Asa cum bine stiti, evenimentul sportiv cel mai asteptat si cel mai mediatizat al inceputului de an a fost anulat cu o zi inainte de start. Nimanui nu-i venea sa creada ca trebuie sa se intoarca acasa. Cei 570 de competitori inscrisi

Asa cum bine stiti, evenimentul sportiv cel mai asteptat si
cel mai mediatizat al inceputului de an a fost anulat cu o zi inainte de start.
Nimanui nu-i venea sa creada ca trebuie sa se intoarca acasa.

Cei 570 de competitori inscrisi la patru sectiuni (moto,
ATV, auto si camioane) care aveau de parcurs 9.273 km, dintre care 5.736 de
probe speciale si cei peste 1.500 de mecanici, jurnalisti, organizatori si
membri ai echipelor logistice care abia asteptau sa plece in Marea Cursa s-au vazut
nevoiti sa renunte la tot. Trecand repede peste “Marea Suparare”, parti­cipantii
au incercat sa faca haz de necaz. Doi dintre cei mai buni piloti ai categoriei
moto - Frans Verhoegen si David Casteu, prieteni buni ai echipei romanilor inscrisi
la Dakar 2008 - s-au imbracat in costume de schi, spunand ca din Lisabona vor
pleca direct spre Alpi. O alta aparitie insolita prin parcul tehnic a fost cea
a pilotilor sco­tieni Iani Shankie si John Whiteford, care nu au renuntat nici
o clipa la kilt-uri. Ei purtau ecusoane negre, ca omagiu pentru cei doi mari
piloti de raliu dis­paruti anul trecut - Colin McRae (campion mondial) si Alan
Barr.

SpeculaTii. Se pare insa ca o editie 2009 a Raliului Dakar
nu va mai exista! Se fac deja tot felul de speculatii cu privire la noul traseu
si locul de start. Se vehiculeaza “nume” precum China,
Rusia, Mongolia sau Emiratele Arabe,
Budapesta sau chiar... Bucuresti. Oricare ar fi variantele alese de
organizatori, “Dakar”-ul va ramane un mit pentru toti cei implicati intr-un fel
sau altul si nici o alt loc de pe pamant nu-l va mai putea in­lo­cui.
Pierderile sunt oricum in­co­mensurabile, mai ales pentru cei care si-au
investit ulti­mul ban in Marea Aventura a vietii lor. Am vazut piloti, barbati in
toata firea, plangand in hohote la afla­rea vestii, pentru ca multi dintre ei
au facut credite la banci, s-au imprumutat si poate tocmai de aceea
organizatorii au instituit “Trofeul ELF Moto” cu singurele premii in bani
pentru pilotii moto privati fara asistenta tehnica. Astfel, primii cinci piloti
care ar fi ajuns la Dakar
ar fi primit intre 10.000 si 1.000 de euro.

Sa speram ca Raliul Dakar nu va ramane doar istorie.

Dakar 2008 in date si cifre

570 vehicule la start dintre care 245 motociclete, 20 de ATV-uri,
205 de autoturisme si 100 de camioane. Concurenti din 50 de tari (70% straini si
30% francezi) de pe 5 continente. 20% dintre concurenti profesionisti, 80%
amatori. Debutanti: 40% dintre moto­ciclisti si 20% de concurenti la categoria
auto. 480 jurna­listi si 200 de membri ai echipelor tv acreditate. 650 ore de
transmisii tv in 190 de tari si o audienta estimata la peste 150 milioane de
telespectatori numai in Europa.

44 milioane de accesari pe luna a site-ului si 1,6 mili­oane de accesari pe luna din 4 tari
(Franta, Spania, Anglia, Portugalia). Aproape
1 milion de spectatori erau asteptati la “start”. 50 de tari participante,
dintre care sase in premiera (China,
India, Mauritania, Guatemala,
Kenya
si Kazahstan)

“Este atat de
frustrant pentru noi toti, pentru piloti, pentru organizatori, tehnicieni si
sponsori! Ne-am pregatit un an intreg, fizic, psihic, fara sa mai vorbesc
despre investitiile facute. Am cheltuit sute de mii de euro, dar nu-mi pare rau!
Avem cea mai tare echipa!”

“Nici acum nu-mi vine
sa cred. Refuz sa ma trezesc dintr-un vis atat de frumos. Simteam ca vom
ajun­ge la finis, pe malul Lacului Roz. Indiferent ce se va intampla anul
viitor ne vom alinia din nou la start. Nu vom renunta si vom merge pentru Ro­mania!”

Marcel Butuza, capitanul
Vectra Racing Team Romania

A atras ca un magnet

Raliul Dakar a atras in toti acesti ani ca un magnet mii de
piloti amatori si profesionisti (peste 13.500). Datorita in primul rand notorietatii,
dar si mitului “Dakar”, acestora li s-au adaugat de-a lungul timpului si
personalitati din viata sportiva, politica ori din show-biz. Printul Albert de
Monaco, printesa Caroline de Monaco, cantaretul Johnny Hallyday sau campionul
olimpic de ski alpin Luc Alphand sunt doar cativa dintre acestia. Alphand nu
s-a multumit doar cu statutul de vedeta si a reusit sa castige editia 2006 a
celei mai dure competitii de motorsport din lume. El facea parte din celebra “Mitsubishi
Armada”, un team redutabil (cu patru Mitshubishi Pajero Evolutions) repezentat
de nu mai putin celebrii Stephane Peterhansel si Joan “Nani” Roma.

Oana Georgescu, Lisabona


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.