Pentru ca nu ai incredere in baietii colorati din Targul Vitan si iti arde buza dupa o masina la un pret cat de cat rezonabil, tragi concluzia ca o masina "de la nemti" ar fi exact ceea ce iti trebuie. In cautare de chilipiruri si cu capul plin de

Pentru ca nu ai incredere in baietii colorati din Targul Vitan si iti arde buza dupa o masina la un pret cat de cat rezonabil, tragi concluzia ca o masina "de la nemti" ar fi exact ceea ce iti trebuie. In cautare de chilipiruri si cu capul plin de povesti intri pe internet sa-ti gasesti masina ideala. Daca nu casti ochii, poti ramane si batut, si fara masina, si fara bani.

Nu ai bani de una noua si, dupa cum iti spuneam, baietii din Vitan nu iti inspira incredere. Nu te pricepi cine stie ce la masini, insa ai tot auzit de masini cu kilometrajul "aranjat". Nu vrei cine stie ce "scula", dar ai auzit ca Golful este o masina robusta si fiabila. Vrei ceva care nu a fost rulat prin Romania (deh, gropile!), asa ca ai o singura sansa: sa-ti iei o masina "de la nemti".

Nemtii sunt nemti si nu dau tepe - crezi tu -, asa ca intr-un acces de optimism incepi sa monitorizezi site-urile gen www.mobile.de sau www.autoscout24.de, in speranta ca vei gasi masina perfecta. Iar ea, zana, nu intarzie sa apara.

MIRAJUL. Este un fel de Pamela Anderson. Nu este virgina, nu mai are 20 de ani, dar se tine bine. Are toate dotarile pe ea si este la primul proprietar, iar kilometrajul nu este dat peste cap. Si, mai mult, este accesibila! Visul oricarui barbat! Este un Golf V de 140 CP, vechi de numai trei ani. Neagra, impecabila, sub 40.000 de kilometri. Iar atuul principal: 6.000 de euro! Daca masina asta ar fi noua, ar costa cel putin 17.000 de euro, iar celelalte automobile similare sunt pe www.mobile.de la peste 13.000 de euro. Orbit de acest chilipir, incepi sa-ti faci planuri. Cum sa ajungi in Germania in timp-record, cum sa strangi banii, dar mai ales cum sa faci sa nu descopere altul automobilul si sa ti-l sufle. Primul pas: dai un mail la adresa pentru a afla amanunte: masina a fost lovita, unde este, de ce este atat de ieftina.

Iti raspunde a doua zi un tip. Stephen Goss este sales manager la o firma din Marea Britanie, Straight Eight International. Extrem de politicos, te felicita ca ai facut alegerea cea mai buna si iti spune ca masina este inca in vanzare. Ti s-a luat o piatra de pe inima. Masina este neatinsa si (desi esti in UK) are volanul pe stanga. Se afla la sediul companiei din Londra 156-160 GoldHawk Road, in West Kensington, si... te asteapta.

Amabil, Stephen iti explica si de ce pretul este practic la jumatate fata de celelalte masini de pe mobile.de: a fost luata la o licitatie. Pentru ca posesorul ei nu a putut sa-si plateasca ratele la HSBC Bank, masina a fost confiscata si vanduta la licitatie. Conform legilor din Marea Britanie, daca ei ar vinde masina la un pret mai mare, ar trebui sa plateasca taxe foarte mari. Si, pentru a te convinge, Stephen iti da si adresa unui site unde poti verifica datele companiei (un fel de Registrul Comertului) si faptul ca aceasta are in proprietate respectivul autovehicul. Multitudinea detaliilor parca-parca te-ar convinge. Ele insa sunt construite pentru a te face sa scapi esentialul si a te convinge ca ai de-a face cu un dealer foarte serios.

ANCHETA. Cateva suspiciuni exista, asa ca poti incepe mica ta ancheta.
Nu cunosti legile din Marea Britanie. Dar parca era mai logic ca Stephen asta sa aiba o adresa gen StephenGoss@straighteight.com, si nu straight.eight.international. ltd@gmail.com. Nu de alta, dar pe Gmail poti sa-ti faci si adresa Pamela.Anderson@gmail.com in cazul cand nu este data. Asa ca incepi sa verifici existenta firmei.

