Edilii Capitalei, in frunte cu cu primarul general Adriean Videanu, s-au folosit de incalzirea globala pentru a da inca o teapa bucurestenilor. Mizand pe acest fapt, administratiile locale au minimalizat faptul ca iarna mai si ninge, neprevazand cont
Edilii Capitalei, in frunte cu cu primarul general Adriean Videanu, s-au folosit de incalzirea globala pentru a da inca o teapa bucurestenilor. Mizand pe acest fapt, administratiile locale au minimalizat faptul ca iarna mai si ninge, neprevazand contracte explicite pentru ridicarea zapezii de pe strazi. Expresia "suntem pregati pentru iarna" a ajuns deja o marota. Cel mai mic strat de zapada perturba grav circulatia, dovedind daca mai era nevoie, neputinta si incompetenta celor alesi sa administreze Capitala. Ultima zapada cazuta pe strazile Bucurestiului a blocat practic intregul trafic din Capitala. Utilajele de deszapezire sunt putine, iar munca se face in bataie de joc, sa treaca timpul si sa se incaseze banii. Nefiresc de multi pentru activitatea prestata.
Totul pleaca de la contractele pentru deszapezire. Acestea sunt foarte scumpe, incheiate haotic, fara sa fie prevazuta si ridicarea zapezii. Practic, cateva utilaje cu lama circula pe strazi si "deblocheaza" circulatia. Nici o firma de salubrizare - deszapezire nu ridica si zapada, ci o inghesuie in colturi de strazi blocand cai de acces, masini, trotuare sau alte benzi de circulatie. Pe tot acest fundal, edilul-sef Adriean Videanu declara initial ca este multumit de calitatea deszapezirii. Pe care o controla telefonic din strainatate. Sosit, in cele din urma, in tara acesta s-a contrazis spunand ca vrea sa suspende circulatia in oras.
Pe de alta parte, atunci cand este vorba de probleme, Videanu afirma ca nu Primaria Capitalei este cea care incheie contractele, ci administratiile locale ale celor sase sectoare care astfel ar fi responsabile pentru haosul din oras. Totusi, trebuie spus ca municipalitatea este cea care a incheiat in 1998 contractul cadru pentru societatile care se ocupa de salubrizare si, implicit, de deszapezirea metropolei. De atunci si pana in prezent, administratiile de sector au tot incheiat acte aditionale. Prin care se reglementeaza ce este de facut si cati bani trebuie platiti. Mai mult, pe langa faptul ca Primaria Municipiului Bucuresti a intermediat contractele dintre sectoare si societatile de salubrizare, aceeasi institutie aproba planul de deszapezire. Si chiar, daca se poate spune asa, il si coordoneaza. Prin tot felul de comisii si comitete de deszapezire. Iar bugetele sectoarelor sunt aprobate tot de catre municipalitate.
Zapada se imprastie, nu se ridica
Declaratiile iresponsabile ale lui Videanu au continuat. El a anuntat zilele trecute ca zapada stransa pe strazi si trotuare va fi ridicata de firmele de salubrizare si depozitata in zone speciale, delimitate de catre administratiile locale. Singurele zone "delimitate" sunt gropile de gunoi din jurul Capitalei si lacurile Plumbuita si Morii. Daca pentru primele, costurile ar fi foarte ridicate din cauza distantei si a numarului mare de utilaje, nici aruncarea zapezii in lacuri nu este o solutie. Trebuie aprobare de la Apele Romane intrucat zapada este amestecata cu diverse solutii, unele chiar toxice. Iar o astfel de aprobare nu a fost solicitatata nici de primarie, nici de firmele de deszapezire. Viceprimarul general al Capitalei, Razvan Murgeanu, a afirmat ca "este neeconomic sa duci zapada. Pentru asta este nevoie de un buget enorm si trebuie sa angajezi atatea firme cu basculante si sa ceri sa o care pe toata".
Milioane de euro in buzunarele firmelor de casa
Unele sectoare nu au stiut sau nu au vrut sa furnizeze date legate de programul de deszapezire.
Primaria Sectorului 2 a cheltuit, numai pana acum, aproape 12 milioane de lei noi pentru imprastierea zapezii. In Sectorul 4 nu s-au stabilit inca suma cheltuita, dar se presupune ca va fi mai mare decat cea de anul trecut, cand s-a ajuns la 33 de milioane de lei noi. Sectorul 6 a alocat in acest scop 2,5 milioane euro. ADP Sector 5 primeste pentru fiecare luna de iarna trei milioane de lei. O multime de bani luati pe nimic. Conform contractelor, din totalul timpului de lucru, 30% este afectat actionarii, restul de 70% pentru stationare (asteptare) la opt ore de program zilnic. Cu alte cuvinte, se plateste foarte bine timpul de "asteptare" al utilajelor. Chiar daca nu ninge nici macar o zi, ceea ce au sperat edilii, se plateste oricum 60% din contract. De aici si dezinteresul firmelor de deszapezire care prefera, in cazul caderilor de zapada, sa ia cateva amenzi simbolice, decat sa iasa cu utilajele la munca.
