Reduceri de pana la 90% pentru masinile mai vechi de 20 de ani
Numai 3% pentru cele de pana la trei luni
Scrisoarea a fost trimisa cu intarziere oficialilor europeniNedezmintindu-si obiceiurile de a taragana cat se poate de mult luarea unei
Reduceri de pana la 90% pentru masinile mai vechi de 20 de ani
Numai 3% pentru cele de pana la trei luni
Scrisoarea a fost trimisa cu intarziere oficialilor europeniNedezmintindu-si obiceiurile de a taragana cat se poate de mult luarea unei decizii, guvernantii au trimis cu intarziere oficialilor europeni scrisoarea privind noua taxa auto. Şi ca si cum n-ar fi fost de ajuns faptul ca ni se pune rabdarea la mare incercare, modificarile legislative sunt mult sub asteptari. Tot ce-au putut face reprezentantii autoritatilor abilitate cu aceasta problema a fost doar reducerea cu 3% a taxei de poluare pentru autovehiculele vechi de la o luna la trei, 10% pentru una veche de 9 luni - 1 an si 15% pentru cele cu vechimea cuprinsa intre 1 si 2 ani. La polul opus se afla masinile foarte vechi care pot beneficia de reduceri de pana la 90%...
Astfel, pentru un autoturism vechi de pana la un an, cu o capacitate cilindrica de 1.900 si Euro 4, taxa de poluare platita la prima inmatriculare va fi redusa pana la 493 euro (de la 503 euro), fata de una Euro 2 cu aceeasi capacitate si vechime de peste 6 ani pentru care se va plati cu aproximativ 41 la suta mai putin (2236 euro fata de 3790 cat este in prezent taxa). La fel si in cazul unui automobil cu o capacitate de 1600 si vechime de peste 6 ani pentru care taxa actuala este de 2.976 euro. Şi acesta va beneficia de reduceri pana la 1756 euro.
Varianta provizorie propusa de autoritati prevede o cota de reducere de 41% pana la 90% din aceasta taxa, in functie de vechime: cu cat masina e mai veche, cu atat reducerea este mai mare, iar taxa este mai mica. Astfel, un automobil cu o vechime de 20 de ani inclusiv va purta o taxa redusa cu 88%, desi un automobil nou are o reducere de doar 1,5%. Numai ca reducerile propuse de Guvern in scrisoarea trimisa joi Bruxelles-ului ne vor determina, in mod sigur, sa preferam cumpararea masinilor mai vechi de 20 de ani, pentru care am putea plati o taxa mica, decat sa cumparam una de 1 an vechime si sa platim o taxa mare...
Oricum, dupa cum sustin guvernantii, o prima varianta a noii taxe auto ar putea fi facuta publica la sfarsitul acestei luni, urmand ca noile prevederi sa intre in vigoare de la 1 iulie 2008.Avertismentele Comisiei EuropeneTaxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare la 1 ianuarie anul trecut si se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, capacitatea cilindrica si tipul de catalizator (Euro). Nivelul taxei porneste de la 68 de euro pentru autovehicule foarte mici si ajunge la 8.586 de euro pentru masini mai vechi de sase ani.
Pentru acest an, Guvernul a bugetat venituri de 600,8 milioane lei (echivalentul a 188,9 milioane euro) din incasarea taxei de prima inmatriculare auto, in scadere cu 21,7 % fata de nivelul planificat pentru 2007, de 766,8 milioane lei.
In primele zece luni ale anului trecut, statul a incasat 714,3 milioane lei din taxa de prima inmatriculare.
Piata auto - autoturisme si vehicule comerciale - a urcat cu 23,7% in perioada ianuarie-noiembrie a anului trecut, comparativ cu intervalul similar din 2006. In primele 11 luni ale anului trecut au fost vandute 333.604 de vehicule noi.
La sfarsitul anului trecut, Romania a fost avertizata ca ar putea fi obligata sa plateasca o amenda de ordinul sutelor de milioane de euro, daca nu scoate sau diminueaza taxa auto si, mai ales, daca nu garanteaza returnarea diferentei banilor celor care au inmatriculat anul trecut autoturisme.
"Taxa este clar discriminatorie, nu conteaza modul de calcul sau comparatia cu taxa poloneza, ea discrimineaza masinile cumparate din strainatate in comparatie cu cele achizitionate din Romania", au declarat atunci oficialii europeni.
