CINE MERGE CU TRENURILE ASTEA? “Cine are bani!”, ar fi cam singurul raspuns, pentru ca te costa cam 10.000 de euro sa inchiriezi o garnitura pentru o excursie. Iar preturile variaza in functie de durata, servicii, distanta parcursa si multe alte amanunte. Cu toate “optiunile” se poate depasi cu mult suma de 10.000. Dar asta aflati doar dupa ce se face calculul inchirierii, tot in biroul prietenilor nostri care ne-au insotit printre garniturile de la Mogosoaia. Contractele sunt confidentiale. La asemenea suma, evident ca trenurile nu au nas! Iar cei care se ocupa de intretinerea lor, fie ca sunt de la SFT sau de la Remiza Mogosoaia, devin gazdele bune la toate. “Trenul Regal a fost folosit de Carol al II-lea si de Mihai. Ultima masa pe teritoriul Romaniei a lui Mihai a fost in Trenul Regal. Dupa care Gheorghiu-Dej a mers cu presedintele URSS, Hrusciov. Au semnat aici pactul de retragere a armatelor ruse de pe teritoriul nostru. Apoi si-a facut propriul tren, ca era la moda. Si Ceausescu pana in '77 a circulat cu asta, dupa care a dat comanda si s-a facut actualul tren prezidential pe care l-a folosit pana in '89”, ne-au explicat insotitorii nostri. GAZDE BUNE. Si pentru ca tot am adus vorba de insotitorii nostri, am aflat ca tot ei sunt “baietii buni la toate”. Au grija de confortul “chiriasilor” si uneori le mai fac si de mancare... Iar bucatarul doarme in vagoanele special amenajate, un fel de bucatarii cu pat, in care incape un singur om. Saloanele si compartimentele de lux din Trenul Regal si din Moldovita sunt mult mai spatioase si mai confortabile decat cele destinate insotitorilor. Furnir de trandafir, de nuc, de cires. Fotolii si scaune capitonate cu piele de cordoba si puf de pinguin, scrumiere, statuete si vaze din alabastru de Grecia. Toate arata bine dupa ce au fost reconditionate. “FRATELE COMUNIST”. La fel de bine ar arata si “fratele” lor, comandat de Gheorghiu-Dej, copie fidela a Trenului Regal. Dar el mai are de asteptat pana va fi redat circulatiei. Pana atunci va sta in continuare in aer liber, cu tavanele scorojite si canapelele prafuite. Diferenta majora intre cele doua garnituri care seamana foarte bine este ca cel comunist a fost conceput cu sali de sedinta in locul saloanelor luxoase ale familiei regale. Cu mese mari incadrate de canapele inguste, pe care tovarasii sa poata dezbate problemele partidului. Iar fiecare compartiment a fost dotat cu harta Romaniei, care asteapta sa fie folosita pentru darile de seama. Aparatele vechi de radio din anii '60 sunt identice in ambele trenuri, pentru ca au aparut in “decor” in aceeasi perioada. Dar si comunistii au preluat de la Trenul Regal cateva detalii de decor menite sa le asigure confortul la drum. Cele mai vizibile sunt rosul-visiniu al catifelei canapelelor sau vazele si scrumierele din alabastru de Grecia, asezate pe mesele de consiliu. IERARHIA VECEURILOR. Un amanunt deloc neglijabil, comun acestor garnituri, este confortul veceurilor. El variaza vizibil de la o clasa la alta. Atat de vizibil, incat ne-a starnit rasul: ditamai baia cu veceu, chiuveta si cada pentru apartamentele regale duble; veceu cu chiuveta si oglinda la clasa I; veceu turcesc la clasa a II-a, dar destul de spatios, iar la clasa a III-a, adica pentru amarati, veceu turcesc foarte mic. Atat de mic, incat nu ne-am putut da seama cum ar putea reusi cineva sa se descurce cu el, mai ales in mers... Diferentele se vad la fel de bine si in cazul banchetelor, care la clasa a II-a se diminueaza putin, rosul aprins devenind bej, pentru ca la clasa a III-a sa se transforme in bancute de lemn in trenul Moldovita. Cat despre Calugareni, cel mai mic dintre trenurile de epoca, diferenta se face si mai usor intre clase. Mai intai, dupa culoarea celor trei vagoane: albastru, verde si maro. Astfel, e foarte greu sa incurci clasele, pentru ca fiecarui vagon ii corespunde cate una. Si-ti dai seama imediat si care este