In numai doi ani, Internetul a nascut in sinul lui o lume noua. O serie de specialisti online, romani si internationali, au incercat sa o explice pentru internautii autohtoni.

Multa lume autohtona s-a strins la tabara de net, sa primeasca invataturi de la maestrii din afara granitelor. New Medistii marilor companii, publicitari, bloggeri, dezvoltatori online s-au adunat miercuri la Howard Johnsons, la Net Camp, evenimentul organizat de Evensys, pentru a pune puntul pe "i" in practicile virtuale din Romania. "Acum jumatate de an, cind am pus la punct detaliile Net Camp, credeam ca va fi o chestie de nisa. Lucrurile au evoluat", a comentat Dragos Novac, moderatorul primei sesiuni. Prezentarile speakerilor internationali bloggeri de succes, tehnicieni in marketing, fondatorii unor comunitati virtuale s-au intilnit in multe puncte comune, care au dat, la rindul lor, imaginea industriei virtuale. Bilbele mici si tehnologice nu au facut decit sa reprezinte, cit mai fidel, o veritabila conferinta a internautilor.

"Nu reinventati roata. Exista deja o gramada de baieti destepti care o invirt deja", a fost ideea cel mai insistent repetata de oratorii virtuali. Aproape la fel de des a fost pomenit cuvintul "usor", calea de urmat si de venerat pentru orice companie care vrea sa ajunga la inima consumatorilor via Internet. Produsul (de orice fel ar fi) a devenit, in strategie, "obiect social", cu scopul ultim de a fi impartasit. Iar geeksii sint cei care poarta ecoul cel mai important si cel mai de temut.

2005 a fost anul in care au inceput toate. Specialistii de la Net Camp s-au intors in acest an, ca la momentul de lansare a unei noi fete a Internetului. Care nici macar nu mai este web 2.0, desi toata lumea ii spune asa, ci a ajuns la versiunea 4.0 sau 5.0. Iar anul viitor multi dintre cei care fac acum legea pe Internet vor muri, au avertizat invitatii straini.

Publicitar, blogger&cartoonist, autorul gapingvoid.com, Hugh MacLeod a deschis tabara netista cu o incalzire "Kula": si-a ridicat publicul in picioare si l-a facut sa strige cuvintul tribal de vreo 15 ori, batind din palme. La finalul prezentarii, romanii au aflat si ce au sarbatorit atit de zgomotos la 9 dimineata. Kula este un colier din scoici, pe care cei mai valorosi razboinici il aduceau dupa multe pericole la tribul lor, din Pacificul de Sud. Faima lui printre indigeni batea orice alt totem. De ce? Pentru ca fiecare scoica purta povestea unei batalii sau a unui personaj istoric.

"Erau obiecte sociale", a explicat MacLeod legatura cu Web 2.0. "Prima regula a marketingului: nimanui nu ii pasa de produsul tau", a continuat scotianul, "produsul trebuie sa fie un subiect de socializare, un sharing device. Oamenii nu vin la tine (n.r. - site, produs) pentru ca esti cool, ci pentru ca ai chestii pe care vor sa le impartaseasca cu altii". In procesul de raspindire si impartasire, geeksii sint cei mai importanti, este de parere bloggerul cartoonist. "Daca geeksiilor nu le place produsul tau, atunci ai o problema. Pentru ca ei socializeaza prin obiecte. Nu vorbesc despre vreme si fotbal, ci despre telefoane si Internet".

MacLeod nu a venit la Bucuresti doar cu invataminte, ci si cu trei povesti de succes prin care sa le demonstreze. Cu ajutorul unui blog a triplat afacerea unui croitor englez in sase luni. Prin recenziile favorabile ale comunitatii online, tot el a crescut de vreo sase ori vinzarile unei companii de vinuri din Africa de Sud. "M-am gindit ca in loc sa vorbesc despre vin, mai bine il dau bloggerilor sa il bea, fara sa ii oblig sa scrie frumos despre el. Dar ei au scris", a explicat MacLeod. Un monstru albastru, desenat de el, alaturi de sloganul "Change the world, or go home" a devenit o parte din publicitatea interna a Microsoft. "In microsoft lucreaza 7 legiuni romane, aproape un sfert din imperiul roman. In Romania cred ca au vreo doua", s-a laudat metaforic internautul-publicitar, explicindu-si filosofia la final: "Nu e vorba despre vin sau despre liniile de cod ale Microsoft. E vorba despre oamenii care le folosesc. Nu numai nataraii au nevoie de obiecte care sa socializeze, toti avem nevoie".

