Comisia Europeana (CE), nemultumita de negocierile cu Romania in problema taxei auto, a trecut la a doua etapa de infringement. De remarcat, taxa de prima inmatriculare, care are un profund caracter fiscal, fiind reglementata prin Codul Fiscal, a adu
Comisia Europeana (CE), nemultumita de negocierile cu Romania in problema taxei auto, a trecut la a doua etapa de infringement. De remarcat, taxa de prima inmatriculare, care are un profund caracter fiscal, fiind reglementata prin Codul Fiscal, a adus la buget, pana in acest moment, aproximativ 240 milioane de euro, bani la care guvernantii nu vor sa renunte atat de usor. Pe de alta parte, Bruxelles-ul a demarat procedura de infringement si pentru a se asigura ca numarul unic de urgenta european 112 functioneaza corespunzator.
CE a trecut la a doua etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar deschisa impotriva Romaniei cu privire la taxa de inmatriculare a autovehiculelor, care reprezinta o discriminare in ceea ce priveste autovehiculele second-hand importate pe teritoriul Romaniei din alte state membre, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene (CE). Ca urmare a scrisorii de somare trimise de Comisie in primavara anului 2007 si a raspunsului nesatisfacator primit din partea autoritatilor romane, Bruxelles-ul a emis un aviz motivat, solicitand in mod oficial Romaniei sa isi modifice legislatia. In cazul in care, in termen de doua luni, normele nationale nu sunt modificate astfel incat sa respecte avizul motivat, Comisia poate decide sa sesizeze Curtea Europeana de Justitie. Guvernul va transmite un punct de vedere in termen de maximum doua luni, a declarat purtatorul de cuvant al Executivului, Camelia Spataru. "Avem o perioada de doua luni pentru ca, impreuna cu oficialii europeni, sa fie analizate si discutate toate aspectele asa incat sa ajungem la o pozitie de comun acord", a precizat Spataru.
Guvernul sustine ca s-a gandit la mediu
Purtatorul de cuvant a amintit ca taxa auto reprezinta un instrument de protectie a mediului, in acord cu reglementarile europene de limitare a emisiilor de dioxid de carbon. Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) sustine ca isi mentine pozitia ca trebuie evidentiata diferenta dintre masinile ecologice si cele care produc un grad mare de poluare. "Pentru anul 2007, analiza pietei demonstreaza ca numarul de masini second-hand importate nu a scazut semnificativ, dar s-a redus vechimea masinilor, cu implicatii pozitive asupra mediului", se arata intr-un comunicat al MEF. De remarcat, ministrul Finantelor, Varujan Vosganian, anuntase, inainte de comunicatul CE, ca va pleca saptamana aceasta la Bruxelles, impreuna cu ministrul Mediului, Attila Korodi, pentru a cere "politicos" oficialilor europeni urgentarea gasirii unor solutii legate de aplicarea taxei.
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul anului, fiind aplicata ca o taxa de mediu, si se calculeaza in functie de capacitatea motorului, de standardele de poluare si de vechimea autovehiculului. La inceputul acestui an, Comisia a solicitat Romaniei, intr-o scrisoare de notificare transmisa in luna martie, in cadrul procedurii de incalcare a reglementarilor comunitare, modificarea sistemului de taxare a autovehiculelor, argumentand ca normele actuale sunt discriminatorii in cazul autoturismelor second-hand importate din alte state membre ale blocului comunitar. Comisia Europeana a insistat ca Romania sa dea dreptul platitorilor taxei auto sa o conteste. Autoritatile romane au promis ca vor analiza varianta realizarii unui catalog privind valorile de piata ale masinilor, in functie de factori precum marca si rulajul, pentru stabilirea scalei de depreciere. Legislativul sustine ca taxa de inmatriculare platita la inregistrarea unui autoturism nou face parte din valoarea de piata a acestuia, iar statele UE trebuie sa ia in considerare deprecierea efectiva a valorii vehiculului la calcularea taxei, in cazul revanzarii. Autoritatile romane au transmis CE, la inceputul saptamanii, cu o zi inainte ca oficialii de la Bruxelles sa anunte decizia de continuare a procedurii de infringement, o noua scrisoare, prin care s-au angajat ca modificarile la taxa de inmatriculare vor intra in vigoare cel tarziu la 1 iulie 2008. Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, in mai multe randuri, ca Romania nu va renunta la taxa de prima inmatriculare, care nu ar reprezenta doar o masura pentru protectia mediului, ci si pentru pastrarea a zeci de mii de locuri de munca din industria auto.
