Prima zi a reuniunii Consiliului de Securitate al ONU consacrate dosarului Kosovo s-a incheiat, miercuri, in raspar, emisarul Serbiei amenintand cu instanta statele care ar putea recunoaste independenta provinciei aflata in administratia Natiunilor Unite din 1999. In vreme ce discutiile din Consiliu aveau sa fie reluate, ieri, la New York, UE nu renunta la ideea includerii, in spatiul comunitar, a unei Serbii fara Kosovo.
Audiat, miercuri, la New York, in cadrul dezbaterilor din Consiliul de Securitate al ONU pe marginea Kosovo, seful Executivului de la Belgrad, Vojislav Kostunita, a reiterat pozitia tarii sale, precizand ca "Serbia va declara nula si ilegala orice incercare de proclamare a independentei Kosovo". Alocutiunea oficialului sarb a continuat cu un avertisment la adresa statelor tentate de o eventuala recunoastere a independentei provinciei, premierul Kostunita anuntand ca statul sarb va actiona in judecata tarile care ar proceda la o recunoastere a independentei provinciei, potrivit postul de radio Eho Moskvi. Reprezentantul Belgradului a exclus, pe de alta parte, posibilitatea unei interventii militare sarbe in regiunea acum majoritar albaneza, aflata sub tutela ONU, pledand in favoarea reluarii discutiilor cu responsabilii de la Pristina. "Exista lucruri mai puternice decat razboiul si armele", a precizat Kostunita, aratand ca, "la acest moment, Serbia dispune de o singura parghie: respectul total fata de lege si fata de legislatia internationala". Invitat sa ia cuvantul, presedintele kosovar, Fatmir Sejdiu, a spus ca Pristina "este pregatita sa faca pasii necesari in directia declararii independentei Kosovo". "Independenta Kosovo nu este indreptata impotriva nimanui si nu va face face rau nimanui", a precizat Sejdiu. Discutiile forului decizional al Natiunilor Unite urmau sa continue si ieri, in aceeasi atmosfera tensionata, provocata de divizarea Consiliului vizavi de subiectul Kosovo. In vreme ce SUA, Marea Britanie si Franta afirma ca timpul negocierilor a expirat si pledeaza in favoarea unei reglementari rapide a statutului Kosovo, Rusia si China se opun ideii, favorizand reluarea discutiilor intre parti.
Trocul UE
UE trebuie sa fie pregatita sa conduca provincia Kosovo pe drumul inevitabil spre independenta, a declarat, ieri, viitoarea presedintie slovena a Uniunii. "UE si Kosovo trebuie sa convina asupra a ceea ce este de facut, intr-un mod rational si fara santaj. Este clar ca anumite procese nu pot fi tinute pe loc", a afirmat ministrul de Externe sloven, Dimitrij Rupel. "Noi suntem pregatiti. Daca interpretez corect atmosfera din UE, suntem pregatiti sa recunoastem realitatea existenta in Balcanii de Vest", a adaugat Rupel, pledand in favoarea unei aderari rapide a Serbiei la spatiul comunitar. "Dorim ca Serbia sa semneze cat mai repede posibil Acordul de Stabilizare si Asociere cu UE si sa obtina statutul de candidat cat mai rapid", a mai spus Rupel in cadrul unei conferinte de presa in care a prezentat prioritatile mandatului sloven, ce urmeaza sa debuteze la 1 ianuarie 2008. La fel ca in cazul Consiliului de Securitate al ONU, parerile sunt impartite in cadrul UE cu privire la Kosovo, Romania, Slovacia, Grecia, Cipru si Spania opunandu-se adoptarii unei solutii care ar putea aduce atingere suveranitatii si integritatii teritoriale ale Serbiei. (Anne-Marie LUPASCU)
Care-i sensul politicii Moscovei in Kosovo?
ZIUA a lansat o dezbatere publicistica pe tema provocarilor aduse institutiilor mondiale si sistemului de drept international de criza din provincia sarba Kosovo si Metohia. In editia de azi prezentam episodul IV din materialul "Kosovo: pasiunea de a proroci dezastrul", semnat de Gabriel Andreescu.
