Cromatica cu personalitate puternica atrage imediat atentia celui care paseste inautru
Cromatica cu personalitate puternica atrage imediat atentia celui care paseste inautru pentru o clipa de odihna, meditatie si rugaciune. Indiferent de lumina sau intunericul de afara, florile si icoanele asezate in ferestre lungi, inspira o serenitate greu de gasit in alte parti.
Trasaturi de personalitate
Componentele acestei bijuterii arhitecturale sunt care de care mai alese. Pe fatadele exterioare din caramida, braul lat, specific stilului brancovenesc, o turla din piatra naturala, ideea arhiectilor Stefan Bals si Em. Miclescu la restaurarea din anii '35-'36, inlocuieste vechea turla de lemn. La intrare, pridvorul larg, spijinit de coloane tot de piatra. Inauntru, straluceste inca pictura lui Gheorghe Tattarescu, in tonuri care nu sunt de regasit in nici o alta biserica din Bucuresti.
Revizitand locul, aflu ca trei icoane de dimensiuni mici, pictate de acelasi pictor secolul trecut, au fost furate acum cativa ani si nu s-au intors niciodata in Biserica Cretulescu. Preotul imi spune ca nu, n-a fost o spargere de noapte. Doua dintre icoane au parasit biserica in bagajele celor veniti sa se inchide, iar cea de-a treia a plecat si ea, ascunsa in geanta, dupa ce hotul tocmai primise mirul la sfarsitul unei slujbe...
Cladirea in care ne rugam azi este ultimul chip al biserii, construit in restaurarea care a durat mai muti ani, incheiata in 2003, datorita grijii si energiei Parintelui Paroh Vasile Raduca. Fidelitatea fata de chipul vechi al bisericii a conservat un farmec discret si a pus in valoare pulsatia vie a istoriei, astfel incat nu e deloc greu sa-ti inchipui casele, magazile si hanul care inconjurau, la inceput, ctitoria logofatului Iordache Cretulescu si a sotiei sale, Safta, fiica a domnitorului Constantin Brancoveanu.
Un drum
Din 1720-1722, biserica a parcurs un drum cu bune si rele. A ramas fara hanul care o insotea, atunci cand in zona se afla bariera de nord a orasului, demolat pentru pregatirea Palatului Regal. Aproape un secol mai tarziu, in 1838, a ramas fara turn din cauza cutremurului. Dar el a fost refacut, cu o turla de lemn, in stil neoclasic, in 1859, cand Gheorghe Tattarescu a pictat si interiorul bisericii, si pridvorul.
Dupa cutremurul din 1940, cladirea a trecut prin alte reparatii. Iar restaurarea care a urmat dupa cutremurul din 1977 si evenimentele din 1989 a luminat sclipirile de bijuterie ale lacasului. Pictura veche a fost partial spalata. Fresca bizantina care dateaza din 1872 a fost pusa in evidenta prin indepartarea picturii in ulei a lui Tattarescu, dar portretele ctitorilor au fost pastrate.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
🎦 Smart Products, afacerea care caută mereu cele mai noi tehnologii în lume
Sursa: start-up.ro
-
Săptămâna filierelor de producători locali în Auchan: ce găsim la raft...
Sursa: retail.ro
-
Am obosit s-o iau mereu de la început
Sursa: kudika.ro
-
Ce spun nutriționiștii despre legumele și fructele cu pesticide: E mai rău...
Sursa: garbo.ro
-
Deficitul bugetar a urcat la 2,06% din PIB după primul trimestru
Sursa: futurebanking.ro
-
Interviu cu Marian Ion, CEO ING Hubs, IT-ist de pe vremea când a apărut...
Sursa: wall-street.ro