Firma Straight 8 International chiar exista si are sediul la Londra. Mai mult, chiar se ocupa de masini si are adresa mentionata mai sus. Vinde insa Bentley, Aston Martin, Rolls Royce, Porsche, Mercedes. Gasesti chiar un Rolls Royce Phantom (de care si-a luat Diaconescu, argument sigur sa nu-ti cumperi si tu) la 219.000 de lire sterline... dar nici un Golf.
Incepi sa te gandesti de ce o companie ar lua o masina la licitatie si ar vinde-o la acest pret. Asa ca mai strici un mail pe baietii de la Streight pentru a verifica existenta lui Stephen. In nici cinci minute iti sosesc doua raspunsuri. Primul e trimis de pe un BlackBerry, semn ca posesorul chiar s-a grabit sa-ti raspunda: "Masina este falsa. NU avem aceasta masina la vanzare". Al doilea... este semnat chiar de Stephen Goss. ADEVåRATUL Stephen Goss. "Buna. Te pacaleste! NU ii trimite nici un ban. Foloseste datele noastre pentru a te insela. Du-te la politie!"

Asadar, Stephen (al nostru) a imprumutat nu numai datele unei firme din Londra, dar s-a substituit si unei persoane care chiar lucreaza pentru acea firma.

TALHARIE. Dar cum avea Stephen de gand sa ma pacaleasca? Ma prefac disperat sa vin sa vad masina si il intreb ce pot face sa o rezerv... Foarte pe faza, Fake Stephen imi raspunde. Nici macar nu-mi cere sa-i trimit bani de rezervare. Este mult prea subtil pentru a cere 500 de euro de rezervare, direct pe adresa lui (si unde l-ar putea astepta la o adica politia). Si apoi Stephen nu se multumeste cu putin. De ce sa vrea de la tine 500, cand poate sa-ti ceara 3.000 de euro? Este inca o data politicos, te felicita din nou pentru alegerea facuta. Iti explica faptul ca trebuie sa te duci cu un prieten la un birou MoneyGram. Prietenul tau va expedia pe adresa ta (presupunand ca tu vei fi la Londra in acel moment) suma de 3.000 de euro. Practic sunt niste bani autoadresati. Astfel el, Stephen, nu va primi nici o lira (inca un semn de buna-credinta), insa se va asigura ca intentiile tale sunt serioase. Faxul tranzactiei urmeaza sa il trimiti lui, urmand sa ii comunici si data si ora la care vei ajunge, pentru ca, de ce nu, sunt niste oameni civilizati si... masina firmei te va astepta la aeroport. Va putea Stephen sa ridice banii numai cunoscand codul tranzactiei? Unde te va duce masina firmei? Va incerca intai sa ridicati cash de la MoneyGram suma de 3.000 de euro sau se va multumi cu ceilalti 3.000 de euro cash pe care ii vei avea asupra ta? Nu se stie. Poate ca ii va vrea si pe unii, si pe ceilalti si iti va vinde o masina care nu ii apartine. Cert este ca, ajungand in UK, vei fi pe terenul lui Stephen, iar acolo el se va descurca, iar tu vei ramane si fara bani, si fara masina.

PS. I-am scris lui Stephen ca nu am in prima faza 3.000 de euro, ci doar 2.450. A fost multumit si cu ei... Ma asteapta.

Prea frumos sa fie adevarat Acesta este numai unul dintre modurile de operare ale celor care dau "teapa". In general, trebuie stiut ca nu este bine sa te arunci la primele masini, la cele mai ieftine sau la cele ale caror preturi sunt vizibil diferite fata de restul plutonului. Nu trebuie sa dai nici un fel de bani in avans, chiar daca acesti bani reprezinta o "taxa de rezervare", o parte din pretul vehiculului sau "transportul" (pentru ca unii te tenteaza, spunandu-ti ca ar putea sa te scuteasca de o calatorie si sa ti-o aduca acasa). Credibilitatea fiecarui vanzator trebuie verificata, pentru ca si la o verificare mai putin atenta sunt detalii pe care le poti descoperi si te poti lamuri. Este de preferat sa tratati numai cu firme specializate. Incercati inainte de a pleca sa faceti un precontract. Ajungand in Germania te poti pomeni ca masina "tocmai a fost data", dar ca dealerul are altceva pentru tine, evident la un pret mai mare. Erai chitit sa-ti iei masina, asa ca te gandesti ca te intorci in tara cu coada intre picioare, cedezi psihic si... te arunci la ce-o fi. De asemenea, o minima documentare pe unele forumuri romanesti (forum.softpedia.com) sau pe forumurile auto dedicate unor marci de autovehicule te poate ajuta. Asta ca sa-ti faci idee cum gandesc "baietii" si cat de departe de realitate poti fi.

Un alt "chilipir"... Un Seat diesel, 26.000 km, 150 CP, nici trei ani vechime, la 4.900 de euro? Un chilipir. In fapt, este o alta teapa. Peter James Crumm povesteste ca s-a mutat in Marea Britanie si este nevoit dupa divort sa renunte la masina, pentru ca nu se poate descurca, intrucat are volanul pe stanga. Se pierde in amanunte, da cat mai multe detalii, doar-doar "pui botul".


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.