clasa, doar aruncand un ochi inauntru: prima are banchete pe care se poate sta normal; a doua e pentru pitici, pentru ca un om normal cu greu ar putea incapea pe banchetele foarte inguste, iar a treia e cu bancute de lemn. Aici nu se mai pune problema toaletelor, a lavoarelor sau macar a curentului electric. Si totusi e fascinant. CEL MAI BATRaN. “Acesta micut este Calugareni, primul tren care a circulat in Principatele Romane, din 1869, anul de constructie. In timpul razboiului de independenta (1877-1878 - n.r.) a transportat elemente din corpurile 14 si 15 ale armatei ruse si din diviziile de garda imperiale ruse, intre Bucuresti si Giurgiu. Tot cu acest tren au calatorit Regele Carol si, impreuna cu tarul Alexandru al II-lea, Marele Duce Nicolae si suita lor regala”, ne-au explicat insotitorii nostri. Calugareni este cel mai vechi tren din Romania. Vagonul “A 101”, de clasa I, este albastru la exterior si are 12 locuri. Are trei compartimente, cu usi laterale, pe fiecare parte. Vagonul “B 231”, de clasa a II-a, este verde. Capacitatea lui este de 24 de locuri, in patru compartimente, tot cu usi laterale. Iar vagonul “C 511”, de clasa a III-a, este brun inchis. Are o capacitate de 32 de locuri, pe banci de lemn, fara a fi compartimentat. Vagoanele au fost construite la Fabrica “Ashbury” din Manchester, Anglia, intre anii 1866-1869. Vagoanele au fost restaurate de “Calea Ferata a Statului Bucuresti - Giurgiu” in anul 1879, cand s-au adaugat suporturi pentru bagaje. Tot atunci a fost inlocuit postavul de la vagonul de clasa I cu plus rosu, iar musamaua de la vagonul de clasa a II-a a fost schimbata cu postav verde. Ulterior, vagoanele au fost reconstruite in anii 1993-1994 la “Atelierele CFR Pascani” si in anul 2004 au fost restaurate la “Atelierele CFR Grivita”. Trenul “Calugareni” a circulat intre anii 1869-1918 pe calea ferata Bucuresti - Giurgiu, aceasta fiind prima linie de cale ferata din Principatele Unite. LUX PE SINE. Regalul si Moldovita sunt cu totul altfel. De la primul tren de pe sinele noastre pana la al doilea, diferentele sunt colosale. Garnitura regala este compusa din cinci vagoane, unele de tip salon, altele de dormit. Dormitorul regal are o capacitate de cinci locuri, in doua apartamente camerele fiind legate prin baia comuna. Vagonul a fost construit in anul 1928 la uzinele constructoare Ernesto Bredas. Alt vagon de dormit este cel cu dormitorul pentru insotitorii demnitarilor, cu o capacitate de opt locuri dispuse in doua cusete cu paturi duble si doua cusete cu cate doua paturi suprapuse. Mai are un oficiu si un grup sanitar separat. A fost construit in anul 1928, tot la uzinele constructoare Ernesto Breda. Unul dintre cele mai luxoase este insa vagonul salon sufragerie. Si totusi, salonul garniturii Moldovita este mai reusit. Poate pentru ca masa lunga si scaunele impunatoare, imbracate in catifea rosie din Trenul Regal, “mananca” spatiul, in timp ce canapelele si fotoliile foarte confortabile, imbracate in catifea albastra, din Moldovita, lasa impresia de sala de bal. La asta contribuie si oglinzile mari de pe pereti. Si barul din capatul salonului. Poate din acelasi motiv s-a indragostit si Coppola de Moldovita, preferandu-l pentru filmarile lui. AICI S-A SCRIS ISTORIA. Si totusi, Trenul Regal a fost “martorul” mai multor evenimente, iar salonul lui rosu a gazduit personalitati si discutii de importanta istorica. In toamna anului 1955, tot in acest vagon s-au purtat discutiile privind plecarea trupelor sovietice din Romania, intre Nikita Hrusciov, conducatorul Uniunii Sovietice, si Gheorghe Gheorghiu-Dej. Ei au calatorit spre nordul Transilvaniei, la o partida de vanatoare. Dupa aceasta calatorie, in anul 1956, ultimele formatiuni militare sovietice paraseau Romania. Alta calatorie importanta a fost la 6 august 1975, cand in vagonul regal au servit micul dejun presedintele Statelor Unite, Gerard Ford, si secretarul