Pentru statele membre, inclusiv pentru Romania, este importanta aplicarea procedurii de infringement pentru ca aceasta, cand se finalizeaza, presupune aplicarea de penalitati si amenzi pentru statul care nu respecta prevederile Tratatului de aderare. De exemplu, Polonia plateste 300.000 euro/zi pentru nerespectarea prevederilor de mediu, in urma aplicarii procedurii de infringement. (Florin BARBUTA)
Problema 112
Comisia Europeana a demarat procedura de infringement impotriva Romaniei si in privinta numarului unic de urgenta european 112, pentru a se asigura ca functioneaza corespunzator, in acelasi caz fiind trimise Curtii Europene de Justitie dosarele Poloniei si Letoniei.
"Atunci cand se afla in alte tari ale UE, ca turisti sau in scopuri profesionale, cetatenii europeni trebuie sa se poata baza pe faptul ca serviciile de urgenta ii pot localiza de fiecare data cand formeaza numarul de urgenta", a declarat Comisarul UE pentru Telecomunicatii, Viviane Reding. "Masurile luate astazi demonstreaza importanta pe care Comisia o acorda bunei functionari a numarului 112", a adaugat aceasta. Legislatia comunitara in materie de telecomunicatii impune statelor membre sa se asigure ca serviciile de urgenta sunt accesibile si gratuite, formand numarul de urgenta unic european 112. (G.M.)
STS acuza operatorii de telefonie mobila
Purtatorul de cuvant al Guvernului, Camelia Spataru, a declarat ca exista "intreaga disponibilitate" din partea autoritatilor romane pentru rezolvarea problemelor semnalate de CE in cazul numarului de urgenta 112, aratand, totodata, ca operatiunile tehnice depind de operatorii de telefonie mobila.
Pozitia autoritatilor romane in acest caz va fi prezentata astazi, de ministrul Comunicatiilor, la Bruxelles, cu prilejul reuniunii Consiliului de Ministri. "Esenta problemei in aceasta situatie consta in realizarea posibilitatii tehnice pentru identificarea tuturor apelantilor la numarul de urgenta 112, indeosebi la operatorii mobili. (...) Realizarea tehnica depinde de operatorii de telefonie mobila din Romania", a declarat Camelia Spataru.
Serviciul de Telecomunicatii Speciale a precizat ca retelele de telefonie fixa permit afisarea locului de unde este apelat numarul 112, dar operatorii de telefonie mobila nu transmit aceasta informatie. "Arhitectura hardware si software a Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 permite afisarea locului de unde 112 este apelat", se arata intr-un comunicat primit de la STS. "Pentru retelele de telefonie fixa acest sistem de localizare a apelului functioneaza. Nu este implementat pentru retelele de telefonie mobila, din cauza faptului ca aceasta informatie nu este transmisa de operatorii mobili catre 112", a precizat STS.
Serviciul de Telecomunicatii Speciale mentioneaza ca implementarea acestei optiuni in retelele operatorilor mobili nu este de competenta sa. (D.D., G.M.)
17 milioane de apeluri false
Din statisticile Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS) rezulta ca apelurile false la numarul unic de urgenta 112 reprezinta un procent de peste 90% in toata tara. De la inceputul anului, la 112 au fost primite peste 17.000.000 de apeluri false, ceea ce face ca Romania sa fie pe primul loc in UE la acest capitol.
Procentul de apeluri reale este foarte redus, de circa 7%. "Cele mai multe apeluri reale au reprezentat urgente medicale. Apoi, in ordine descrescatoare, au fost solicitate Politia, Pompierii si Jandarmeria", a declarat col. Adrian Fulea, purtatorul de cuvant al STS. "Suprasolicitarea liniilor telefonice cu apeluri false sau care nu sunt urgente are efecte negative asupra operativitatii in preluarea cazurilor reale de urgenta si asupra interventiei rapide a echipajelor Ambulantei, Politiei, Pompierilor sau a Jandarmeriei", a precizat Fulea.
