Consiliul Suprem de Aparare a Tarii va decide azi modalitatea de achizitie a noului avion multirol care va intra in dotarea Armatei Romaniei. Fiind vorba de un program strategic, membrii CSAT vor stabili daca achizitia celor 48 de aeronave se va face prin licitatie internationala sau negociere directa. Este vorba de cel mai mare contract de inarmare din istoria Romaniei. Ministerul Apararii va aloca, initial, aproape patru miliarde de euro pentru acest contract ce se va derula in urmatorii ani. Batalia se va da intre JAS-39 Gripen, al firmei SAAB, F-16, construit de firma Lockheed Martin, si Eurofighter Typhoon, construit de un consortiu european format din firmele Alenia Aeronautica, BAE Systems si EADS. Preturile unitare variaza intre 42 (Gripen) si 110 milioane de euro (Eurofighter Typhoon).
Basescu joaca pe mana americanilor
Din informatiile noastre, in CSAT vor avea loc discutii aprinse intre Traian Basescu si Calin Popescu Tariceanu. Spunem acest lucru deoarece atat Teodor Melescanu, ministrul Apararii, cat si premierul Tariceanu vor sa dea un semnal pro-european prin demararea acestui contract si spera ca noul avion multirol al Romaniei sa fie livrat de consortiul european Eurofighter sau de firma Gripen. In schimb, Traian Basescu va incerca o noua lovitura de imagine si va veni cu o solutie care sa revigoreze axa Bucuresti-Washington. Concret, seful statului va scoate din maneca o oferta din partea Guvernului SUA care suna cam asa: Pentagonul va pune gratuit la dispozitia Romaniei avioane F-16 cu conditia ca peste 10-15 ani, statul roman sa se angajeze ferm ca va cumpara F-35 Joint Strike Fighter (JSF). Avionele F 16 pe care vor sa ni le dea americani fac parte din rezerva strategica a US Air Force si sunt stationate la o baza aeriana din desertul Nevada. In acest fel, Traian Basescu va spune ca a reusit sa scuteasca Romania de cheltuieli enorme pentru inarmare pentru urmatorii zece ani, in conditiile in care bugetul de stat va trebui sa suporte cheltuielile destinate asigurarilor sociale de stat. La randul lor, SUA vor reusi sa beneficieze de cateva escadrile de avioane de vanatoare intr-o tara aliata (Romania) aflata mai aproape de posibilele zone fierbinti din Marele Orient Mijlociu.
Competitorii
In ultimele saptamani s-a lucrat intens la pregatirea deciziei cu privire la modul in care se vor derula achizitiile acestor aparate. Abia dupa ce membrii CSAT vor stabili conditiile in care se va face aceasta achizitie, MAp va inainta un proiect de hotarare de guvern pentru aprobarea initierii procedurii specifice.
In momentul de fata, Ministerul Apararii are o lista scurta de cinci tipuri de avioane, care satisfac cerintele operationale ale Fortelor Aeriene, de la cel mai ieftin, Gripen, al firmei SAAB, apoi F-16 si F-18, construite de firmele Lockheed Martin si Boeing, Rafale, al firmei Dassault Aviation, si, cel mai scump, Eurofighter Typhoon. Potrivit unor surse oficiale din Departamentul pentru Armamente, la un program de genul acesta, care include 48 de avioane, pretul unitar nu spune prea multe pentru ca se adauga infrastructura, pregatirea personalului, suportul logistic initial, suportul logistic pe durata serviciului, toate cu costurile aferente. Foarte important este si costul orei de zbor, care este aproape dublu in cazul unui avion cu doua motoare cum este Typhoon.
