Zece creativi autohtoni s-au duelat in idei de marketing pentru viitor.

Marquez este cel mai tare povestitor, iar pain_in_di_ez este omul nou, care sta pe net, baga forum, dar si citeste. Cum sa imprietenesti cele doua universuri indepartate? Prin trailere la carti, s-a gindit Ema Prisca, Creative Director Graffiti BBDO, iar ideea ei s-a dovedit una cistigatoare. Cel putin in cadrul Marketing Arena, care a avut loc miercuri la Mariott, ca parte din Inspire 2008, un eveniment organizat de Evensys. Zece publicitari romani si-au prezentat, in cite zece minute, o idee de marketing pentru 2008. Au jurizat directori de marketing si executivi de la mari companii, precum si publicul din sala, iar cele mai multe voturi s-au dus catre legatura dintre lumea veche si omul nou, al "blondei cu numarul 8 pe tricou", dupa cum s-a promovat Ema Prisca.

"Spre deosebire de toate celelalte medii, pasive, netul a facut din citit un lucru funky. Problema e cum sa il convingi pe pain_in_di_ez sa citeasca Marquez?", a intrebat retoric sefa creativa de la Graffiti. Ca solutie de intilnire, publicitara a propus, ca inceput, trailere la carti, iar ca exemplu, publicul de miercuri de la Mariott a putut vedea un spot de promovare pentru "Dragoste in vremea holerei".

Ideile concurentei nepremiate nu au stat mai prejos, insa. Serban Alexandrescu, Creative Director Headvertising, a militat pentru "cobranding", numit si joint advertising. Adica, mai multe branduri sa isi faca aceeasi reclama, dar nu in sensul cunoscut deja al bauturii carbogazoase care da chipsuri sau a masinii de spalat cu detergent. Nu este cross-promotion sau placement, ci spunerea premeditata a unei povesti cu mai multe personaje. Avantajele: si brandurile cu mai putini bani pot sa isi creasca notorietatea pe TV, iar numarul reclamelor ar fi tinut astfel sub control. Celor care prevad ca publicul va fi derutat de atitea nume in doar 30 de secunde, Alexandrescu le spune ca targetul nu este idiot: "observam multe spoturi in care supermarketurile sint pline ochi cu un singur produs, ceea ce este nenatural. In viata nu consumam brandurile pe rind. Nu trebuie sa ne ferim de contagierea altor marci".

"Daca ridicam putin capul din pamint si uitam de salariile noastre de mii de euro si masinile cu care am venit aici, ne-am da seama ca marketingul ar merge mult mai bine intr-o tara cu sosele fara gropi", a debutat Bogdan Naumovici in concursul ideilor, propunind audientei urmatorul scenariu: "cum ar arata tara asta daca ar fi condusa de voi sau de cunoscutii vostri?". Dupa citeva slide-uri cu fete de politicieni si tabele cu procente ale partidelor, directorul de creatie de la 23 a dezvaluit ideea: oamenii de bine sa candideze pentru Parlament pe listele PNG, sa il debarce apoi de Gigi de la conducere si sa schimbe Romania. "E o scurtatura. Stiti cum se zice, ideile bune trebuie sa te scoata din confort", a declamat Naumovici.

O solutie pentru brandul Romania a adus Ioana Manea, Managing Partner Loco Branding & Communication. "De ce avem nevoie? Sa facem dreptate lucrurilor bune si sa fim onesti cu cele rele", a spus aceasta, adaugind ca Romania este tara "dar"- urilor: avem peisaje frumoase, dar serviciile lasa de dorit, avem sportivi, dar si coruptie. Ceea ce propune publicitara este un portal sub titlul "Experience Romania", in care strainii sa poata vedea filme, bloguri si texte cu bune si cu rele despre ceea ce sintem. Tot despre Romania a vorbit si Sorin Psatta, Strategy & Research Director Graffiti BBDO, care crede ca tara noastra va fi produsul anului 2008 si asa cum avem deja de a face cu tryvertising, blogvertising si chiar badvertising, vom vorbi in curind si de rovertising.

Dan Petre, Managing Partner D&D Research, a venit la prezentare de mina cu inventatorul vopselei Magink. Mai ieftina ca un LCD, aceasta poate sustine nenumarate mesaje publicitare. Cu ajutorul ei, panourile pot afisa reclamele in functie de datele demografice ale trecatorilor, a aratat Petre, care mai prevede si ca "in ultima instanta, cel mai avansat suport publicitar vor fi chiar oamenii", dupa cum anticipa si Steven Spielberg in 2002, in "Minority Report".

"Sa renuntam la obsesia de a ajunge cu brandul peste tot", a indemnat Daniel Gavrila, Managing Partner Glue, cind si-a infipt steguletul ginditor impotriva campaniilor de 360 de grade, care iau o idee si o declina pe toate canalele de comunicare, ca sa nu il rateze pe consumator, oriunde ar fi el, chiar si la toaleta. Gavrila arata ca alternativa realizarea unei reclame in functie de starea pe care o presupune spatiul in care se afla omul hartuit de brand.

"Oameni intelepti, gorile si politicieni", s-a numit prezentarea lui Razvan Matasel, Head of Planning la Leo Burnett. Strategul vede astfel lucrurile: brandurile politicieni (care spun in reclame ca fac lucruri) vor trebui sa coboare de pe sticla. Vor fi apreciate cele al caror mesaj chiar face ceea ce spune. Ca exemplu, a difuzat o reclama la ciocolata, cu o gorila care cinta rock. Aceasta nu vorbeste despre divertisment, ci chiar este o bucata de entertainment.

Daca personaje inexistente in lumea reala fac reclame la branduri, de ce nu am incepe sa promovam si marci inexistente?, se intreaba Stefan Voloaca, Creative Director Starlink, care crede ca lucrurile ar putea fi facute invers: intii sa creezi isterie asupra unui produs, iar cind dorinta consumatorilor va fi maxima, sa il lansezi cu succes garantat.

Ideile publicitarilor romani nu au vazut miercuri pentru prima data lumina publicului. Unele au mai aparut in articole din "New York Times" sau in trend report-urile site-urilor care descos advertisingul. Dar, dupa cum spunea chiar unul dintre candidatii la titlul de posesor de viziune, doar geniile au idei mari, restul sint posedati de ele. Oricum, un alt trend publicitar pentru 2008 a iesit la lumina, ca o constatare a celor zece prezentari autohtone: creativii romani sint amatori de SF si preocupati de viitor.

Descarca: Marquez & pain_in_di_ez - Povestea unei imposibile prietenii

Trailer: Dragoste in vremea holerei