Potrivit acestora, europenii remarca "o tactica de amanare evidenta a autoritatilor romane" in a modifica taxa, ca apoi sa o faca probabil in ultimul moment: "Sau Bucurestiul face calcule ca e mai bine sa plateasca o amenda decat sa elimine taxa. Au procedat asa si alte state membre. Numai ca acum amenzile au crescut foarte mult si vom vorbi despre sume foarte mari", au spus aceleasi surse.In toamna, discount de pana la 75%Ultima propunere avansata oficialilor europeni, in luna noiembrie 2007 cand s-a declansat cea de-a doua procedura de infringement impotriva Romaniei, stipula ca pentru automobilele noi se va plati aceeasi suma ca in prezent, in vreme ce pentru cele mai vechi de 15 ani, taxa va fi redusa cu pana la 75%.
Atunci se vorbea despre o reducere de la 284 de euro la 139 euro pentru masinile de 1-2 ani si de la 299 de euro la 111 euro pentru cele de 4-5 ani, dotate cu motoare euro 4 sub 1.400 cmc. Pentru categoria pana la 1.600 cmc, nivelul ar fi trebuit sa scada de la 324 de euro la 159 de euro pentru masinile de 1-2 ani si de la 342 de euro la 127 de euro pentru cele de 4-5 ani.
La masinile de 2.000 de cmc, propunerea viza diminuarea de la 945 de euro la 461 de euro pentru vechimea de 1-2 ani si de la 998 de euro la 370 de euro pentru cele de 4-5 ani. Automobilele cu motoare mari, de peste 3.000 cmc, ar fi urmat sa fie taxate cu 1.974 de euro fata de 4.501 euro in prezent daca au vechime de 1-2 ani si cu 1.583 euro fata de 4.276 de euro, pentru vechimea de 4-5 ani.
Niveluri mai ridicate ale taxelor erau stipulate la masinile non euro, desi in scadere fata de valorile actuale. Pentru masinile non euro cu motor pana la 1.400 cmc, de 15-16 ani, taxa trebuia sa se reduca de la 4.007 euro la 2.464 euro, pentru vechimea de 20-21 de ani valoarea coborand de la 4.007 euro la 1.120 euro. La categoria 1.600 cmc, taxele propuse in toamna anului trecut erau de 2.816 euro pentru masinile de 15-16 ani si de 1.280 euro pentru 20-21 de ani, comparativ cu 4.579 euro in prezent.
Pentru masinile non euro de 2.000 cmc, propunerile vizau 3.608 euro la vechimea de 15-16 ani si 1.640 euro pentru 20-21 de ani, in scadere de la 5.724 de euro. Peste 3.000 cmc, taxele trebuiau sa scada de la 8.598 euro la 5.942 euro pentru masinile de 15-16 ani si la 2.701 euro pentru cele de 20-21 de ani.Romanii vor sa plateasca maximum 100 euroSondajul national realizat in luna mai 2007 de catre Gallup Organization Romania pentru Agentia de Strategii Guvernamentale, pe un esantion de 1.144 persoane de peste 17 ani, a relevat faptul ca romanii doresc reducerea taxei de prima inmatriculare la zero (42-44% dintre persoanele care au sau intentioneaza sa cumpere un autoturism) sau cel mult 100 de euro (35-40%) pentru un autovehicul in valoare de 10.000 - 40.000 euro. Esantionul este considerat reprezentativ pentru populatia adulta a Romaniei, marja de eroare a sondajului fiind de +/-2,9% la un nivel de incredere de 95%.
In ceea ce priveste masurile la care Guvernul trebuie sa apeleze pentru a reduce poluarea si a proteja mediul, persoanele intervievate considera ca Executivul ar trebui sa colecteze banii prin cresterea amenzilor pentru poluatori (de 31% dintre respondenti), incurajarea firmelor care folosesc masini si tehnologii nepoluante (27%), cresterea puterii de control a autoritatilor locale asupra poluatorilor (18%), cresterea taxelor la importul de masini si tehnologii poluante (7%) sau alte masuri, si nu prin majorarea taxelor la importul de masini poluante.
De asemenea, 79% dintre repondenti cunosc programul de casare a masinilor vechi in schimbul primei de 3.000 lei pentru achizitionarea unui autoturism nou, precum si reglementarile privind taxa de inmatriculare. Despre modificarile recente operate de Guvern au cunostinta numai 55%, 27% dintre acestia considerandu-le foarte proaste sau mai degraba proaste.
Valoarea medie a taxei calculata pe baza raspunsurilor persoanelor care au ori intentioneaza sa cumpere o masina si considera ca ar trebui sa existe o taxa este de 641 euro pentru un autoturism de 10.000 euro si de 1.906 euro pentru un autovehicul de 40.000 euro.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.