Israelul a intrat si el in aceasta competitie, oferindu-ne avioane F-16 la mana a doua. Aceasta propunere a fost analizata de specialistii armatei. Concret, israelienii vor sa ne cedeze gratuit avioane F-16, pe care ei sa ni le modernizeze contracost si sa avem, timp de 15 ani, adica jumatate din durata de exploatare a unei aeronave noi, un numar de avioane modernizate la standard Block 50/52. Aceasta varianta nu este pe placul Fortelor Aeriene, care isi doresc avioane noi. Oricum, programul este atat de costisitor incat nu poate fi sustinut din bugetul anual al MAp, ci doar esalonat pe o mare perioada de timp, cu costuri suplimentare. Suedezii de la Gripen au venit cu propunerea de a ne da avioanele in leasing, dar studiul de concept intocmit de reprezentantii armatei nu o recomanda si specialistii militari in probleme strategice spera ca nu se va ajunge la leasing, pentru ca dupa un timp te poti trezi ca nu mai ai avioane. Oricum decizia pentru acest program nu are la baza doar ratiuni tehnice si economice, ci si interesele politice ale statului.
Negociatorul Alenia
Nu trebuie neglijat nici modul prin care consortiul european Eurofighter a oferit Romaniei avionul Typhoon. Cu toate ca din acest consortiu fac parte mai multe firme, s-a stabilit ca negocierile si eventuala semnare a contractului sa se faca prin intermediul firmei Alenia Aeronautica.
Parte a grupului Finmeccanica, Alenia se afla in plin scandal mediatic in Romania dupa semnarea contractului pentru dotarea armatei cu avioane de transport C-29 Spartan. Pe langa cele aproximativ 220 de milioane de euro cat reprezinta valoarea celor 7 avioane Spartan, o eventuala reusita a italienilor pentru noul avion multirol ar fi un contract de aproape 20 de ori mai mare. In acest fel se explica reactia italienilor de la Finmeccanica (are in compunere Alenia Aeronautica-n.r.) care incearca sa musamalizeze unele aspecte semnalate de presa din Romania in legatura cu modul cum s-a negociat contractul pentru Spartan. Italienii isi doresc in aceasta perioada o imagine pozitiva in media romaneasca pentru a putea spera ca vor fi castigatorii contractului pentru noul avion multirol. Din punct de vedere tehnic, calitatile avionului Typhoon sunt mai bune decat al celorlalte avioane care se afla in competitie.
Cine va lua comisionul?
In privinta ofertei pe care cei de la Lockheed Martin au facut-o, nu trebuie uitat ca avionul F-16 va fi scos in scurt timp din fabricatie, chiar daca este cel mai calit avion in lupte.
Pana la discutiile de astazi din CSAT, analizarea tipurilor de avioane care ar putea inlocui flota de MiG 21, modernizata de Elbit Systems in urma cu 15 ani, a fost facuta la nivelul armatei de catre Consiliul de supraveghere al cerintelor care a aprobat cerinta operationala si unde s-a precizat ce trebuie sa fie in stare sa faca noul avion. Ceilalti poli ai deciziei care au pregatit documentele care sunt prezentate azi in CSAT au fost Consiliul de achizitii (CODA) si Consiliul de Planificare al Apararii (CPA). La avioanele multirol, de exemplu, livrarea primului avion nu va fi facuta inainte de doi, trei ani de la semnarea contractului. La o analiza simpla, multi ar fi inclinati sa-i dea castig de cauza lui F-16. E rodat in lupta, se afla in exploatarea multor armate, dar in scurt timp pe linia de asamblare a acestui aparat va intra in fabricatie F-35. JAS-39 e un avion din generatia a IV-a, costa destul de putin, dar doar doua tari din NATO s-au dotat recent cu astfel de avioane. Typhoon-ul este intr-adevar cel mai bun ca performate, insa e foarte scump. Pe langa faptul ca un singur aparat costa de doua ori si ceva mai mult decat un JAS-39 Gripen, exploatarea lui implica cheltuieli aproape duble fata de un F-16. In aceasta situatie se pune intrebarea ce vor decide politicienii si cine va lua comisionul? Potrivit unor informatii neoficiale din domeniul firmelor care se ocupa cu tranzactiile de armament, comisionul practicat pe piata este intre 0,5% si 2,5%, deci poate atinge si 100 de milioane de euro. Aceasta suma se imparte in functie de cine a negociat si semnat contractul. Exista firme de consultanta care se implica in perioada negocierilor si in cazul semnarii contractului beneficiaza de un comision de succes. Pe langa comisioanele la vedere sunt si comisioanele ascunse, care de obicei sunt acordate politicienilor. Firma BAE Systems, parte in consortiul Eurofighter, face obiectul investigatiilor in mai multe tari, fiind acuzata de mituirea unor politicieni pentru semnarea unor contracte de miliarde de euro.
