a, si inlocuirea acestora cu examen de admitere in liceu. „Propunem anularea actualei metodologii si elaborarea alteia, pe baza urmatoarelor principii. Pentru admiterea in liceu se vor folosi trei criterii, in urmatoarea ordine: admiterea pe baza de examen cu subiecte la nivel national; admiterea pe baza criteriilor de departajare stabilite de Consiliul de administratie al fiecarei unitati de invatamant (departajare pe mediile gimnaziale, generale si pe discipline), admitere pe baza de dosar“. In privinta continutului examenelor se precizeaza: „Se va sustine o singura proba, matematica, pentr u profilul real si filiera tehnologica, si limba si literatura romana, pentru profilul uman si liceele vocationale; probele de aptitudini pentru liceele vocationale sau bilingve se sustin dupa actuala metodologie“. In acest sens, subiectele vor fi alcatuite de Centrul National pentru Curriculum si Evaluare, dintr-o lista de 100 de variante publicate pana la 1 martie, analog metodologiei de la bacalaureat 2008. Pentru corectitudinea examenelor se interzice ca supraveghetorii, evaluatorii si comisiile de examen sa apartina unitatilor scolare aflate in examen. De asemenea, inspectoratele scolare teritoriale vor stabili „grupul de unitati scolare“ la care se va da examen de admitere, la nivel de oras sau municipiu. Elevii, care nu s-au inscris la sesiunea de examene sau n-au fost admisi, se pot inscrie la liceele la care au mai ramas locuri.