UE vrea sa reduca emisiile de dioxid de carbon care vin din sectorul aviatic
Companiile de transport aerian sunt revoltateUna dintre cele mai indraznete incercari ale UE de a impune o politica legata de clima in alte tari ale lumii a primit marti o noua amplificare dupa ce legiuitorii europeni au oferit mai multa putere planului de a micsora emisiile de dioxid de carbon provenite de la aeronavele care efectueaza zboruri in si spre Europa, informeaza International Herald Tribune.
Propunerea reflecta sistemul deja existent al comercializarii creditelor de carbon pe care Uniunea Europeana o foloseste pentru a combate incalzirea globala si pentru a atinge tintele de emisie subscrise in Protocolul de la Kyoto. Sub sistemul curent - din care lipseau transportul aerian - guvernele au stabilit limite de emisie a dioxidului de carbon pentru producatorii de curent electric, ciment, combustibili si de hartie. Astfel, companiile trebuie sa cumpere credite daca vor sa depaseasca limitele stabilite.
Noua masura aprobata de Parlamentul European a atras imediat critici din partea guvernului american si din partea industriei transportului aviatic. Acestia au argumentat ca noile reguli, impreuna cu practicile internationale aviatice, ar putea costa companiile miliarde de dolari, care s-ar resimti in preturile pentru calatori.
Carl Burleson, directorul oficiului de mediu si energie al Administratiei Federale de Aviatie a SUA, a declarat ca masurile UE sunt inca la stadiul de propuneri si spune ca este inca prematur pentru a comenta daca Statele Unite vor actiona in judecata Europa pentru practici neloiale la Organizatia Mondiala de Comert.Şi ecologistii sunt nemultumitiPe de alta parte, unele grupuri ecologiste critica masura - care va trebui sa fie aprobata individual de tarile europene membre - ca fiind mult prea timida. "Dorim cat mai repede un sistem mondial", a declarat Peter Liese, un membru german al Parlamentului European. "Trebuie sa existe un sfarsit al actualului status-quo in sistemul aviatic", a subliniat Liese. Acesta a adaugat ca doua treimi ale emisiilor produse de aeronave provin de la zborurile intercontinentale.
Conform planului propus marti, toate zborurile care vin si pleaca din Europa vor fi incluse in sistemul european din 2011, mai degraba decat 2012 - data propusa original de oficialii UE.
Companiilor aeriene li se vor aloca permise pentru emisii, dar va trebui sa le cumpere mai multe decat era planificat initial. In plus, companiile vor avea nevoie de mai multe permise in comparatie cu alte industrii pentru a compensa diverse probleme ce apar la avioanele comerciale care produc gazele raspunzatoare pentru efectul de sera.Daca aceasta masura nu va fi adoptata si de alte state, nu va avea niciun efectVotul a reprezentat o lovitura data industriei aviatice, care a luptat impotriva legislatiei care este considerata o incercare regionala a Europei de a rezolva o problema globala. "Daca Europa va reduce emisiile aeronavelor la zero si nu va face restul lumii sa-i urmeze exemplul, incercarea va avea un impact limitat asupra mediului inconjurator", a declarat Anthony Concil, purtator de cuvant al Asociatiei Internationale de Transport Aerian.
Liese spune ca oficialii europeni au "argumente foarte bune din punct de vedere legal" pentru noul plan. Acesta afirma ca Parlamentul a aprobat amendamentele pentru a face posibila o eventuala modificare a legislatiei pentru a fi compatibila si cu statele extra-comunitare, printre care si SUA, daca vor gasi un plan compatibil pentru a reduce emisiile in sectorul aviatic.
Legislatia prezinta o alta imagine neclara a trecerii noilor costuri catre pasageri, care vor plati mai mult pentru un bilet de avion intr-un timp in care preturile sunt deja in crestere din cauza apropierii pretului petrolului de valoarea de 100 de dolari.