Cerintele operationale
Ziarul Ziua a intrat in posesia principalelor informatii din caietul cu cerintele operationale formulate de Statul Major al Fortelor Aeriene (SMFA) pentru noul avion multirol. Specialistii din aviatia militara spun ca MiG-urile 21 Lancer trebuiesc inlocuite cu 48 de aparate, compatibile cu misiunile NATO, iar acest fapt determina si sustine necesitatea inzestrarii cu un avion polivalent, capabil sa contribuie la apararea spatiului aerian, flexibil in misiunile de atac la sol, dar deopotriva capabil sa execute misiuni de cercetare aeriana si de vanatoare-interceptare. Potrivit unor surse militare, "achizitionarea avioanelor multirol va reprezenta integrarea Fortelor Aeriene Romane in familia celor moderne, din NATO, astfel incat sa fie capabile sa actioneze ca un tot unitar impotriva oricarei amenintari, oricat de complexa ar fi". In conditiile noilor misiuni, complexe si desfasurate in zone foarte fierbinti, aeronavele viitoare trebuie sa faca fata provocarilor generate de evolutia tehnicii in urmatorii 30-40 de ani, se mentioneaza in raportul SMFA.
Viteze supersonice la orice altitudine
Potrivit datelor din caietul cu cerintele operationale, noul avion multirol care va intra in dotarea fortelor aeriene va trebui sa fie un aparat de lupta capabil sa execute misiuni cu grad ridicat de complexitate si risc, asimilat perfect misiunilor aer-aer, aer-sol si aer-mare, in toate conditiile meteo, ziua si noaptea, independent sau in formatie, cooperand cu mijloacele de comanda din aer si de la sol, in limita vizibilitatii directe si dincolo de aceasta, in conditiile razboiului electronic, in oricare dintre zonele de conflict. Noul avion va trebui sa puna in valoare pregatirea operationala a pilotilor prin eficacitate maxima in conditiile campului de lupta modern si sa dispuna de: flexibilitate in executarea misiunilor, posibilitatea schimbarii misiunii in aer, capabilitate mare de supravietuire in mediu ostil, timp redus de refacere a capacitatii de zbor si de lupta, autonomie mare de zbor, viteze supersonice la orice altitudine, exploatarea la sol si in zbor a avionului fara restrictii, reducerea sarcinilor pilotului, viteza mica de aterizare si distanta mica de rulaj, sistem de realimentare in zbor. De asemenea, sa dispuna de capabilitate de refacere a capacitatii de lupta pe aerodromuri sumar amenajate (expeditionare) si sa poata acrosa armamenat inteligent.
(Texte de Doru DRAGOMIR)
Blat pentru Spartan
Alenia Aeronautica a castigat licitatia pentru livrarea a sapte avioane C - 27 Spartan, in ciuda ofertei mai proaste pentru Romania decat cea a concurentilor de la EADS/CASA
Compania italiana Alenia Aeronautica a semnat de curand, cu Ministerul Apararii, contractul in baza caruia urmeaza sa livreze sapte avioane de transport mediu - curier C-27 J Spartan fortelor aeriene romane. Intelegerea continua sa ridice insa numeroase semne de intrebare, asupra ofertei Alenia Aeronautica planand mai multe suspiciuni. ZIUA a intrat in posesia unor documente care demonstreaza faptul ca oferta italienilor a fost cu mult sub cea a concurentilor de la EADS/ CASA. Inexplicabil insa Alenia Aeronautica a fost declarata castigatoare. Chiar daca, asa cum vom vedea in cele ce urmeaza, contractul este unul dezavantajos pentru statul roman.
