Tariceanu nu scoate taxa, iar Korodi ameninta ca opreste "Rabla"
Ford amana productia noului model in RomaniaAderarea la Uniunea Europeana pare sa fie pe de o parte imbucuratoare pentru romani si pe de alta impovaratoare. Desi ne-au intins o man
Tariceanu nu scoate taxa, iar Korodi ameninta ca opreste "Rabla"
Ford amana productia noului model in RomaniaAderarea la Uniunea Europeana pare sa fie pe de o parte imbucuratoare pentru romani si pe de alta impovaratoare. Desi ne-au intins o mana de ajutor in privinta taxei de prima inmatriculare (ceea ce vine in intampinarea dorintelor multora dintre romani), oficialii europeni stagneaza fara voie investitiile de sute de milioane de dolari promise de compania Ford la Craiova. Discutiile care au loc zilele acestea la Bruxelles sunt cu atat mai importante cu cat in joc sunt foarte multi bani, care pot intra si iesi, deopotriva, din buzunarele contribuabililor. Declaratiile date in acest sens, in ultimele doua zile, de premierul Tariceanu, dar si de purtatorul de cuvant al Ford pe Europa, Tom Malcolm, sunt mai mult decat concludente. In timp ce primul sustine ca Executivul nu va modifica taxa de prima inmatriculare, cel de-al doilea avertizeaza ca productia in Romania a noului model de automobil de clasa mica ar putea fi amanata din cauza investigatiilor deschise de Comisia Europeana in privinta privatizarii Automobile Craiova.Se vor face doar modificari de ordin tehnicAstfel, se poate spune ca premierul Tariceanu prefera ca statul sa plateasca despagubirile impuse de Uniunea Europeana in privinta taxei auto decat sa modifice legislatia. El a declarat ieri, citat de Mediafax, ca taxa de prima inmatriculare auto nu va fi nici redusa si nici eliminata, urmand sa fie modificata doar in cazul in care "exista neconcordante de ordin tehnic".
Concret, premierul a explicat ieri dimineata ca deplasarea la Bruxelles a ministrului Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, nu are alt scop decat sa informeze Comisia Europeana asupra incapatanarii statului roman de a practica si pe viitor taxa de prima inmatriculare la nivelul la care este perceputa acum.
"Nu se pune problema reducerii sau eliminarii taxei de prima inmatriculare. Se pune problema ca, pe baza observatiilor Comisiei, se vor modifica anumite aspecte tehnice", a afirmat Tariceanu, explicand ca schimbarile vizeaza doar corelarea valorii in vama a automobilului cu valoarea lui reziduala, iar taxa ramane un instrument important de reducere a poluarii.
"Taxa ramane in vigoare si este destinata protectiei mediului si cand spun mediu inteleg nu doar natura, ci si oamenii", a declarat premierul, sustinand ca nu-si explica "de ce Romania si-ar deschide usile pentru a importa vehicule poluante". Premierul a precizat ca nu va face "pe placul" industriei din tarile Europei Occidentale care incearca sa scape "de toate vechiturile" si ca ar fi un nonsens sa se permita importul autovehiculelor uzate dupa ce masinile vechi din tara au fost scoase din circulatie printr-o prima de casare.
Chiar daca premierul pare sa aiba dreptate, nediminuarea taxei de prima inmatriculare nu-i va determina pe romani sa renunte la achizitia autoturismelor second - hand, ci sa scoata din buzunar mai multi bani pentru a le inmatricula...Kovacs: Un Porsche Carrera polueaza la fel ca o masina vecheAsigurandu-l pe premier de tot sprijinul sau si al expertilor UE, comisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, i-a cerut acestuia la sfarsitul saptamanii trecute sa-si reconsidere pozitia, pentru ca nu este corect sa pui taxa de inmatriculare in functie de varsta masinii, ci mai degraba de nivelul de emisii de dioxid de carbon. In cadrul interviului luat de postul de radio RFI, Kovacs a declarat ca i-a explicat primului-ministru ca emisia de CO2 a unei masini mici si vechi poate fi egala cu cea a unui Porsche Carrera nou-nout.
"Intr-un astfel de caz, varsta unei masini nu e detaliul cel mai important, ci emisia in sine e importanta. O taxa auto ce ar tine cont de nivelul de emisii de dioxid de carbon ar fi desigur acceptata, dar legea nu poate avea ca principal criteriu varsta masinii", a mai spus comisarul. Totodata, el a afirmat ca i-a spus premierului Tariceanu ca ambitia Romaniei de a proteja mediul, de a reduce emisia de gaze cu efect de sera, inclusiv a dioxidului de carbon, este absolut legitima, dar o lege nu poate sa functioneze pe baza vechimii unei masini.
Intrebat de reporterii RFI ce se va intampla cu persoanele care au platit deja taxa auto, el a spus ca "banii trebuie dati inapoi". "Aceasta a fost decizia CEJ si in cazul Ungariei si aceasta va fi sigur decizia si in cazul Romaniei", a argumentat comisarul european, precizand ca si in cazul in care procedurile se opresc inainte sa se ajunga la CEJ, autoritatile romane ar trebui sa dea garantii ca vor da banii inapoi, in caz contrar procedurile urmand sa fie continuate.
