Cercetatorii californieni au demonstrat ca placerea
resimtita de creier in timpul degustarii unui vin creste numai din atribuirea
unui pret mai mare, un rezultat care dovedeste puterea marketingului, potrivit
unui studiu, relateaza AFP. Acest studiu, condus de Antonio Rangel, profesor de
economie de la Institutul de Economie din California, avea ca obiectiv testarea
modului in care marketingul actioneaza asupra perceptiei consumatorilor si
sporeste placerea resimtita in timpul degustarii unui produs. Cercetatorii
le-au cerut unui numar de 21 de voluntari sa testeze cinci sticle diferite de
Cabernet Sauvignon si sa le claseze in ordinea preferintelor. Testul a efectuat
de 15 ori, vinul fiindu-le propus in ordine aleatorie. Singura informatie pe
care au primit voluntarii era pretul sticlei. Fara sa-i anunte pe cobai, cercetatorii
le-au prezentat de doua ori acelasi vin, cu preturi diferite.

De asemenea, ei le-au spus ca o sticla de
Cabernet Sauvignon de 90 de dolari costa doar 10 dolari, iar un vin de 5 dolari
costa 45 de dolari. In timpul degustarii, oamenii de stiinta au scanat creierul
voluntarilor pentru a inregistra activitatea neurala a cortexului orbito-frontal
median, locul placerii legate de gust, miros si muzica. Acest scaner a
demonstrat ca daca un consumator era convins de pretul crescut al vinului,
garantie pentru el a calitatii, bautura
era considerata, de asemenea, mai buna de creier. Acest factor subiectiv a avut
deci un efect real asupra creierului, subliniaza studiul publicat in
Proceedings of the National Academy of Sciences.