Concret, pe langa faptul ca oferta facuta de Alenia Aeronautica este una scumpa si, in final, inrobitoare pentru bugetul Apararii, specificatiile tehnice din aceasta nu au un fundament real, unele dintre ele fiind pur si simplu fanteziste. In continuare vom face o comparatie intre ofertele celor doua companii. Dupa cum se va putea observa, oferta Alenia Aeronautica a fost cu mult sub cea a concurentilor. Cu toate acestea, compania italiana a fost declarata castigatoare. Ceea ce ne duce cu gandul ca ipoteza potrivit careia Alenia Aeronautica trebuia sa castige licitatie, este una cat se poate de plauzibila.
Dar sa le luam pe rand. Una dintre cerintele care trebuia sa fie indeplinite de catre ofertanti se referea la sistemul de bruiaj activ. Acesta trebuia sa fie integrat pe avioane la momentul livrarii, in costul total al ofertei. Conditia a fost respectata insa doar de cei de la EADS/CASA, in oferta Alenia Aeronautica sistemul nefiind specificat si inclus. Astfel, in conditiile in care compania italiana a fost declarata castigatoare, Ministerul Apararii va trebui sa mai plateasca cel putin patru milioane pentru fiecare avion pentru montarea acestei componente. In total 28 de milioane de euro.
Zboruri de 90 de milioane de euro
O alta cerinta tehnica ce trebuia sa fie indeplinita se refera la "perioada de exploatare/ore de zbor". In timp ce EADS/CASA a asigurat o perioada de exploatare de 30 de ani (termen minim impus de MAp) sau 154.000 de ore de zbor, cei de la Alenia Aeronautica au asigurat o perioada de exploatare de 28 de ani sau 152.000 de ore de zbor. Ceea ce inseamna ca ministerul va trebui sa scoata din buzunar alte doua milioane de euro pentru a recupera diferenta dintre cerere si oferta Alenia. Un alt capitol care nu a fost indeplinit de compania castigatoare priveste costurile pentru ora de mentenanta care trebuiau sa fie incluse in oferta. Acest aspect a fost respectat doar de cei de la EADS/CASA, Alenia Aeronautica cerand 723 de euro pentru ora de mentenanta. In ceea ce priveste consumul de combustibil, acesta trebuia sa fie cat mai redus pentru a nu se depasi pragul maxim al costului de exploatare. Italienii au oferit un consum intre 900 kg/ora de zbor si 1125 kg/ora de zbor, in timp ce concurentii lor au oferit un consum intre 500 kg/ora de zbor si 625 kg/ora de zbor. De asemenea, Alenia a precizat consumul pentru avionul gol, la mare inaltime, irelevant pentru un avion de transport marfa. Ramanand tot la capitolul referitor la combustibil, costul acestuia trebuia sa fie inclus, conform cerintelor MAp, in valoarea totala maxima a orei de exploatare, aspect valabil in oferta EADS/CASA. Conditia nu a fost respectata insa de cei de la Alenia Aeronautica, care au oferit un cost de 600 de euro/ora de zbor. Un simplu calcul ne arata ca asigurarea combustibilului pentru cele 152.000 de ore de zbor prevazute in oferta Alenia costa peste 90 de milioane de euro. Bani ce vor trebui sa fie platiti din bugetul de stat.
MAp a ignorat propria cerinta
Alenia Aeronautica nu a respec-tat nici conditiile referitoare la costurile unei ore de mentenanta. Desi Ministerul Apararii a cerut ca acestea sa nu depaseasca 1153 de euro/ora de mentenanta, oferta Alenia a fost de 1323 de euro, deci cu 170 de euro mai mult.
