Patronii francezi ai uzinei spun ca, daca taxa este eliminata, vor fi nevoiti sa reduca productia de Logan la jumatate. Ei au propus si solutii, in cazul in care Guvernul modifica taxa.

François Fourmont, directorul general al Automobile Dacia, a declarat ieri ca eliminarea si chiar reducerea nivelului actual al taxei de prima inmatriculare vor conduce la injumatatirea productiei de Logan din Romania si la eliminarea a mii de locuri de munca. Pentru anul viitor, oficialul Dacia estimeaza o productie de 320.000 - 350.000 de automobile Logan la uzina din Mioveni, dintre care doar 120.000 de masini vor fi comercializate pe piata romaneasca.

„Suprimarea taxei de inmatriculare sau transformarea ei de asa natura incit sa devina inoperanta ar avea ca rezultat reducerea la jumatate a vinzarilor noastre in Romania. Aceasta ar antrena suprimarea a mii de locuri de munca la Dacia in conditiile in care ne-am anuntat deja intentia de a angaja peste 3.000 de persoane in 2008", a spus Fourmont. Numai in 2007, uzina Dacia din Mioveni si furnizorii marcii romanesti au angajat peste 10.000 de persoane. In prezent, din cei peste 200.000 de angajati care lucreaza in industria de automobile din Romania, mai mult de 100.000 sint la Dacia, fie direct la uzina, fie ca salariati ai furnizorilor si retelelor comerciale.

„Am propus Ministerului Finantelor inlocuirea taxei actuale printr-o taxa de mediu axata pe 3 criterii: nivelul de depoluare, cilindreea si nivelul emisiilor de dioxid de carbon", a declarat directorul Dacia. El a mai sustinut ca din cele 3,5 - 4 milioane de automobile aflate in circulatie in Romania, 45% au peste 15 ani si 60% peste 10 ani. „Daca luam in considerare numai vehiculele cu vechime de peste 15 ani, adica aproximativ 1,6 milioane de autovehicule, acestea polueaza la fel de mult ca 80 de milioane de vehicule Euro 4 in functie de emisiile de dioxid de carbon", a mai spus Fourmont. Vinzarile de masini second-hand importate in Romania in primele 9 luni ale anului au ajuns la 84.400 de unitati. Pentru intregul an 2007, reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile estimeaza ca numarul de masini rulate importate in Romania va ajunge la 115.000 de unitati. In 2006, vinzarile de masini rulate s-au ridicat la 121.604 unitati, iar in 2005, la 83.000.

Francezii nu sint la prima amenintare de acest gen. Amintim ca, in februarie 2007, Fourmont a declarat pentru Cotidianul ca, daca taxa auto ar fi abrogata, o treime dintre angajatii de la Dacia ar urma sa fie concediati.

Guvernul este presat sa anuleze sau sa modifice taxa auto atit de catre Comisia Europeana, cit si de catre opozitia politica din tara. In plus, statul a pierdut citeva procese chiar in Romania, intentate de persoanele care au platit taxa. Premierul Tariceanu se opune insa, spunind ca, in absenta taxei, Romania va deveni cimitirul de vechituri al Europei. Pina in primavara, Executivul va trebui sa schimbe taxa, in caz contrar Romania urmind sa fie data in judecata.