Partea cea mai derutanta pentru unii, comica pentru altii, tragica dintr-o a treia perspectiva, este faptul ca in postura de mare promotoare a principiilor internationale in chestiunea secesiunii Kosovo se afla Federatia Rusa. Chiar alaltaieri, ZIUA reproducea mesajele, in acest sens, ale reprezentantilor Moscovei. Conform Ministerului rus de Externe, recunoasterea independentei "risca sa duca la consecinte serioase in planul stabilitatii regionale, cat si in cel al securitatii internationale"; lozinca declarata a edificarii unui stat multietnic in Kosovo —nu este decat o vorba goala" si: "Alimentand tendintele separatiste ale Pristinei, SUA si unele state ale UE ignora pe fata toate initiativele formulate in cadrul negocierilor directe intre parti".
Or, cel ce se uita la politica Federatiei Ruse, o fi descoperit de mult sistematica incalcare, chiar de catre aceasta, a principiilor internationale care protejeaza statele de aventurile antiguvernamentale interne. Regiunea fostelor republici sovietice este plina de sangele curs din cauza interventiei manipulatoare a vechii metropole.
Transnistria, Osetia de Sud, Abhazia, Nagorno-Karabah
Sa fi uitat oare comunitatea internationala de Nagorno-Karabah? In disputa pentru aceasta regiune implicand Armenia si Azerbaidjan, state suverane din anul 1991, trupele sovietice s-au implicat direct. Recent, in 2006, Marea Enciclopedie publicata sub egida Academiei de stiinte Ruse prezenta Nagorno-Karabah ca entitate independenta apartinand Armeniei istorice, ceea ce a atras protestul oficial al Azerbaidjan-ului.
Dar Osetia de Sud? Dar Abhazia? Ambele sunt regiuni ale Georgiei suverane. Or, Rusia controleaza economic si politic Osetia de Sud fara sa-i pese de pozitia guvernului central. Parlamentul georgian a votat, in 2006, conform prerogativelor sale, plecarea trupelor rusesti care actioneaza in regiune sub eticheta de forte de mentinere a pacii. Rusiei nici nu i-a pasat, sfidand ad literam suveranitatea statului georgian. Inca din anul 1999, Rusia promisese, la reuniunea OSCE, retragerea trupelor sale de la baza din Gudauta, Abhazia. Nu le-a rechemat nici pana astazi, in ciuda cererilor repetate ale Guvernului de la Tbilisi. Rusia videaza de continut negocierile, caci pentru ea, acestea nu reprezinta decat o forma de prelungire a starilor de instabilitate care-i convin.
Si Transnistria, desigur. Armata a XIV-a rusa a participat la actiunea secesionista ce a dat nastere guvernului ilegitim de la Tiraspol. Cu asistenta directa a Moscovei, Transnistria a devenit un centru al activitatilor criminale din regiune. De la sfarsitul anilor '90, in repetate randuri, Moscova a semnat acorduri de retragere a trupelor stationate pe acest teritoriu apartinand, totusi, statului suveran Republica Moldova. Nu le-a respectat. Chiar astazi, la sfarsitul anului 2007, planul Moscovei ramane controlarea Moldovei prin intermediul acestui cap de pod rusesc care este Transnistria.
Episodul Estonia
As adauga la aceasta lista care intra in categoria mai larga a manipularilor identitare comportamentul Rusiei fata de Estonia. In momentul cand Guvernul de la Talinn a dorit sa mute monumentul soldatului sovietic, simbol al ocupatiei staliniste, grupuri de rusi din Estonia au trecut la acte de violenta in coniventa, pe fata sau secrete, cu autoritatile de la Moscova. Actiunile destabilizatoare ale regimului Putin, ce folosesc arma etnica, nu pot decat sa sublinieze ipocrizia declaratiilor pe care le face, in numele stabilitatii, Ministerul de Externe Rus.
Putem cadea usor de acord ca, in esenta, politica externa a regimului Putin este cinica. Nici nu era, probabil, nevoie, de atatea exemple pentru a folosi acest calificativ. Ramane insa o intrebare careia ar trebui sa-i gasim un raspuns: in ce consta, concret, interesul Moscovei de a interveni alaturi de Serbia, cu un ton atat de vehement, in chestiunea independentei Kosovo?
Politica lui "niet"
As enumera aici mai multe ipoteze. Prima, faptul ca Rusia lui Putin a intrat in faza conflictuala cu Occidentul si considera politica lui —niet" castigatoare. Sprijinirea Serbiei, —in orice conditii", inseamna si pastrarea unui ultim aliat in inima Balcanilor. Inseamna, de asemenea, sa demonstreze ca se poate opune initiativelor Vestului, cat de energice ar fi acestea, inclusiv cele ce primesc dublul gir SUA-UE. O astfel de strategie are drept consecinte posibile si obtinerea unor avantaje, conform logicii —imi dai-iti dau", in cazurile ramase in asteptare de mai multi ani.
