2 mld. euro, valoarea lucrarilor pentru partea de nord si de sud
MT: 20,3 mil. euro, realizarea unui singur kilometruCostul lucrarilor pentru partea de nord si de sud a soselei de centura a Bucurestiului s-a triplat in perioada 2004-2007, ajungand la 2 miliarde de euro, motivul invocat de ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, fiind cresterea preturilor terenurilor din zona si faptul ca lucrarile nu s-au executat la timp.
Spre comparatie, studiul de fezabilitate a lucrarilor, realizat in 2002, respectiv 2004, arata ca suma investita in acest proiect este mult sub cea actuala, valoarea estimata pentru constructia viitoarei centuri a Capitalei in zona de nord si sud fiind de 729 milioane euro.
"Asta inseamna sa nu construiesti la timp autostrazi. Ar trebui sa plateasca toti ministrii care au trecut prin minister, macar cu rusinea. (...) Obiectivul nostru este sa semnam executia pana la 1 octombrie 2008 si va fi un contract de concesiune, deoarece sumele sunt foarte mari. Termenul de executie este de doi ani, dar am solicitat constructorilor sa finalizeze mai repede lucrarea", a declarat ieri ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.
Un metru patrat de teren costa in 2002 un euro, iar in 2007 a crescut de 60 de ori, totalul valorii estimate exproprierii fiind de 282 milioane de euro in acest an, fata de 5 milioane de euro cat era in 2002.
Şoseaua are o lungime de 52,7 kilometri, iar costurile raportate pe un kilometru construit au crescut aproape de trei ori, de la 7 milioane de euro/kilometru la 20,3 milioane euro. Odata cu aceasta crestere s-au majorat si cheltuielile pentru utilitati de la 8 milioane de euro la 60 de milioane de euro in prezent. Astfel, valoarea totala a lucrarii pentru partea de nord a centurii Capitalei este aproape tripla, de la 370 milioane euro in 2002, la peste un miliard in acest an.253 mil. lei pentru patru benziIn ceea ce priveste extinderea centurii de nord a Capitalei la patru benzi, valoarea lucrarilor a fost estimata la 253 milioane lei (circa 72 mil. euro), urmand ca aceasta sa fie executata pe trei tronsoane, pana in anul 2009, cu fonduri de la bugetul de stat. Unul dintre cele trei tronsoane ce fac legatura intre localitatile Tunari si Mogosoaia, si care are o lungime de cinci kilometri, va fi executat de firma Alpine, investitia pentru aceste lucrari fiind evaluata la 101 milioane de lei. Lucrarile vor incepe imediat ce se va gasi o solutie pentru problema exproprierii a zece case ce se afla pe traseu. "Sunt probleme mari cu exproprierile, deoarece exista zece proprietati unde se afla case, unele locuite, altele nu", a declarat ieri directorul Regionalei de Drumuri si Poduri Bucuresti, Pintilie Bogdan.
Pentru executarea tronsonului Tunari - Autostrada Soarelui, licitatia a fost castigata de firma Romstrade, costul proiectului ridicandu-se la 88 milioane lei.
In prima faza, licitatia pentru zona ce leaga Chitila de Mogosoaia a fost castigata de firma greaca Aktor, insa licitatia a fost contestata de firma Colas din Franta. Aceasta etapa a lucrarilor a fost evaluata la 64 de milioane de lei si vizeaza o zona de 8 kilometri.
Lucrarile la centura de nord a Bucurestului au inceput ieri, termenul de executie pentru toate cele trei tronsoane fiind de 24 luni.Costuri "suplimentare" si pentru partea de sudŞi costurile pentru exproprierile din partea de sud a centurii au crescut, de la 41,3 milioane euro - evaluarea initiala, la 241 milioane euro - estimarea din acest an. In 2004, un metru patrat in zona costa 10 euro, suma ce in prezent a ajuns la 60 de euro, ceea ce a dus si la o crestere substantiala pentru un kilometru construit, care in prezent costa 19,7 milioane de euro.
De asemenea, costurile pentru cheltuieli cu utilitati au crescut si in aceasta zona, ajungand in prezent la 181 de milioane de euro. Astfel, pretul total al lucrarilor pentru partea de sud a centurii Bucurestiului a ajuns la 948,7 milioane de euro, de la 360 de milioane cat era in 2004.
Per total, costurile lucrarilor pentru partea de nord si de sud a soselei de centura cu profil de autostrada sunt evaluate la doua miliarde de euro in acest an, de la 729 milioane euro in perioada 2002-2004.
Şoseaua urmeaza sa faca legatura intre DN1 Bucuresti-Ploiesti, Autostrada Bucuresti-Pitesti si Autostrada Soarelui.
Exista posibilitatea ca primele tronsoane ale autostrazii Bucuresti-Constanta si Bucuresti-Brasov sa fie racordate la aceasta.