Ceea ce face ca, pentru exploatarea totala a aparatului de zbor C-27 J Spartan, ministerul sa plateasca peste 20 de milioane de euro. Spre comparatie, trebuie spus ca, potrivit documentelor aflate in posesia noastra, EADS/CASA a oferit un cost de 1017 euro/ora de mentenanta. Si la capitolul "costuri de finantare" ofertele Alenia Aeronautica sunt net defavorabile Romaniei. Astfel, acestea trebuiau incluse in pretul total al avioanelor. Daca cerinta a fost respectata de EADS/CASA, in oferta italienilor de la Alenia Aeronautica ele erau de zece milioane de euro, nefiind incluse in pretul total al avioanelor. Mai mult, Alenia a solicitat achitarea integrala a tuturor avioanelor la momentul livrarii ultimului aparat de zbor, in timp ce compania concurenta a oferit finantarea a 21% din valoarea totala a ofertei pentru un an.
In ceea ce priveste oferta financiara totala fara combustibil, Ministerul Apararii a stabilit ca cel mai mic pret va fi criteriul de atribuire. Conducerea MAp nu a tinut cont insa de acest lucru, acceptand oferta Alenia Aeronautica de 370 de milioane de euro, cu 50 de milioane mai mare decat cea a EADS/CASA. Pretul cel mai mic a fost criteriul de atribuire si in ceea ce priveste oferta financiara totala cu combustibil. EADS/CASA a oferit un pret de 371 de milioane de euro, dar castigatoare a fost declarata Alenia Aeronautica cu un pret de 463 de milioane de euro, deci cu 92 de milioane mai mult.
Greseli in favoarea italienilor
Un alt aspect care ridica semne de intrebare si care poate acredita ideea conform careia Alenia Aeronautica trebuia sa fie declarata castigatoare se refera la sistemul de inregistrare a vocii pilotilor in cabina.
Astfel, la "Capitolul 3 Cerinte, punctul A.2. Performantele sistemului de avionica, paragraful 14" s-a solicitat, prin documentatia de atribuire, un "sistem de inregistrare voce cabina piloti, pe patru canale, care sa retina cel putin informatiile inregistrate pe parcursul intregului zbor (minim 5,5 ore)". Conform specialistilor, standardul in materie de aviatie civila FAA TSO-C123a, care este mult mai riguros, pretentios si, implicit, mai sigur decat cel al aviatiei militare, este de cel mult doua ore de inregistrare. Aceasta, deoarece se porneste de la premisa ca, in eventualitatea unui incident aviatic, ceea ce este de retinut in cutia neagra a avionului este perioada de timp imediat anterioara incidentului, fiind irelevant ceea ce s-a intamplat cu mai mult de doua ore inainte. De altfel, spun aceiasi specialisti, nicaieri in lume nu se produc astfel de echipamente CVR (Control Voice Recorder) cu durata de inregistrare mai mare de doua ore. Practic, in cadrul licitatiei, Alenia Aeronautica a oferit un CVR in standardul FAA TSO-C123a, care are, cum spuneam, un timp de inregistrare, evident, tot de doua ore. Dar, pentru a-i favoriza pe italienii de la Alenia Aeronautica, romanii din Comisia de atribuire au facut o eroare extrem de ciudata si, oricum, de neadmis la un asemenea nivel, preluand durata de 25 de ore de inregistrare de la un alt punct din oferta tehnica a italienilor. Concret, negociatorii romani au preluat oferta italienilor pentru punctul 13 din Documentatia de atribuire, referitoare la "sistem de inregistrare - date de zbor, imagini video/audio, informatii de la senzorii de bord, date functionale de la sistemele de bord, informatii privind uzura celulei etc.". Pe de alta parte, potrivit acelorasi specialisti din domeniul aviatiei militare, parametrul de minimum 5,5 ore de inregistrare este fara fundament si nu are nici o justificare serioasa. In alta ordine de idei, trebuie spus ca oferta Alenia Aeronautica, conform unor surse din anturajul comisiei de negociere, a fost necorespunzatoare si din punct de vedere al al scadentelor de plata. Mai exact, dupa livrarea celui de-al treilea avion platile au fost solicitate in avans fata de datele cerute prin documentatia de atribuire.
