O noua stiinta infloreste in umbra cosmeticelor. Scopul ei ultim: salvarea animalelor de testele de laborator.

Dupa zece ani de pro si contra, Uniunea Europeana a hotarit: pina in martie 2009, companiile care vor sa-si vinda cosmeticele pe batrinul continent nu mai au voie sa testeze produsele pe animale. Asa ca oamenii de stiinta muncesc de zor la o tehnologie alternativa. Gigantii frumusetii stau cu frica in sin insa. De 20 de ani, laboratoarele lor sint in cautarea cobailor artificiali, iar acum UE le-a dat mai putin de doi ani pentru a reusi. O noua stiinta isi face astfel loc, noteaza Doreen Carvajal in „New York Times".

Comisia Europeana a mers mai departe si s-au intilnit la Bruxelles cu agentii importante din intreaga lume care au un cuvint de spus in aceasta privinta, printre care si Administratia pentru Alimente si Medicamente din SUA sau Ministerul Sanatatii din Japonia. Exista o sansa ca standardele europene sa contagieze intreaga lume cu grija pentru necuvintatoarele testate in laborator.

Chiar si in lipsa celorlalte continente, „miza e mare", comenteaza jurnalista americana. Europa constituie cea mai mare piata de cosmetice din lume si exporta produse in valoare de 23,4 miliarde de dolari anual. Cind vine vorba despre import, cel mai mare furnizor sint SUA, care acopera 7% din piata europeana, iar al doilea este Japonia. „Fara indoiala ca noile reglementari vor avea impact. Ce companie isi permite sa piarda 450 de milioane de consumatori?", spune doctorul Alan Goldberg, directorul Centrului pentru Alternativa la Testarea pe Animale de la Universitatea Johns Hopkins din Baltimore.

„E o cursa. Cerintele ii obliga pe toti sa bage mai multi bani in cercetare", a spus si Hervé Groux, cercetator francez, care incearca, prin laboratoarele sale, sa salveze viata iepurilor, a cobailor si a porcilor de Guineea. Comisia Europeana isi sprijina financiar hotarirea: a alocat aproape 25 de milioane de euro anual in acest domeniu de cercetare. L’Oréal a cheltuit 800 de milioane de dolari in ultimii 20 de ani, cautind inlocuitori pentru animale, iar rivalul Procter&Gamble, aproape 225 de milioane de dolari. Noile standarde impun insa rivalilor economici de o viata sa coopereze, pentru a gasi o cale profitabila de iesire.

Pina acum pe drumuri paralele, companiile au ajuns la materiale avansate. Tesutul ochiului reconstruit si pielea crescuta de la donatori sint parti importante ale viitoarei industrii. SkinEthic, o companie cu 15 ani vechime, a realizat o linie de instrumente celulare, cu o serie variata de tesuturi umane. Anul trecut, laboratorul a fost cumparat de L’Oréal, care a urcat-o intr-o pozitie dominanta, cu doua patente pentru piele „reconstruita".

„Am reusit sa dovedim cu succes ca pielea artificiala poate inlocui testarea pe iepuri", a declarat Thomas Hartung, seful Centrului European pentru Validarea Metodelor Alternative din Italia. Agentia lui, parte din Comisia Europeana, evalueaza, momentan, 12 metode pentru testarea iritarii ochilor, care ar putea inlocui clasicul test Draize, lansat la mijlocul anilor ’40.

„Este un avantaj important nu doar pentru animale, dar si pentru oameni, care vor avea, in final, un test relevant", se entuziasmeaza Kathy Archibald, activista in cadrul grupului Europeni pentru Progresul Medical, din Londra, citata de „NewScientist". Ea adauga ca pielea animalelor difera de cea a oamenilor la sensibilitate.

Numarul animalelor testate pentru cosmetice este mic in comparatie cu al celor folosite in scop medical sau educational, potrivit unui raport al Comisiei Europene. Cele mai multe experimente au loc in Franta, tara care a luptat, de altfel, impotriva noilor reguli UE, ajungind, inutil, pina la Curtea Europeana de Justitie. Tot aici insa, in Provence, se string si cercetatorii pentru cautarea solutiilor de inlocuire a testelor pe animale. Jean-Pierre Leleu, primarul localitatii Grasse, a toastat saptamina trecuta pentru viitor, inaugurind centrul „Immunosearch". Aici, straturile de piele artificiala sint pastrate intr-o masina speciala, care le tine la temperatura corpului pina cind vor fi vindute laboratoarelor. Provincia franceza, raiul parfumurilor in secolele trecute, isi recupereaza acum gloria de altadata, cu ajutorul stiintei.

Cititi argumentele Frantei impotriva hotaririi UE, pe www.cotidianul.ro/select