Alain Seban, directorul Centrului Pompidou din Paris, unul dintre cele mai cunoscute muzee de arta contemporana, explica de ce lucrarile lui Brancusi reusesc sa trezeasca interesul copiilor.

In spatiul atelierului,
copiii pot reconstrui sculpturi de Brancusi Cu prilejul inaugurarii bucurestene a expozitiei-atelier „Pasarea ascunsa in piatra", „imprumutata" de Centrul Georges Pompidou din Paris, directorul acestuia, Alain Seban, a vorbit, pentru Cotidianul, despre importanta familiarizarii copiilor si a adolescentilor cu fenomenul artistic contemporan. Ce a motivat existenta acestui proiect?

Centrul Pompidou a demarat proiectul in 1995, pentru a marca a cincizecea aniversare a mortii lui Brancusi. Detinem in jur de 2.500 de lucrari ale sculptorului si ne-am simtit responsabili fata de aceasta mostenire, asa ca am cautat o modalitate prin care sa o aparam si sa-i dam vizibilitatea meritata. Din momentul in care a fost initiata, expozitia a fost prezentata in 15 tari.

In celelalte tari in care a fost adoptat, proiectul „Pasarea ascunsa in piatra" a stationat doua luni. In Romania va sta doi ani. E o modalitate de a compensa intirzierea cu care proiectul ajunge la noi?

Ar fi fost pacat ca tocmai copiii din Romania sa nu aiba acces la acest proiect, care a avut un succes teribil in Franta si in cele 15 tari in care a ajuns. Inainte sa vina in Romania, a trecut prin Grecia si Turcia. Copiii romani merita privilegiul de a se bucura cit mai mult de acest spatiu ludic prin care se pot apropia de opera sculptorului.

Care credeti ca e principalul cistig al acestui tip de initiativa, care aduce copiii, de la virste foarte fragede, aproape de arta?

Cu cit copiii sint familiarizati mai devreme cu spatiul artistic, cu atit vor fi mai deschisi la acest fenomen. Acest tip de proiect urmareste sa le creeze din timp obisnuinta cu mediul artistic, sa le trezeasca interesul pentru arta si sa-i fidelizeze. Ne-am concentrat asupra artei contemporane pentru ca, la intilnirea cu ea, privitorul nu are nevoie de un bagaj teoretic consistent. Ce frapeaza in primul rind sint culorile, textura, formele. Tinerii si copiii pot sa se apropie usor de acest tip de arta, care nu se prezinta ca un sistem autoritar, rigid si exclusivist.

Sint copiii si adolescentii din Franta mai familiarizati cu fenomenul artistic decit cei din tarile din restul Europei sau din SUA?

Nu, din pacate nu. In scoli nu se preda istoria artei, practic interesul pentru arta nu s-a concretizat in programele scolare. Cu adolescentii e foarte dificil, pentru ca, daca nu-i cistigi la timp, intre 15 si 18 ani, cind se fixeaza, practic, obisnuintele culturale, i-ai pierdut definitiv. Acesta e si motivul pentru care am dezvoltat acest gen de proiecte, care sa-i implice direct pe copii si pe adolescenti. Acum, derulam un proiect destinat adolescentilor, prin care au ocazia sa se intilneasca cu artisti contemporani, sa discute si chiar sa creeze impreuna cu ei. Sint pusi in contact cu artisti din zona artei digitale, street art, arta video sau fotografie si au sansa sa produca ei insisi materiale, in functie de zona de interes. Lucrarile sint apoi expuse si foarte bine mediatizate prin intermediul televiziunilor.

Cite astfel de proiecte derulati pe an?

In jur de patru-cinci proiecte, toate legate de artisti contemporani. Succesul pe care l-a avut atelierul dedicat lui Brancusi demonstreaza ca adolescentii si copiii sint foarte receptivi la arta contemporana, poate si pentru faptul ca, asa cum am spus, nu cere foarte multe cunostinte teoretice.

Brancusi, pe intelesul copiilor „Pasarea ascunsa in piatra" este un proiect conceput de specialistii in educatie de la Centrul Georges Pompidou din Paris si urmareste sa apropie copiii, prin joc, de opera sculptorului. Atelierul gazduit de Muzeul National de Arta al Romaniei este structurat pe zone rezervate diferitelor aspecte ale procesului de creatie: formele la care sculptorul a recurs recurent, materialele, uneltele, dar si reproduceri ale lucrarilor artistului, pe care juniorii le pot descompune in bucati. Insotiti de un ghid-educator, copiii au sansa sa descopere modalitatea prin care au fost create citeva dintre cele mai cunoscute lucrari ale lui Brancusi. Atelierul a fost deschis oficial vineri, in prezenta ambasadorului Frantei la Bucuresti, E.S. Henri Paul, a directorului Centrului Pompidou, Alain Seban, si a Roxanei Theodorescu, director general al Muzeului National de Arta al Romaniei. Primii care s-au bucurat de ineditul loc de joaca au fost un grup de copii de la Liceul Francez „Anna de Noilles" din Bucuresti, ghidati de Isabelle Franz Marty, specialist in educatie la Centrul Pompidou si curator al acestui proiect. Atelierul va fi deschis la MNAR, timp de doi ani.

Citeste despre falsurile atribuite lui Pollock pe www.cotidianul.ro/select