"Enthusiast Evanghelist Microsoft", s-a prezentat Miel Van Opstal, care s-a rezumat, in mare, la a aduna lucrurile care il enerveaza online si a ajunge la concluzia ca "Internetul este un loc dificil de trait". Orele petrecute pentru a-ti personaliza profilul, spamul si framul (invitatiile prietenilor la quizzuri si retele sociale) sint citeva dintre motive. Tocmai de aceea a adus si niste sfaturi pentru companiile care vor sa isi faca faima pe net: sa foloseasca ceea ce exista deja, sa nu-si mai construiasca useri falsi si fericiti care sa le laude initiativele, sa fie respectuosi si sa nu faca altora ceea ce lor nu le place.

"2007 este inca un an de incercat si de jucat", a declarat Radu Ionescu, managing partner Kinecto, care a prezentat 10 unelte web 2.0 pentru companiile romanesti, cu plusuri, minusuri si implementari in realitate. In jur de zece campanii cu UGC (user generated content) au facut anul acesta intrarea tehnicii si in Romania. Bloggingul a mers si el, dar putin si cu pasi mici, specialistul roman numarind pe degetele de la o mina corporatiile autohtone care il folosesc momentan, si nu mereu in cel mai fericit mod. Problema, in opinia lui Ionescu, o constituie posturile scrise in maniera PR-ista traditionala. Publishing, Video, Endorsing si Viral sint alte strategii de construit pe Internet, care stau aproape de cele de infrastructura ca Social Network Marketing pe care nu o foloseste nimeni in Romania momentan - , urmarirea ecourilor si participarea onesta.

Amintirile lui Rodrigo Sepulveda Schulz, Co. Founder&CEO vpod.tv incep tot in 2005. "Acum doi ani, oamenii aveau un telefon cu care puteau face poze si filma. Ne-am gindit atunci ca vor fi multe video pe Internet. YouTube nu aparuse insa. Ni s-a spus ca nu exista o piata pentru video online. Asa ca daca vreti sa creati ceva, nu va bazati pe analize si presa", a povestit seful vpod.tv. In viziunea lui, viitorul va suna in acelasi fel: "Oamenii genereaza o gramada de continut si nu se vor opri asa usor. Vor fi milioane de televiziuni individuale in viitorul apropiat. Oricine isi poate crea propria televiziune, pentru ca nu ii mai impiedica vechile reguli: sa ai cunostinte, background, expertiza". Pentru urmatoarele 18 luni, Schulz a predicat darwinismul: "Multi vor muri. Iar cei care vor supravietui, vor avea din ce in ce mai mult continut legal".

Despre democratizarea productiei media a vorbit si Eirik Solheim, reprezentant New Media de la Norwegian Broadcasting Corporation, care si-a recunoscut de la inceput limitele in lumea noua: "Avem multe device-uri acum si nu stim care vor fi de folos, asa ca momentan le incercam pe toate". El a sfatuit companiile traditionale de media sa inlocuiasca teama cu posibilitatea, pentru ca nu vor putea sa scape niciodata de pirati, decit daca propun in loc o cale la fel de usoara". Solheim a dezvaluit si noua metoda de relaxare a noilor generatii: Facebooksofting. "Trebuie sa avem grija. Avem o generatie care asteapta sa se relaxeze in fata facebook-ului, nu a televizorului. Pina acum, noi, media, am avut controlul total. Aveam un monopol complet asupra faimei, pe care o imparteam doar noi. Nu mai este cazul. Asa ca trebuie sa fim si noi acolo, unde sint (s-au mutat) oamenii", a spus norvegianul.

Cum sa poti fi pipait si offline dupa ce ai cistigat deja o notorietate incontestabila online? Acestei intrebari a incercat sa-i raspunda Nir Manor, un antreprenor din Israel, CEO Onmax-Emarp. Prezent la sesiunea "Noua realitate economica", Manor a oferit insight-uri de la doua proiecte in care a fost implicat, unul dintre ele, "The Marker" (www.themarker.com) fiind o publicatie care si-a facut initial intrarea in spatiul virtual inainte de a fi disponibila si in format tiparit. "The Marker e un exemplu excelent pentru a arata cum Internetul poate fi transformat din amenintare in oportunitate", spune Manor. Lansat in 2000 ca site, in Israel, The Marker a inceput sa organizeze conferinte, in cele din urma asumindu-si riscul de a iesi si in versiune tiparita. Pariul a fost cistigator: la 6 luni de la lansare a devenit publicatia nr 1 de business in Israel. In Romania, proiecte care sa fi facut suficienta istorie in online pentru a trece cu brio pe offline sint prea putine, observa moderatorul sesiunii, Madalin Matica, director of European Operations in cadrul DotCommerce: "Emag-ul a incercat acest lucru, insa nu stiu cu cit succes. Astept momentul in care un site precum Hotnews va lua decizia sa isi trimita munca la tipografie".

In sala, respectiv la pauzele de cafea, romanii auditori s-au declarat plictisiti de lozincile "fii creativ/original/sincer", dar interesati de cum se inmultesc banii pe Internet, in afara granitelor. "Usor", a revenit si pe buzele autohtonilor. Alaturi de "pare" si de "dar nu la noi".