Aventura C-27J Spartan in Sud-Estul Europei pare una de succes. Astfel, cu toate ca modelul a fost puternic contestat de o parte din specialistii in aviatia militara din cauza unor probleme (in Grecia a fost retras de la zbor o buna perioada de timp), primul Spartan a fost livrat Bulgariei, iar in Romania oficialii companiei continua discutiile cu reprezentantii Ministerului Apararii.
Concret, Alenia Aeronautica a livrat ieri primul avion C-27J Fortelor Aeriene ale Bulgariei. Avioanele vor inlocui actuala flota de transport a Bulgariei, formata din avioane An-26 de origine sovietica. C-27J este un avion din noua generatie care se conformeaza standardelor NATO, fiind interoperabil cu avioanele de talie mare aflate in serviciu in alte tari ale Aliantei Nord - Atlantice.Vanzatorul Alenia isi lauda marfa...Aeronavele comandate pentru Bulgaria sunt echipate cu un sistem de autoaparare DASS (sub Sistem de Ajutor Defensiv activ si pasiv), capabil sa protejeze aeronava impotriva amenintarilor sol-aer, precum si cu sisteme de protectie balistica si cu un sistem de protectie cu gaz inert impotriva exploziei rezervorului de combustibil.
Avionul este conceput pentru toate operatiunile de transport tactic, nu are nevoie de echipamente de suport la sol si poate decola sau ateriza in orice conditii atmosferice, pe piste semiamenajate.
Pe langa Bulgaria, care a comandat cinci astfel de modele, C-27J a mai fost comandat de Italia (12 unitati), Grecia (12 unitati, plus alte 3 optiuni), Lituania (3 unitati), dar si de Armata si Fortele Aeriene ale SUA (78 de unitati), fapt pentru care, sustine Alenia, la ora actuala este cel mai cautat tip de aeronava pentru transport tactic. Aici noi trebuie sa subliniem ca in lume cel mai folosit avion de transport militar este americanul C130 Hercules....Grecia ii arata unele bube, noi suntem in discutiiPe lista tarilor care doresc sa achizitioneze un astfel de avion se afla si Romania. In discutiile cu oficialii romani, reprezentatii Alenia s-au dovedit feroce. Cu surle si trambite, in luna septembrie, Alenia Aeronautica anunta Ministerului Roman al Apararii rezultatele negocierilor pentru avionul C-27J Spartan. Astfel se anunta ca "au inceput negocierile finale intre Ministerul roman al Apararii si firma Alenia Aeronautica, in vederea semnarii contractului pentru achizitia de avioane de transport mediu-curier C-27J Spartan". "Negocierile au fost demarate ca urmare a publicarii hotararii definitive a Curtii de Apel, care a admis in totalitate recursul inaintat de Alenia Aeronautica, aleasa sa furnizeze sapte avioane C-27J Spartan pentru Fortele Aeriene ale Romaniei", noteaza compania italiana, precizand ca primul avion ar putea fi livrat pana la sfarsitul acestui an.
La sfarsitul anului trecut, presa italiana nota urmatoarele: "De fapt, Ministerul roman de Aparare a invitat Alenia, in exclusivitate, sa ia parte la tratativele finale pentru furnizarea avionului C-27J destinat reinnoirii flotei actuale aeriene de transport mediu in colaborare cu forta aeriana romana". "C-27J are aceleasi motoare, propulsoare si sisteme de avionica digitale ca si Hercules C-130J", mai sustin reprezentantii Alenia, precizand ca podeaua Spartan-ului este cu 10% mai solida, "ceea ce il face solutia ideala pentru transportul unei incarcaturi militare compacte". Cel mai mare acord de furnizare pentru avioanele C-27J a fost incheiat cu Grecia, Alenia angajandu-se sa livreze 12 aparate de zbor. Potrivit presei elene, aeronavele ar fi avut defecte serioase la etanseitatea aparatului. "In urma unei ploi torentiale, in cabina s-a observat prezenta apei in partea din fata a cockpitului si sub scaunele pilotului si copilotului", notau ziaristii eleni. Alenia precizeaza ca aceste probleme au fost rezolvate imediat.