In urma cu cativa ani, Romania ocupa una dintre cele mai bune pozitii din Europa si nu numai, pe piata cinematografica. Doua mari studiouri de productie - Castel Film si MediaPro - au atras la noi in tara importante case de film americane, in Romania filmandu-se peste 100 de productii in ultimii aproximativ 15 ani. "Tara noastra are un potential foarte mare. Asta este avantajul nostru, cu care intram in competitie. Ungurii au gasit si solutia de la guvern, de a da bani unui grup de investitori. Bulgarii au scazut taxele la cel mai mic nivel din Europa, iar la noi nimic", ne-a declarat Vlad Paunescu, directorul Castel Film. In Romania situatia cinematografiei a fost plasata in grija Centrului National al Cinematografiei (CNC), iar Ministerul Culturii considera in acest moment ca lucrurile se afla pe un fagas firesc si ca "in conformitate cu prevederile legale, CNC se ocupa de tot ceea ce inseamna productie de film in Romania", dupa cum ne-a declarat ministrul Culturii, Adrian Iorgulescu.
"Statul ar putea sa acorde ajutor studiourilor private de film din tara si investitorilor din strainatate, cu scopul de a atrage investitii si de a amplifica producerea de filme la aceste studiouri private in Romania. Partizanii acestei idei considera ca deficitul mic de plata la buget ar fi supracompensat de cheltuielile de bunuri si servicii pe care le presupune productia de film, cat si angajarile de personal local, toate traducandu-se de fapt intr-un castig final si pentru privati, si pentru bugetul de stat, precum si intr-o anumita efervescenta culturala si crestere a vizibilitatii internationale. E necesar un studiu de fezabilitate, apoi o hotarare la nivel de Guvern, pentru a acorda aceste facilitati fiscale. Pe langa facilitatile deja reglementate, (art. 77.1 din OG nr. 39/2005), CNC si MCC sprijina ideea unor facilitati fiscale suplimentare (cunoscute sub denumirea de tax-shelter), in masura in care acordarea acestora nu va afecta negativ bugetul de stat. In orice caz, solutia va trebui sa aiba la baza o expertiza de specialitate care sa puna bazele unei noi politici fiscale, gestionata de Ministerul Economiei si Finantelor", ne-a declarat Adrian Iorgulescu explicand in acelasi timp ca este o diferenta intre ceea ce se doreste si ceea ce se poate realiza. Din ograda Ministerului Culturii, pisica este aruncata cu gratie in cea a Ministerului Finantelor... "Sunt doua mari studiouri de film in Romania. Eu va explic ce se doreste si ce se poate face in aceasta problema. Exista interes in Ministerul Culturii de a promova un act normativ referitor la asta. Trebuie facut un studiu prealabil si apoi trecut la realizarea hotararilor de guvern. Aceasta hotarare de guvern insa nu se poate realiza numai de catre noi, ci intra in sarcina Ministerului Finantelor sa hotarasca daca solicitarile sunt sau nu acceptabile de catre ministerul de resort, pentru ca pana la urma este o problema a Ministerului Finantelor. Noi putem sa initiem un act normativ referitor la scutirea sau de intoarcerea din taxe a unei sume de... 10, 15, maxim 20 la suta, cat s-a solicitat. Dar in conditiile in care Ministerul Finantelor agreeaza acest lucru.
Eu am dat asta in lucru la departamentul legislativ al Ministerului Culturii si urmeaza sa facem un studiu de fezabilitate si sa ne dam seama, sa putem comensura ce inseamna asta, iar in faza a doua sa promovam un act normativ cu acest continut.
Noi am avut mai multe discutii pe aceasta tema... Dar hai sa punem corect lucrurile in pagina. Aici e vorba sa sprijinim studiourile de film. Nu productia...
Cinematografia romaneasca nu a produs atatea filme cat in ultimii doi ani niciodata in istoria ei recenta. Deci inseamna ca ne-am mobilizat si am produs niste acte legislative care produc efecte benefice. In ceea ce priveste situatia particulara a studiourilor de creatie, am avut aceste discutii, am vazut comparativ care este situatia si in alte tari, in Ungaria, in Cehia, acum inteleg ca si in Bulgaria s-au produs niste schimbari sau se incearca un act normativ. Nu stiu daca a trecut de Parlament sau este in discutia Parlamentului. Pentru ca si eu cred ca in mod real Romania este o rampa exceptionala pentru productia de filme si din punct de vedere geografic, si din punct de vedere al capacitatilor tehnologice existente, si din punct de vedere al actorilor romani si din punct de vedere al varietatii geografice si al pitorescului local care poate sa fie utilizat. Din punct de vedere al oportunitatilor, Romania trebuie sa fie competitiva pe acest plan".