Mai multe asociatii de consumatori din Romania au trimis CE scrisori in care se plangeau de modul in care este calculata taxa de prima inmatriculare, considerata discriminatorie si de oficialii europeni care au deschis miercurea trecuta cea de-a doua etapa a procedurii de infringement. Guvernul are la dispozitie doua luni pentru a modifica legislatia, in caz contrar Comisia Europeana urmand sa actioneze statul la Curtea Europeana de Justitie.Productia noului model de automobil in Romania, posibil amanataIn ceea ce priveste investigatia deschisa de CE asupra privatizarii Automobile Craiova, aceasta stagneaza investitiile promise de Ford. Purtatorul de cuvant al Ford of Europe, Tom Malcolm, a declarat pentru autonews.com ca Ford ar putea amana productia unui nou model de automobil mic in Romania, pana la pronuntarea acesteia in privinta privatizarii. "Depinde de cat va dura investigatia. Atentia noastra este indreptata spre Bruxelles, intrucat asistam guvernul roman pentru a da un raspuns complet la intrebarile Comisiei", a spus reprezentantul Ford, amintind ca "investigatia va intarzia preluarea oficiala".
La editia din acest an a Salonului Auto de la Frankfurt, directorul general al Ford pe Europa, John Fleming, a declarat ca grupul intentioneaza sa inceapa productia unui nou automobil in Romania pana la sfarsitul anului 2008.
Planurile companiei au fost insa blocate de Comisia Europeana, cand autoritatile de la Bruxelles au initiat in luna octombrie o investigatie, prin care verifica daca anularea datoriilor si impunerea unor conditii la privatizarea Automobile Craiova reprezinta ajutor de stat. "Investigatia va intarzia preluarea oficiala", a adaugat Malcolm, pentru autonews.
Expertii Ford au vizitat fabrica de la Craiova, dar nu au preluat inca controlul asupra managementului uzinei auto. Ford a fost singurul ofertant pentru Automobile Craiova, dupa ce General Motors a decis in ultimul moment sa nu depuna o oferta.
Ford a fost de acord sa plateasca Guvernului Romaniei 57 mil. euro pentru 72,4% din capitalul uzinei de la Craiova. Producatorul american s-a angajat, totodata, la investitii directe de 675 mil. euro pentru modernizarea fabricii si pentru cresterea productiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, insa si pentru suplimentarea numarului de angajati.
Fostul secretar de stat in MEF, Sebastian Vladescu, declara in octombrie ca Ford este dispusa sa astepte clarificarea problemei ajutorului de stat pana in martie - aprilie 2008.Ameninta ca vor renunta la programul "Rabla"Parafrazandu-l pe premier, ministrul Mediului a anuntat ieri ca, in cazul in care Comisia Europeana va decide sa elimine taxa de prima inmatriculare, autoritatile vor renunta anul viitor la derularea programului de inlocuire a masinilor vechi cu unele noi. "'Rabla>> nu-si mai are rostul, daca va fi scoasa taxa auto", a spus Korodi, citat de Mediafax, precizand ca programul depinde de decizia Comisiei in privinta taxei de prima inmatriculare.
"Doresc sa extindem programul Rabla in 2008 si, de asemenea, vreau sa ramana o forma a taxei de prima inmatriculare, pentru ca ne ajuta sa scoatem din circuit masinile vechi ale Romaniei si nu ale altor tari. Totodata, as vrea ca taxele colectate (din taxa auto, n.r.) sa mearga la fondul de mediu pentru proiecte legate de emisiile de dioxid de carbon, cum ar fi impaduriri sau finantari pentru montarea de generatoare de energie regenerabila, atat la persoane fizice, cat si juridice. Daca totusi taxa va fi eliminata, atunci nu prea exista motive sa continuam programul Rabla, pentru ca romanii vor cumpara masini din strainatate, la preturi destul de mici", a spus Korodi.
Programul de stimulare a innoirii parcului auto prevede pentru anul acesta inlocuirea a 16.500 autoturisme, cu o vechime mai mare de 12 ani, cu autoturisme noi. Pana in prezent, 16.400 de autoturisme au intrat deja in acest program, prin care proprietarul unei masini uzate beneficiaza din partea statului de 3.000 de lei, daca utilizeaza suma pentru achizitia unei masini noi.Prima "runda" spre rezolvarea problemelor 112Tot pe tema infringementului deschis de Comisia Europeana impotriva Romaniei, de data aceasta legata de slaba functionare a serviciului 112, s-au purtat ieri discutii si intre reprezentantii operatorilor de telefonie mobila cu cei ai Ministerului Comunicatiilor si Autoritatea in Comunicatii. Prima "runda" a grupului de lucru MCTI-STS-operatori a avut drept scop "analiza posibilitatii transmiterii informatiilor de localizare a apelantilor la serviciul 112, astfel incat sa poata implementa o solutie in cel mai scurt timp".
La intalnire au participat toti marii operatori de telefonie mobila din Romania (Vodafone, Orange si Cosmote).
Ministerul Comunicatiilor anunta saptamana trecuta ca se va implica in medierea relatiei dintre operatori, Autoritatea de Reglementare si operatorul sistemului in scopul rezolvarii cat mai urgente a problemelor ridicate in scrisoarea Comisiei Europene, care considera ca numarul de urgenta 112 functioneaza necorespunzator.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.