Spania s-a alaturat acordului la care au ajuns celelalte state membre UE in ceea ce priveste viitorul sistem de navigare Galileo, dupa ce joi se impotrivea proiectului, informeaza NewsIn.
"Am putut sa obtinem acordul formal al tuturor delegatiilor, fara exceptie", a anuntat ministrul portughez al transporturilor, Mario Lino, care a condus reuniunea ministrilor europeni ai transporturilor de joi si vineri la Bruxelles.
Ministrii ajunsesera la un acord in seara zilei de joi pentru distributia industriala a programului, care sa permita demararea acestui proiect-far european, care are ambitia sa concureze cu GPS-ul american pana in 2013. Spania era singura tara care nu a semnat acordul.
Spania trebuie sa gazduiasca un centru la sol, care se va ocupa de semnalele specifice protectiei civile, utilizat in caz de probleme in domeniul sigurantei maritime, aeriene si feroviare. In textul care nu a fost acceptat de Spania joi seara, fusese prevazut ca acest centru ar putea "fi calificat" pana in 2013 sa opereze cu aceleasi functii cu care celelalte centre de control la sol opereaza in Germania si Italia, care verifica functionarea viitoarei constelatii alcatuite din 30 de sateliti si transmisia lor spre Pamant. Noul text validat de Madrid vineri stipuleaza ca aceste trei centre "vor fi puse in retea".
"Am adaugat ca acest centru spaniol, din momentul in care va fi calificat sa-si exercite functiile de control, va lucra in retea cu celelalte doua. Aceasta este precizarea care a permis inlaturarea ambiguitatii", a precizat comisarul european pentru transporturi, Jacques Barrot.
"O singura precizare introdusa intr-un alineat a permis aplanarea indoielilor asupra acestui proiect; nicio discutie nu a fost redeschisa", a precizat ministrul portughez.UE a facut eforturi uriase ca sa convinga Germania sa participeInaintea Spaniei, pe parcursul ultimelor luni, Germania negociase foarte dur pentru a-si apara interesele nationale, in numele "unei reveniri corecte" pe teritoriul sau a investitiilor consimtite. Comisia a facut insa eforturi uriase pentru a convinge Berlinul sa se alature proiectului.
Comisia Europeana si statele membre a trebuit sa gaseasca un echilibru intre regulile obisnuite ale concurentei si faptul ca un anumit numar de companii lucreaza deja la proiect de sapte ani, in cadrul fazei initiale de dezvoltare.
Suma ce trebuie distribuita (care va ajunge la 3,4 miliarde de euro pana in 2013) va fi impartita in sase loturi: sateliti, lansatoare, programe informatice, relee la sol, centre de control si gestionare a ansamblului. Fiecare dintre aceste sase departamente de activitate va fi gestionat de cate o companie.
Insa proiectul textului de compromis examinat de ministrii europeni "nu exclude" ca doua grupuri sa poata sa raspunda la cererea de oferte de la cele sase loturi, "inclusiv cel pentru sateliti".
Niciun grup nu poate participa la mai mult de doua dintre sectiunile programului si este obligat sa coopteze subcontractanti pentru 40% din proiectele obtinute, ceea ce presupune participarea unor intreprinderi mici si mijlocii.
Secretarul german de stat pentru aeronautica, Peter Hintze, a salutat vineri intr-un comunicat acordul la care statele europene au ajuns asupra sistemului de navigare prin satelit Galileo.
"Germania a reusit sa obtina un compromis favorabil, care permite industriei germane sa obtina proiecte interesante si exigente din punct de vedere tehnologic", a afirmat Hintze.