de stat Henry Kisinger, care au calatorit impreuna cu Nicolae Ceausescu de la Bucuresti la Sinaia. In aceeasi zi, la dejunul de lucru ce a avut loc la Castelul Peles, s-a hotarat acordarea “Clauzei Natiunii celei mai favorizate” pentru Romania. IN LOC DE NASI. Si rolurile se schimba in aceste trenuri. Angajatii Cailor Ferate n-au fost niciodata “zbirii” de care se tem calatorii fara bilet in garniturile normale. “Nasul” nu mai intreaba pe nimeni daca are bilet. Nici nu da pe nimeni jos din tren. El trebuie sa fie gazda perfecta, sa imbrace uniforma de gala care, la randu-i, face parte din decor si sa-si serveasca bine clientii. Ca pe niste adevarati “stapani”, pentru ca trenul pe care-l inchiriaza ii transforma in regi ai sinelor. Tot “nasii” au grija sa functioneze totul perfect, sa fie cald in tren, sa vina masa la timp. Sa curga apa la robinet, iar geamurile sa fie bine lustruite. Dar “nasii” sunt tot ei, “baietii buni la toate” din biroul foarte mic de la “Astoria” si cei de la Remiza Mogosoaia. Cand e nevoie de ei, se mobilizeaza, isi fac bagajul si se muta in garniturile de epoca atat timp cat este nevoie. Cand pleaca la plimbare cu vreo “coloana oficiala”, tot ei au grija sa se faca loc pe calea ferata si totul sa decurga perfect. Dar nimeni nu s-a intrebat ce se intampla cand se-ntorc din “delegatie”, daca “oficialii” nu mai sunt in tren. Daca plecarea la drum e de fiecare data o adevarata sarbatoare, intoarcerea pe sinele reci ale asteptarii seamana pentru ei cu o infrangere. Nu mai e nimic din fastul de la inceput, cand se retrag spre Mogosoaia sa-si “conduca” trenurile de lux. Si nici in birouri nu au decat fotografiile garniturilor pentru care muncesc. Nici macar uniformele “de gala”, pentru ca ele trebuie sa ramana agatate, la loc de cinste, pe peretii trenurilor. Salonul rosu din trenul regal Vagonul intalnirilor istorice din Trenul Regal are o capacitate de 24 de locuri in salonul mare si 12 locuri in salonul mic, folosit ca fumoar sau sala pentru micul dejun. Vagonul a fost construit in anul 1928 la uzinele Ernesto Breda. La masa impunatoare care ocupa centrul vagonului, Regele Mihai I a luat ultimul pranz pe teritoriul Romaniei, la plecarea lui peste hotarele tarii in ianuarie 1948. In acelasi vagon au calatorit in timpul vanatorilor organizate in anii 1976-1977 de Nicolae Ceausescu pentru sefii de stat Teodor Jivkov, in octombrie 1976, Leonid Brejnev, in noiembrie 1976 si Erik Honecker, la 8 februarie 1977. Aici s-au discutat si problemele romano-iugoslave cu ocazia vanatorii organizate in nordul Transilvaniei de Nicolae Ceausescu in cinstea lui Iosip Broz Tito, conducatorul statului iugoslav, in august 1967. Vagoanele Trenului Regal au fost construite astfel incat sa intruneasca normele de circulatie internationale, putand circula cu viteze de pana la 160 km/h. Pe interior, vagoanele sunt finisate cu materiale dintre cele mai scumpe, precum piele de Cordoba pentru scaunele si fotoliile din saloane, furnir de nuc si trandafir pentru mese, scaune si unele lambriuri din saloanele vagoanelor. Sticla de Murano si cristalul de Boemia au fost folosite pentru lampile din vagoane, ca si pentru oglinzile din salonul regal. Vazele, scrumierele si statuetele din toate vagoanele Trenului Regal sunt din alabastru de Grecia.
Despre autor:
Sursa: Jurnalul National
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
🎦 Smart Products, afacerea care caută mereu cele mai noi tehnologii în lume
Sursa: start-up.ro
-
Săptămâna filierelor de producători locali în Auchan: ce găsim la raft...
Sursa: retail.ro
-
Am obosit s-o iau mereu de la început
Sursa: kudika.ro
-
Ce spun nutriționiștii despre legumele și fructele cu pesticide: E mai rău...
Sursa: garbo.ro
-
Deficitul bugetar a urcat la 2,06% din PIB după primul trimestru
Sursa: futurebanking.ro
-
Interviu cu Marian Ion, CEO ING Hubs, IT-ist de pe vremea când a apărut...
Sursa: wall-street.ro