Dar, din pacate, solutiile oferite de Ministerul Culturii se opresc aici. Si asta in timp ce in alte tari lucrurile chiar au inceput sa se miste, iar Romania pierde productii importante din lipsa unei legislatii care sa sprijine cu adevarat un domeniu extrem de important din toate punctele de vedere.
Casele de productie
si "efervescenta" filmului romanesc nu au legatura
Si, in timp ce Ministerul Culturii se declara multumit ca in Romania "asistam la o reala efervescenta in cinematografie si cu succese notabile pe plan european si mondial", cinematografia din Romania isi cauta singura drumul, fara sa primeasca vreun sprijin din partea statului, iar ministrul Culturii ne avertizeaza sa nu incurcam borcanele: la urma urmei, intre situatia caselor de productie si "efervescenta" filmului romanesc nu exista nici o legatura: "in Romania, productia de film nu se afla in declin. Dimpotriva, aceasta se afla in progres. Dovada stau cele 50 de filme aflate in diferite faze de productie sau de contractare, care vor avea premiera in urmatorii 2-3 ani. Conform prevederilor legale, CNC sprijina productia filmului romanesc in toate fazele (dezvoltare de proiect, productie, distributie si exploatare). Toata chestia asta nu are legatura cu productia de film, ci cu producatorii de film si cu modul in care ei pot sa fie ajutati in acest demers. De filmul autohton se ocupa CNC-ul, pentru ca el este cel care finanteaza. Din punctul acesta de vedere, cifrele o spun, sunt 50 de filme romanesti care se afla in productie, ceea ce denota ca productia de film romanesc este intr-o mare crestere si din punct de vedere cantitativ, si din punct de vedere calitativ.
In momentul de fata nu mai avem o criza de productie de film. Din punctul meu de vedere, ordonanta 39, respectiv legea cinematografiei a permis cineastilor romani sa faca filme care sunt si multe sunt si bune, astfel incat asistam la o reala efervescenta in cinematografie si cu succese notabile pe plan european si mondial, ceea ce e un lucru extraordinar".
In schimb, din "teren" lucrurile se vad putin altfel: "Din fericire incepe sa se ridice cinematografia romaneasca", ne declara si Bogdan Moncea. "Dar cred ca intr-o mare masura acest lucru se datoreaza si acestor filme straine care s-au turnat in Romania. Fie si pentru faptul ca astfel s-a pastrat treaz interesul pentru cinematografie. intre 95 si 2000, nu s-a finantat nici un film romanesc; apoi media a fost de 1 - 1,3 filme pe an; abia in ultimii 3-4 ani au inceput sa se faca 15-20 de filme. In toata perioada anilor 90 media a fost de sub un film pe an. Si, din pacate, singurele momente in care CNC-ul e vizibil sunt cele doua concursuri pe an, sa finanteze filmele selectate si atat. CNC-ul a fost creat ca sa participe la cinematografia romaneasca. De ce nu participa la festivaluri? Au inceput sa faca lucrul asta de vreo doi ani; atunci cand cineva pleaca la un festival, cum a fost cazul concret al lui Mungiu, plateste si CNC-ul ceva. Dar nu asa se face...."
Impasul legislativ in care se afla acum cinematografia in Romania nu se vede insa decat dintr-o parte. Din punctul de vedere al Ministerului Culturii, lucrurile se afla pe un fagas normal. CNC-ul, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale in domeniul cinematografiei, se ocupa "cu succese notabile" de tot ceea ce inseamna cinematografie in Romania, iar acestea fiind spuse problema este transata: "in acest domeniu, un rol important revine CNC, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale in domeniul cinematografiei, prin sprijinul acordat, conform legii, pentru participarea la festivaluri si alte manifestari de gen; de asemenea, potrivit art. 78 din OG nr. 39/2005, in promovarea filmelor romanesti implicata este si SRTV. in acelasi context mentionam si prevederile textului ordonantei referitor la masuri stabilite pentru dezvoltarea cinematografiei in Romania (prin finantarea dezvoltarii de proiecte, a proiectelor cinematografice in toate fazele acestora, precum si prin sprijinul indirect prevazut de art 77.1). Prin urmare, bazele legale pentru incurajarea si dezvoltarea acestui domeniu exista".
Asadar, concluziile sunt clare. Avem baza legala, avem CNC-ul, organ de specialitate, facem studii de fezabilitate, ne plimbam de la MCC la Ministerul Finantelor si de la Primarie la Prefectura, si, in timp ce statele din jur iau masuri concrete, noi pierdem un teren important, castigat in ani intregi.