Este nevoie de minimum 55.000 de semnaturi stranse din cel putin 10 judete, plus CapitalaOdata cu deschiderea celei de-a doua proceduri de infringement asupra Romaniei, legate de taxa de prima inmatriculare, s-au reluat si discutiile vechi in privinta incadrarii acesteia. De data aceasta, autoritatile de la Bucuresti par sa fi cazut de acord asupra faptului ca este vorba despre o taxa de mediu, care poate fi insa abrogata prin vointa cetatenilor.
Camelia Spataru, purtatorul de cuvant al Guvernului, a catalogat vineri taxa auto drept "un instrument de protectie a mediului, prin incercarea de a limita emisiile de dioxid de carbon", care "nu se constituie intr-un element discriminatoriu, intrucat se aplica tuturor masinilor, atat celor de import, cat si celor din productia autohtona".
De aceeasi parere au fost si ministrul Finantelor, Varujan Vosganian, care afirma ca exista o componenta ecologica in aceasta taxa, cat si ministrul Mediului, Attila Korodi, care a recunoscut ca s-au incasat bani din aceasta taxa, dar nu stie cati. "Nu stiu cu exactitate cati bani din taxa auto au ajuns la Mediu, dar as prefera ca acestia sa fie varsati intr-un cont separat", a afirmat Korodi joi seara, la emisiunea "Nasul" de la B1 TV.
Solutia poate veni insa de la cetatenii de rand, care isi pot manifesta dreptul la initiativa legislativa abrogand taxa auto. Fostul ministru al Finantelor, Sebastian Vladescu, sustinea in primavara ca taxa auto este o taxa de mediu si poate fi eliminata de cetateni.
Conform Constitutiei, cetatenii care isi manifesta dreptul la initiativa legislativa trebuie sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete, respectiv in municipiul Bucuresti, trebuie sa fie inregistrate cel putin 5.000 de semnaturi.
Tot Constitutia prevede ca nu pot face obiectul initiativei legislative a cetatenilor problemele fiscale, cele cu caracter international, amnistia si gratierea.Duelul fostilor ministriVladescu a fost atunci contrazis cu inversunare de Sulfina Barbu, fostul ministru al Mediului, care a precizat ca taxa auto este o taxa fiscala. "Aceasta taxa este o masura fiscala si sunt convinsa ca Ministerul Finantelor, avand termenele la dispozitie, va gasi solutii pentru ca aceasta masura sa nu fie nici excesiva si nici sa nu incalce Tratatul de aderare", preciza ea.
Şi fostul ministru de Finante, Mihai Tanasescu, afirmase intr-o interventie telefonica la postul Money Channel, ca taxa de inmatriculare este o taxa fiscala si ca Ministerul Finantelor ar trebui sa ia o decizie cat mai rapid in sensul modificarii acesteia. "Intarzierea in luarea acestei decizii a determinat si o cadere a veniturilor bugetare in luna februarie. Mai mult exista o tensiune in piata pentru ca cetatenii asteapta o decizie a Guvernului", a explicat Tanasescu.
Apele au fost linistite atunci de catre directorul Autovit, Liviu Dobrin, care a anuntat ca se va ocupa personal de strangerea semnaturilor pentru eliminarea taxei auto si va cere partidelor sa isi exprime pozitia pe care o au fata de aceasta taxa. Cu alte cuvinte, tot cetateanul va rezolva problema.Va tine cont Guvernul de recomandari?In ceea ce priveste recomandarea comisarului european Laszlo Kovacs de a se modifica legea astfel incat sa i se garanteze cetateanului ca i se vor returna diferentele de bani rezultate din micsorarea taxei auto, Camelia Spataru sustine ca "masura nu poate fi anticipata", pentru ca "partea romana a tinut cont de toate recomandarile Comisiei" si exista angajamentul de a se implementa modificarile deja agreate. Ea a amintit ca, in cadrul Uniunii exista un grup de lucru pentru elaborarea unei reglementari unitare a taxei auto, care are si o importanta componenta de mediu, cu referire directa la emisiile de CO2.