Dar reclamarea pericolelor privind "precedentul Kosovo" isi gaseste cea mai mare utilitate tocmai in procesele secesioniste in care se implica Moscova. Odata —precedentul" creat, Putin va considera ca-si poate permite sa sustina, si pe fata, secesiunea Osetiei, Abhaziei (etc.) invocand cazul Kosovo. Vehementa impotrivirii actuale avantajeaza Rusia intrucat, daca secesiunea nu reuseste, atunci Rusia va demonstra ca a avut forta si dreptate. Iar daca reuseste, va incerca sa exploateze pentru ea situatia creata.
In concluzie, argumentele folosite de regimul de la Moscova sunt ipocrite si manipulatoare. Rusia trebuie luata in serios, dar nu pentru ca ar fi credibila. Ci doar pentru ca e puternica. (Gabriel ANDREESCU)
Declaratie evaziva a Parlamentului Romaniei
Parlamentul Romaniei a adoptat ieri o declaratie referitoare la dosarul Kosovo prin care se pronunta in favoarea unei solutii negociate si recomanda decidentilor romani din domeniul politicii externe sa adopte o pozitie unitara in chestiunea independentei provinciei. In textul declaratiei nu se regaseste o pozitie clara a Parlamentului fata de independenta kosovara. Textul declaratiei a fost citit in plenul Camerelor reunite de catre presedintele Comisiei senatoriale de politica externa, Mircea Geoana, si a fost adoptat cu 239 de voturi "pentru" si 7 abtineri. "Parlamentul recomanda autoritatilor romane sa adopte o pozitie coerenta si unitara fata de o eventuala declarare unilaterala a independentei provinciei Kosovo care sa reflecte interesele de stabilitate in regiune si interesul national al Romaniei, sa aiba in vedere precedentul la nivel regional si international, precum si responsabilitatile asumate de Romania ca stat membru al NATO si UE", se arata in declaratie. De asemenea, se propune organizarea unui summit special al UE care sa discute statutul Kosovo, perspectivele integrarii europene si euro-atlantice ale Balcanilor de Vest si sistemul regional de securitate. Summitul ar trebui organizat inaintea summitului NATO de la Bucuresti din 2008. Deputatul PRM Anca Petrescu s-a declarat nemultumita de textul declaratiei deoarece aceasta nu spune, de fapt, nimic. "De ce nu suntem in stare sa ne exprimam liber punctul de vedere in contextul european, cand acest lucru este foarte important pentru noi, iar Uniunea Europeana da acest drept statelor membre? (...) Ma intreb de ce noi, ca Parlament, nu suntem in stare sa facem o declaratie care sa apere interesul national", a declarat vicepresedinta Comisiei de politica externa a Camerei. (A. ILIE)
"Granitele nu se schimba cu forta"
"Oricat de penibila a fost in ultimii ani performanta politicii europene in Balcani, poate numai in 1990-91 se poate regasi suma improvizatiei, a supozitiei si a deficitului de conceptie strategica cu care Uniunea ajunge la independenta Kosovo", scria, recent, cotidianul italian "La Repubblica". "La ora actuala aproape intreaga Europa pare sa nu vada fitilele cu ardere lenta pe care ea insasi este pe punctul de a le da foc. Predomina senzatia ca Kosovo este o entitate nerelevanta, o mica piesa care a nimerit din intamplare pe un esichier enorm. Dar problemele pe care le ridica independenta ei sunt departe de a fi minuscule sau nerelevante", nota publicatia din Peninsula, apreciind ca ca "problema este ca americanii si europenii nu pot dispune dupa bunul plac de un teritoriu asupra caruia nu au nici o suveranitate legala". "Kosovo apartine Serbiei, asa cum este scris chiar in preambulul Rezolutiei 1244, pentru care NATO la ora actuala se afla in Kosovo cu mandatul indispensabil al ONU. Prin urmare, Belgradul poate renunta in mod voluntar la propria suveranitate, dar nu poate fi spoliata de ea nici macar de Natiunile Unite. Cu atat mai putin de o coalitie de tari, Alianta Atlantica", adauga La Repubblica, subliniind ca "granitele nu se schimba cu forta: intr-adevar, aceasta este unica norma clara, si pana acum in mod universal impartasita, care de la Razboiul rece incoace a garantat un sens formulei "legalitate internationala". Abrogarea ei inseamna afundarea intr-o jungla in care totul devine posibil". (D.E.)