Contractul pentru cumpararea avioanelor "Spartan", produse de firma Alenia Aeronautica, finalizat dupa un an de contestari si suspiciuni majore, ridica la fel de multe probleme si dupa semnarea sa. In joc va intra si DNA, avizata printr-o suita de semnale publice sa se autosesizeze. Exista acum si proba materiala pentru demararea investigatiilor.


Dupa anuntul discret privind semnarea contractului, difuzat vineri, 7 decembrie 2007, pe inserat, autoritatile militare si-au dat seama de gafa si, stimulate de intrebarile din Jurnalul National ("Romtehnica a comis-o pe furis" luni, 10 decembrie), au dat cateva detalii despre aceasta afacere.

Informatia nu a aparut pe pagina principala de internet a Ministerului Apararii, ci tot in "cotlonul" informatic al Departamentului pentru Armamente, fiind datata 10 decembrie.


DETALII. Din informatia destinata presei rezulta, pentru cei care au urmarit cu atentie evolutia acestei achizitii publice, cateva detalii extrem de interesante.

"In perioada 23.08-23.11.2007, la sediul CN Romtehnica SA Buc. s-au desfasurat mai multe sedinte de negocieri intre comisia Ministerului Apararii si specialistii companiei Alenia Aeronautica Sp. A.", se arata in comunicatul de presa. Sa retinem termenul folosit: "Comisia Ministerului Apararii", care ar trebui clarificat. Cine a facut parte din "comisie"? Este aceeasi care a "coafat" caietul de sarcini in vederea licitatiei cu dedicatie? Este o comisie de experti tehnici, evaluatori din afara Ministerului Apararii?

Comunicatul merge mai departe si anunta ca "partile au convenit o varianta a textului final al contractului de furnizare". Sa retinem si termenul "varianta". Inseamna ca exista si alte optiuni, ceea ce ar presupune modificari ulterioare ale textului contractului? Avansam in lectura pentru a ajunge la miezul exploziv al afacerii.


PRETUL STIUT. "Contractul semnat si anexele sale corespund in totalitate cu cerintele mentionate in documentatia de atribuire care a stat la baza aplicarii procedurii de licitatie deschisa. Valoarea totala a contractului semnat este de 219.043.960 de euro, in conformitate cu oferta depusa de Alenia Aeronautica in cadrul licitatiei deschise", anunta comunicatul.

Pretul facut public acum nu reprezinta nici o noutate. El a fost anuntat si comentat pe larg in numeroase ziare din Romania. Ca sa fim realisti, "Comisia Ministerului Apararii" s-a luptat la sange cu italienii si, in urma negocierilor, a smuls un euro fata de ce anuntase toata lumea inca de acum un an. Adica 219.043.961 de euro. In pret intra cele sapte avioane tip C-27J Spartan, un simulator de zbor si suportul logistic initial.


BOMBA DIN ITALIA. Pretul anuntat la Bucuresti cu o maxima exactitate, pentru a nu "gresi" fata de Legea achizitiilor publice, este aruncat in aer chiar de partenerii de la Alenia. Pe site-ul oficial al grupului Finmeccanica, din care face parte si furnizorul avioanelor Spartan, este anuntat un cu totul alt pret, sensibil mai mic. Tranzactia semnata la Bucuresti si prezentata ca un succes are, in varianta italienilor, nivelul de "circa 217 milioane de euro". Intrebarea este foarte simpla. Unde s-au pierdut "circa" doua milioane de euro, diferenta dintre pretul de la Bucuresti si cel anuntat in Italia?

Sa nu uitam ca, pe baza unor diferente de pret inregistrate intre vanzator si cumparator, in Italia si in Romania se desfasoara anchete ale Parchetelor in cazul transferarii unor jucatori de fotbal. Metoda este, deci, brevetata, si DNA are deja experienta in asemenea suspiciuni de fraude. In plus, la contractul de cumparare a avioanelor scurt/mediu curier este in joc banul public, si nivelul tranzactiei intra in atributele DNA.


VICIUL LICITATIEI. Criteriul de atribuire a comenzii a fost clar exprimat inca din startul licitatiei ale carei proceduri s-au derulat in anul 2006. El era "pretul cel mai mic". Or, avionul oferit de EADS CASA este substantial mai ieftin: pachetul de sapte avioane si suportul logistic initial costa 214.220.340 de euro. Adica, din start cu 5 milioane de euro mai putin decat oferta retinuta de Ministerul Apararii, asa incat nimeni nu-i poate absolvi pe cei responsabili de incarcarea costurilor unei achizitii publice prin licitatie deschisa a carei menire era tocmai obtinerea pretului mai bun.


OBRAZUL SUBTIREa€¦ "Comisia" nu a reusit sa termine integral contractul, belele de pret fiind in continuare aruncate spre bugetul Apararii. Tot comunicatul la care facem referire anunta ca, "prin articol separat, in contract sunt descrise modalitatile de contractare a serviciilor de mentenanta pe durata de viata a avioanelor, asa cum a fost cerinta din documentatia de atribuire".

De ce oare avem un "contract in contract", dupa principiul papusilor Matrioska? Dupa datele publicate pana acum, si oferta la serviciile de mentenanta depusa de EADS CASA pentru avionul C-295 este mai mica cu aproape 7 milioane - avand un nivel de 103.043.634 de euro, fata de 109.883.392 de euro. Daca adaugam si "scaparea" italienilor care nu au introdus costul combustibililor, potrivit opiniei spaniolilor, atunci diferenta de pret este si mai substantiala.


PESTE UN AN. In referirile la programul de dotare cu avioane de transport, oficialii Ministerului Apararii evidentiau caracterul lui de urgenta. Reprezentantii Alenia se aratau si ei foarte dornici sa livreze cat mai repede avioanele. Astfel, dl Paolo Pozzessere, prim-vicepresedinte pentru Vanzari Internationale al companiei italiene, declara pentru Rompres la 6 septembrie 2007: "Daca partenerii nostri vor cere acest lucru, vom putea livra un avion pana la finele acestui an sau la inceputul lui 2008". Entuziasmul italienilor si presiunea romanilor s-au redus simtitor. Iata formularea asumata de Ministerul Roman al Apararii: "Urmare a contestatiei si plangerilor asociate, in derularea programului a aparut o amanare de 12 luni, prin urmare, termenele de livrare au fost decalate cu un an".


VA URMA. Formula aleasa de "comisie" pentru a avea avioanele dorite la preturi inca neclare este "revizuirea documentelor contractuale". Configurarea unor optiuni de echipare pentru misiuni de evacuare medicala si realimentare in zbor in "conformitate cu cerintele actuale" lasa loc pentru alte neclaritati si suspiciuni. Din informatiile oferite de Ministerul Apararii lipsesc cateva date care au condus la descalificarea tehnica a ofertei EADS CASA si calificarea avionului Spartan. Este vorba despre protectiile antiracheta si inregistratoare de zbor pentru durata de cinci ore pe care Alenia si le-a asumat ca echipamente omologate si care vor fi livrate pe Spartan.