Proiectele de filme romanesti premiate la concursul CNC parca au dat timpul inapoi. Dupa Mungiu si Porumboiu, ne-am intors la retetele de insucces stiute.

Speram ca in 2008 sa putem vorbi de consolidarea succeselor filmului romanesc. Dupa ce am citit lista cistigatorilor la peliculele de fictiune de lungmetraj, am inghitit in sec.

Cu vreo doua exceptii, au iesit cistigatoare proiecte care au pierdut la precedentul concurs al Centrului National al Cinematografiei. Rezultatele mi se par halucinante fata de asteptarile mele, dar aproape normale daca ne uitam in ce ape se scalda de fapt filmul romanesc. Cristian Mungiu, Porumboiu si regretatul Nemescu sint exceptiile intr-o cinematografie care trage de multi ani targa pe uscat. Mi-ar fi placut sa pot da vina pe juriu, fiindca ar fi mitocosit rezultatele si ar fi produs mari nedreptati, cum s-a intimplat cu citiva ani in urma, cind filmul lui Cristi Puiu, „Moartea dlui Lazarescu", a obtinut finantare in urma unui urias scandal. Din cite mi-am dat seama, nu e cazul. Daca ar fi existat incercari de a sforari rezultatele, cel putin unul dintre membrii juriului - Tudor Caranfil - ar fi facut taraboi. Nici Florin Iaru, care a facut si el parte din juriu, nu e omul care sa inghita cotcarii, dar de unde aproape ca nu e nici Dumnezeu nu cere. Insa ar putea sa nu dea.

E adevarat ca, potrivit regulamentului, un scenariu discutabil, daca e propus de o casa de film cunoscuta, poate trece inaintea unuia mai bun, prin aditionare de puncte. Numai ca la acest capitol juriul a lucrat cu materialul clientului, care e Centrul National al Cinematografiei. Nu putea cere schimbarea din mers a regulilor jocului, chiar daca in privinta criteriului reputatiei pe care si-au cistigat-o casele de film de la noi ar fi avut destule motive s-o faca. Daca proiectul lui Radu Mihaileanu a iesit pe primul loc, ar mai fi loc de ceva sperante, desi scenariul propus de el de-abia a luat nota de trecere. Iepurele poate sari si din debutul regizoral al lui Razvan Radulescu, care si-a facut mina si ca scenarist. Altfel ne-am intors la lumea stiuta a filmului romanesc, cu perseverentul Sergiu Nicolaescu, care a tot tras la „Poker" pina s-a ales cu finantarea, pentru un scenariu de nota cinci, cu nelinistitul Daneliuc, si, cu voia dumneavoastra, ultimul pe lista celor sapte cistigatori, Stere Gulea, cu un scenariu care ar fi trebuit sa-l impinga mai sus si cu o finantare pe jumatate cit „Pokerul" lui Sergiu, care s-ar putea sa-i traga filmul in jos, daca nu gaseste niscai sponsori pentru „Proiectele sale de trecut".