Minciunile lui Videanu
Chiar si acum, zeci de strazi ale Capitalei sunt impracticabile, punand in pericol bolnavii, batranii si copiii. Asta fara a mai lua in calcul faptul ca aprovizionarea magazinelor sau eventualele urgente pentru pompieri sau ambulante sunt imposibile.
Pompos botezat, "Comandamentul de deszapezire si combatere a poleiului", nu face altceva decat intruniri si discutii interminabile. In anumite sectoare, Videanu le-a recomandat firmelor de drumari sa ajute la deszapezire. Astfel, societati precum Euroconstruct au fost chemate in ajutor, fiindca firme care au in grija deszapezirea precum Urban, Supercom, Rosal, REBU, sau ADP-urile de sector nu au utilaje suficiente si sunt depasite de situatie.
In campania electorala, Adriean Videanu promitea bucurestenilor ca in Bucuresti, pe timp de iarna, zapada va fi ridicata de o "masinarie" pe care a vazut-o in Statele Unite si care ridica omatul, il dezgheata si apoi arunca apa rezultata la canal. Nu numai ca nu si-a onorat promisiunile, dar, in timpul tuturor calamitatilor naturale care s-au abatut asupra orasului, edilul a lipsit din Capitala, fiind plecat prin strainatate.
Primaria ameninta contribuabilii cu amenzi
Mai multi cetateni sositi la redactie ne-au ridicat fireasca intrebare: unde sa arunce zapada de pe trotuare si din locurile de parcare? Daca aceasta ajunge inapoi pe strada, este o problema.
Cei care si-au luat locuri de parcare, platite la ADP, nu pot sa degajeze zapada nici in stanga, nici in dreapta, caci si acolo sunt alte masini si locuri de parcare. In strada, iar nu merge. Dilema ramane. Primaria Municipiului Bucuresti, chiar daca nu isi face treaba, nu a uitat sa reaminteasca obligatiile persoanelor fizice si juridice pe timp de iarna, stabilite prin HCGMB 147/2005, potrivit careia acestea "au obligatia ca pe timp de iarna sa curete zapada depusa si gheata formata de pe trotuarele aferente imobilelor unde domiciliaza sau isi desfasoara activitatea, a sediilor de firme sau curtilor si terenurilor detinute".
In plus, administratiile locale, in dispretul vadit fata de cetateni, ii ameninta cu amenzi usturatoare pe cei care nu dau zapada. In unele cazuri s-a trecut chiar la fapte. Cei care au dovedit simt civic sau au vrut sa isi deblocheze masinile si au iesit la lopata s-au trezit, dupa ce au terminat treaba, ca utilajele care au trecut mai apoi le-au blocat la loc. Zapada si gheata este plimbata de ici-colo, nicidecum ridicata.
100 de milioane metri cubi de zapada
Cantitatea de zapada cazuta in Bucuresti in urma precipitatiilor din primele zile ale acestui an este estimata la peste 100 de milioane metri cubi. Potrivit autoritatilor locale, acest volum este imposibil de transferat in afara orasului, iar o astfel de operatiune ar injumatati bugetele primariilor de sector. Primarii mizeaza practic pe incalzirea vremii si topirea zapezii. Desi de ieri au inceput scolile, multe alei din vecinatatea unitatilor de invatamant din cartierele marginase sunt inca acoperite de un consistent strat de zapada.
E viscol si e prea frig
Total nepregatite, firmele care trebuiau sa asigure deszapezirea in Capitala au cautat justificari care mai de care mai puerile. Printre cele mai frecvente scuze s-au numarat cele despre strazile secundare, unde nu s-a putut interveni "din lipsa unor utilaje mai mici". Tot la capitolul justificari regasim si faptul ca solutiile care s-au imprastiat pe strazi pentru evitarea inghetului nu sunt eficiente decat pana la temperaturi de -7 grade Celsius. Mai mult, s-a spus ca nu s-a intervenit din primul moment fiindca era "viscol".
Bucurestenii sunt de vina
Autoritatile locale au profitat ca nu s-a lucrat pana ieri si scolile au fost inchise, lasandu-se pe tanjala. Cu dublu scop. Au protejat indirect finantele alocate firmelor responsabile cu deszapezirea si si-au continuat vacanta. Sub pretextul unui viscol de mari proportii, primarul general Adriean Videanu a scos, la telefon, din tarile calde, doar jumatate din utilajele disponibile. Plugurile au strabatut, insa, numai o singura data bulevardele si strazile circulate de autovehiculele RATB. Pentru restul s-a dat vina pe bucurestenii care, de voie de nevoie, au ales sa-si scoata cu lopetile masinile din parcare. Cum zapada strivita sub roti nu s-a topit, ea a tot fost mutata de pe un sens de mers pe altul, ingreunand si mai mult circulatia. Unii conducatori auto si-au abandonat pur si simplu autovehiculele in mijlocul traficului.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.