Potrivit unei statistici intocmite de STS, cele mai multe apeluri false sunt facute de copii si tineri. Purtatorul de cuvant al STS a precizat ca din acest motiv conducerea Serviciului de Telecomunicatii Speciale a inceput o campanie nationala de educare si informare in randul elevilor din clasele I-XII, referitoare la importanta si utilitatea Numarului Unic de Urgente 112. Reprezentantii Serviciului de Telecomunicatii Speciale s-au intalnit cu conducerile inspectoratelor scolare, cu directorii de scoli si licee, cu responsabilii de proiecte din invatamant carora le-au cerut ajutorul in incercarea de limitare a apelurilor false la 112.
Costurile de implementare a numarului unic de urgente 112 s-au ridicat la peste 40 de milioane de euro. Finantarea a fost asigurata din resursele bugetare puse la dispozitia STS, conform H.G.R. 227/2003, fara garantii guvernamentale.
Primele teste ale solutiilor tehnice adoptate au fost posibile la 1 decembrie 2003. La 15 mai 2004 Sistemul Pilot 112 Bucuresti a intrat in teste, iar darea in exploatare a Sistemului 112 pe Bucuresti a inceput cu data de 15 iunie 2004. Pe parcursul anului 2004 au fost date in exploatare 30 de Centre Judetene de preluare a apelurilor de urgenta 112, iar in anul 2005 au devenit functionale si ultimele zece judete. (Doru DRAGOMIR)
Privatizari de groaza
Comisia Europeana a demarat mai multe investigatii in urma unor privatizari din Romania. Potrivit CE, la vanzarea activelor Tractorul catre Flavus Investitii, pentru 77 de milioane de euro, au fost impuse unele conditii care au drept consecinta un pret de vanzare mai mic decat cel care ar fi putut fi obtinut intr-o licitatie neconditionata si, prin urmare, implica un ajutor de stat. In ceea ce priveste privatizarea producatorului de tevi din Roman, preluat in 2003 de Mittal Steel, CE a anuntat ca este posibil ca autoritatile romane sa fi acordat un ajutor de stat de 26 de milioane de euro, prin anularea datoriilor companiei. La vanzarea Automobile Craiova, CE considera ca anularea datoriilor si impunerea unor conditii la privatizarea companiei cu concernul american Ford ar putea insemna tot ajutoare de stat. Bruxelles-ul are suspiciuni si ca statul roman a pastrat, prin contractul de privatizare, semnat cu grupul italian Enel, dreptul de veto la Electrica Muntenia Sud, clauza ce ar incalca prevederile comunitare. In plus, AVAS a primit, la inceputul lunii iulie, prima notificare din partea Comisiei Europene referitoare la declansarea procedurii de infrigement impotriva Romaniei, daca statul nu va modifica contractul de privatizare a companiei Petrom cu OMV (Austria) si nu va renunta la "actiunea de aur", adica la dreptul de veto. (G.M.)
Ministerul Comunicatiilor da vina pe STS
Ministerul Comunicatiilor (MCTI) a fost responsabil cu implementarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta - 112 - obligatie pe care a indeplinit-o, se arata intr-un comunicat al ministerului. Conform legii, operatorul Sistemului 112 este STS. Potrivit OUG 70/2006, furnizorii de retele publice de telefonie au obligatia de a pune la dispozitia Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta informatii privind localizarea apelantului, in masura in care este tehnic posibil. "MCTI se va implica in medierea relatiei dintre operatori, Autoritatea de Reglementare si operatorul sistemului in scopul rezolvarii cat mai urgente a problemelor ridicate in scrisoarea Comisiei Europene", se mai arata in comunicatul ministerului. Pe de alta parte, Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) a demarat un control asupra modului in care operatorii de telefonie mobila si-au respectat obligatia de a asigura accesul operatorului sistemului 112 la informatiile privind localizarea apelantului si va lua masurile legale care se impun, a declarat presedintele institutiei, Dan Georgescu. El a adaugat ca ANRCTI nu a fost sesizata pana in prezent cu privire la eventuale probleme intampinate in ceea ce priveste furnizarea informatiilor de localizare a apelantului. (G.M.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.