Analiza la Parlament
Afacerea Spartan s-a aflat si in atentia comisiilor de Aparare din cadrul Parlamentului Romaniei, la audieri fiind chemat chiar si ministrul Teodor Melescanu. Concluziile existente in raportul parlamentar incheiat cu ocazia audierii lui Melescanu confirma existenta unor nereguli, ele nefiind favorabile incheierii contractului cu Alenia Aeronautica. Cu toate acestea, inexplicabil, MAp a parafat intelegerea cu compania italiana. Fara sa analizeze oportunitatea si necesitatea incheierii acestei afaceri. Pe de alta parte, Teodor Melescanu declara, in urma cu aproape trei luni, ca Alenia Aeronautica va livra primul avion la sfarsitul anului 2007. Termenul a fost insa modificat in conditiile in care contractul s-a semnat la data de 7 decembrie, astfel ca primul avion C - 27 J Spartan va ajunge in Romania abia la sfarsitul lui 2008. Interesant este cum a fost posibila prevederea unor cheltuieli pentru livrarea din 2008 a avioanelor in conditiile in care contractul s-a semnat la 7 decembrie, iar bugetul Apararii a fost inaintat Parlamentului pentru dezbatere si aprobare in urma cu doua luni. Practic, MAp va cheltui zeci de milioane de euro fara ca acesti bani sa fie prevazuti in bugetul pe 2008.
Contestatia EADS/CASA nu e pe placul lui Basescu
EADS/CASA a contestat in instanta rezultatul licitatiei organizate de MAp. Curtea de Apel Bucuresti a respins insa actiunea companiei, dar nu a obligat Ministerul Apararii sa semneze contractul cu Alenia Aeronautica. Contestarea unei licitatii nu este insa deloc pe placul autoritatilor din Romania. Sau cel putin a presedintelui Romaniei, Traian Basescu. Aflat recent intr-o vizita oficiala in Spania, tara unde este sediul EADS/CASA, seful statului a criticat prevederile legislatiei romanesti care suspenda executarea unui contract castigat in urma unei licitatii cand o companie care nu a fost selectata depune contestatie, precizand ca va insista "la Guvern" pentru modificarea acestor reglementari. "In legatura cu transparenta licitatiilor, aici noi avem o problema. Mi se pare ca este un exces de democratie. Am senzatia ca legislatia noastra suspenda executarea unui contract castigat de o companie in urma unei licitatii cand exista o contestatie. De aici apar multe discutii si contractul asteapta pana cand o Curte se pronunta daca a fost corect atribuita licitatia sau nu", a spus Traian Basescu. Acesta a facut indirect trimitere chiar la cazul EADS/CASA - Alenia Aeronautica. "In ultimii ani s-a observat constant ca astfel de firme pierzatoare contesta mai ales la atribuirea unor lucrari sau la achizitiile publice in domeniul armatei", a afirmat seful statului.
Care este pretul corect?
O alta problema a afacerii Spartan este cea a valorii contractului. Chiar in ziua semnarii intelegerii, pe 7 decembrie a.c., Alenia Aeronautica anunta ca pretul tranzactiei este de "217 milioane de euro pentru sapte aeronave". Cu toate acestea, Ministerul Apararii vorbeste despre un alt pret. "Referitor la unele informatii publicate in mass-media cu privire la valoarea contractului semnat intre CN Romtehnica SA si Alenia Aeronautica SpA, Departamentul pentru Armamente face urmatoarele precizari: - valoarea contractului, asa cum este ea inscrisa in documentele oficiale, este de 219.043.960 euro, fiind conforma cu oferta depusa de Alenia Aeronautica SpA in cadrul licitatiei deschise; - Ministerul Apararii, prin C.N. Romtehnica S.A., a solicitat companiei Alenia Aeronautica SpA sa dea publicitatii valoarea exacta a contractului", a informat ieri Departamentul pentru Armamente din cadrul MAp. Interesant este ca, tot ieri, Alenia a revenit si a confirmat pretul facut public de minister. Astfel, intr-un comunicat de presa, compania italiana a anuntat ca valoarea exacta a contractului cu Romtehnica pentru achizitia celor sapte avioane de transport militar C-27J Spartan este de 219.043.960 euro.
(Texte de Marian GHITEANU si George TARATA)