Comisia Comunitatilor Europene a decretat intr-un raport recent, datat 12.11.2007, ca „Romånia nu dispune de cadre nationale de calificari“. In conditiile in care tara noastra a devenit membra a Uniunii Europene, ea trebuie sa alinieze profesiile la cerintele pietei comunitare.

In Raportul comun pentru 2008 privind punerea in aplicare „a programului de lucru Educatie si formare profesionala 2010“, Comisia Comunitatilor Europene apreciaza ca „in majoritatea tarilor sunt in curs de elaborare cadre nationale de calificari, care sunt asociate cu instituirea unui cadru european de calificari in domeniul invatarii continue“. Insa, dintre tarile in care nu exista asemenea cadre nationale de calificari, adica programe bine stabilite, metodologii, se afla si Romania. Astfel, potrivit Comisiei, daca in celelalte state s-au pus treptat in aplicare sisteme pentru validarea invatarii „non-formale si informale“, chiar cu un ritm foarte lent, in tara noastra, europenii considera ca nu s-a facut nimic in acest sens. La fel ca in Cipru, Lituania, Norvegia si Polonia. In aceste conditii, referitor la Romania, lipsa sau intarzierea elaborarii acestor metodologii nationale se datoreaza, in principal, „inexistentei unui angajament institutional puternic, a lipsei de coordonare si de parteneriate cu toti factorii interesati“. In opinia europenilor, acest anagajament este inca departe de a fi unul real.