TIRASPOL, CONTRA CHISINAU

Seful gruparii separatiste de la Tiraspol, Igor Smirnov, a amenintat ca va interzice intrarea in Transnistria a masinilor cu numere romanesti ca raspuns la decizia Guvernului de la Chisinau de a restrictiona, de la 1 ianuarie 2008, iesirea din Moldova a autovehiculelor cu numere de inmatriculare transnistrene. Conform Hotararii Guvernului de la Chisinau, incepand cu anul 2009 circulatia masinilor inmatriculate in Transnistria va fi interzisa inclusiv pe teritoriul Republicii Moldova. Ministrul moldovean al Dezvoltarii Informationale, Vladimir Molojen, a precizat ca este vorba despre aproximativ 200.000 de masini, ai caror proprietari vor trebui sa achite taxe suplimentare de devamare in bugetul Moldovei si sa primeasca numere moldovenesti.

 DECLARATIE CIUDATa. In replica, liderul administratiei separatiste de la Tiraspol a amenintat ca "Transnistria este dispusa sa riposteze pe toate caile posibile". (...) "Pentru inceput vom interzice intrarea in Transnistria a masinilor cu numere romanesti", a precizat Smirnov, fara a oferi explicatii. Presa de la Tiraspol reaminteste in context ca prima data Transnistria a recurs la aceasta restrictie impotriva Romaniei in vara anului 1999, cand politia moldoveneasca incepuse sa scoata numerele transnistrene de inmatriculare de pe automobilele care circulau pe partea dreapta a Nistrului. Atunci autoritatile romane au sprijinit actiunile politiei moldovenesti si au anuntat ca Romania nu recunoaste numerele transnistrene si ca nu le va mai permite posesorilor de autoturisme cu astfel de numere sa intre sau sa tranziteze Romania.
La scurt timp insa, Chisinaul a renuntat la scoaterea numerelor transnistrene de inmatriculare, iar la 16 mai 2001, presedintele Vladimir Voronin si seful administratiei ilegale de la Tiraspol, Igor Smirnov, au semnat un acord de recunoastere reciproca a permiselor de conducere si a placutelor de inmatriculare, document in vigoare si in ziua de astazi. In consecinta, masinile cu numere transnistrene circula liber nu doar pe tot teritoriul Republicii Moldova, ci in intregul spatiu al Comunitatii Statelor Independente.
IMPORTURI. Profitand de Acordul semnat in 2001, regimul de la Tiraspol a stabilit taxe vamale la importul autoturismelor la mana a doua cu 70% mai mici decat Chisinaul, iar recent a renuntat si la restrictiile legate de vechimea autoturismelor importate. In consecinta, moldovenii, inclusiv cei de pe malul drept al Nistrului (administrat de Chisinau) importau automobile vechi din Europa prin Ucraina si achitau taxele de devamare si inmatriculare a autoturismelor in Transnistria ­ singurul dezavantaj fiind ca aceste masini nu pot intra in spatiul UE.