Purtatorul de cuvant al Guvernului a precizat ca saptamana viitoare, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, se va afla la Bruxelles unde se va intalni cu comisarul european Laszlo Kovacs, pentru a prezenta intentia Romaniei de a aproba, in februarie-martie 2008, o ordonanta de urgenta de modificare a taxei auto.
Consideram ca declaratiile reprezentantului sunt contradictorii, o data ce Spataru a precizat ca "partea romana a tinut cont de toate recomandarile Comisiei" si se vor implementa modificarile deja agreate. Ce rost mai au discutiile cu oficialii europeni, daca Guvernul n-are de gand sa tina cont de recomandarile Comisiei?!
In plus, insusi Guvernul, care ar trebui sa faca demersurile necesare pentru stingerea procedurilor deschise de Comisia Europeana, pune paie pe foc. De parca s-ar fi aflat intr-o instanta si ar fi vrut sa recuze judecatorul, Camelia Spataru sustine ca oficialul european Laszlo Kovacs "s-a antepronuntat prin declaratiile facute", pentru ca nu se stie daca acest caz va ajunge in fata Curtii Europene si nici care va fi decizia.Rambursarea banilor platiti in plusComisarul european pentru taxe, Laszlo Kovacs, a declarat, joi, ca guvernul Romaniei ar trebui sa dea garantii ca va returna taxa de inmatriculare, chiar si in cazul in care legislatia va fi modificata si Romania nu va fi trimisa la Curtea Europeana de Justitie.
In actul de modificare a taxei auto, autoritatile romane trebuie sa prevada efectul retroactiv al modificarii, respectiv rambursarea banilor catre cei care au platit taxe mai mari, pentru ca acesta este un principiu de drept comunitar, a carui aplicare se afla insa la latitudinea guvernului. Taxele platite in exces trebuie sa fie returnate in baza legislatiei nationale, chiar si fara o decizie a Curtii Europene de Justitie, intrucat legislatia nationala trebuie sa respecte dreptul cetatenilor Uniunii Europene la tratament egal, in spiritul principiului echivalentei, au explicat pentru NewsIn reprezentanti ai Comisiei Europene.
Astfel, cei care au platit taxe excesive, conform actualei legislatii, nu trebuie sa fie defavorizati in raport cu cei care vor plati taxe pentru aceleasi bunuri, dupa ce taxa va fi modificata.
Pe de alta parte, legislatia trebuie sa aiba prevederi detaliate prin care sa inlesneasca exercitarea acestor drepturi. Prin urmare, legislatia nationala trebuie sa respecte dreptul comunitar care confera aceste drepturi cetatenilor europeni. In schimb, decizia de a introduce o astfel de prevedere in legislatia modificata este la latitudinea autoritatilor romane.
Potrivit acelorasi surse, sumele platite in exces ar putea fi returnate si in baza actualelor prevederi ale Codului de procedura fiscala al Romaniei care ofera aceasta posibilitate.Pagubitii pot da statul in judecataProcedura Comisiei Europene, deschisa impotriva Romaniei din cauza taxei de inmatriculare, nu are consecinte directe asupra fiecarui caz particular al fiecarei persoane care a platit taxa, au mai aratat reprezentantii Comisiei. Partile implicate in aceasta procedura sunt exclusiv Comisia Europeana si Romania.
Prin urmare, cetatenii romani care vor sa primeasca inapoi sumele platite se vor putea prevala de decizia Comisiei doar intr-o eventuala actiune in instanta, in cazul in care autoritatile romane nu vor stipula, atunci cand vor modifica taxa, si modalitatea de rambursare.
Avand in vedere ca taxa nu va fi abrogata, ci doar modificata, cetatenii nu vor primi inapoi suma integrala, ci numai diferenta dintre cea achitata initial si cea care ar urma sa fie datorata potrivit viitoarei formule de calcul. Bugetul a incasat din taxa auto, in primele zece luni si jumatate, 787,6 milioane lei, mai mult decat a estimat pentru intregul an, respectiv 766,8 milioane lei.
Comisia Europeana a decis, miercuri, sa deschida a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei privind taxa de prima inmatriculare, considerand ca raspunsurile autoritatilor romane au fost nesatisfacatoare.
Comisia a acordat un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei, ulterior fiind posibil sa actioneze statul roman la Curtea Europeana de Justitie.