Din traditie se crede ca primele icoane sunt cele care o reprezinta pe Maica Domnului, iar cel care a redat-o prima data pe Maica Sfanta in icoana ar fi Sfantul Luca. Exista mai multe tipuri de reprezentare a Maicii cu Pruncul Sfant, cu o poveste a modului in care a fost pictata.


Asa cum reiese si din cantarile liturgice, primele icoane ar fi fost pictate de Sfantul Evanghelist Luca, in urma unor revelatii dumnezeiesti. Desi originalele nu s-au pastrat, icoanele Sfantului Evanghelist Luca au slujit drept model icoanelor pictate ulterior. Acestora li se adauga "icoana nefacuta de mana" a Maicii Domnului cu Pruncul, care a aparut in chip minunat pe una dintre coloanele bisericii din orasul Lyda, langa Ierusalim, in timpul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel.


Cele mai vechi reprezentari ale Maicii Domnului, care au supravietuit timpului, sunt cele in fresca din catacomba Priscillei, in Roma. Ele dateaza din secolul al II-lea si o prezinta pe Maica Domnului in trei ipostaze diferite: in momentul Buneivestiri, pe tron, primind darul magilor si alaptandu-si pruncul. Ulterior, s-au distins cateva tipuri iconografice fundamentale in ceea ce priveste reprezentarea Maicii Domnului cu Pruncul, mai ales dupa recunoasterea Fecioarei Maria ca Nascatoare de Dumnezeu (Theotokos) in cadrul Sinodului al III-lea Ecumenic (Efes, 431). Pururea fecioria Maicii Domnului (inainte, in timpul si dupa nastere) este reprezentata in icoane prin cele trei stele de pe vesmant (pe cap si pe umeri).


HODIGHITRIA (Conducatoare, Indrumatoare) este cea mai raspandita reprezentare a Maicii Domnului, poate si datorita faptului ca se numara printre tipurile pictate de Sfantul Luca. Nu se stie daca numele vine de la Biserica "Conducatorilor" din Constantinopol, unde se afla o astfel de icoana si unde se inchinau imparatii inainte de a pleca in expeditiile militare sau daca icoana, ca "Indrumatoare", este cea care a dat numele bisericii. In acest tip de icoana, Maica Domnului este prezentata dreapta, maiestuoasa, cu privirea grava atintita spre privitor. Ea tine Pruncul in mana stanga, prezentandu-L cu dreapta pe Iisus-Emanuel, "Dumnezeu Cel mai inainte de veci", drept "Calea" spre mantuire. Iisus are in mana stanga un sul intruchipand profetiile mesianice, iar cu dreapta binecuvanteaza.


Una dintre cele mai cunoscute "Hodighitria" este icoana numita "PRODROMITA" (deoarece se afla la schitul romanesc Prodromu din Muntele Athos), pictata in 1863, la Iasi, in chip minunat. Conform marturiei zugravului Iordache Nicolau, el nu a reusit sa picteze decat hainele Maicii Domnului si ale Pruncului, desi a respectat postul impus de canoanele picturii bisericesti. Mahnit ca nu reusea sa termine icoana, s-a rugat toata ziua, iar seara a acoperit-o cu un stergar. A doua zi, dezvelind icoana, a constatat cu uimire ca cele doua chipuri se zugravisera singure, prin minune dumnezeiasca. Din acea clipa, icoana s-a dovedit facatoare de minuni si este praznuita la 12 iulie, fiind printre putinele icoane in cinstea carora s-a alcatuit o slujba speciala.


ELEOUSA (induratoarea) accentueaza latura umana a celor doua personaje. Maica Domnului pastreaza aceeasi gravitate, insa se apleaca usor spre Prunc, pe care Il tine in mana dreapta. Privirea ei este duioasa si trista in acelasi timp, anticipand Patimile Mantuitorului. In reprezentarea lui Iisus este surprinsa mai mult afectiunea fireasca fata de Maica Sa, desi este imbracat in aceleasi vesminte ce Ii subliniaza Dumnezeirea. In timp ce Eleousa de tip bizantin pastreaza distanta intre Maica si Prunc (asa cum se poate vedea in icoana de la Manastirea Hilandar, Muntele Athos), iconografia ruseasca amplifica sentimentele umane, astfel incat Pruncul este reprezentat strans lipit de Maica Sa, petrecandu-Si mana stanga in jurul gatului ei. Cea mai frumoasa reprezentare a Eleousei de tip rusesc este Icoana Maicii Domnului din Vladimir.


PARAMYTHIA (Mangaietoarea) surprinde prin pozitia neobisnuita a Maicii. Originalul se afla in Manastirea Vatopedi, Muntele Athos. Traditia spune ca la 21 ianuarie 1320, cand dupa obicei trebuiau sa se deschida portile manastirii, s-a auzit din icoana un glas rugator, spunand: "Nu deschideti astazi portile manastirii, ci urcati-va pe ziduri si alungati piratii". Staretul a vazut atunci pe Prunc acoperind cu manuta gura Maicii Sale pentru a nu repeta avertismentul. Insa Maica Domnului, luand manuta lui Iisus de la gura sa, a intors capul spre dreapta si a rostit aceleasi cuvinte de avertizare, adaugand: "Luati aminte si pocaiti-va, caci Fiul meu s-a maniat pe voi". Incheindu-se dialogul, Maica Domnului si Pruncul au luat iar infatisare de icoana, ramanand in pozitia care se vede si astazi. In timp ce chipul Maicii Domnului exprima ingaduinta, Pruncul are o expresie severa.


PANTANASSA (Imparateasa tuturor) este una dintre cele mai vechi si raspandite reprezentari, fiind pictata mai ales in bolta altarului bisericii. Maica Domnului sta asezata pe un tron, tinand pe genunchi Pruncul, reprezentat si El ca Pantocrator (Imparat al lumii). Iisus binecuvinteaza cu dreapta, iar in stanga tine sulul ce reprezinta Sfintele Scripturi. Maica Domnului priveste in fata, in timp ce cu dreapta arata spre Prunc. In spatele tronului sunt reprezentati de obicei doi ingeri. La Manastirea Vatopedi se afla o astfel de icoana, datand din secolul al XV-lea, care este cunoscuta drept "Vindecatoarea de cancer", datorita minunilor savarsite prin ea.


AMOLYNTOS (A Patimilor) este un tip iconografic datand din secolul al XIV-lea. In partea superioara sunt reprezentati doi ingeri, tinand uneltele Patimilor. Maica Domnului Il tine pe Prunc pe bratul drept, iar Acesta ii cuprinde mana stanga cu ambele maini, privind cu uimire si teama spre ingeri. Capul Maicii Domnului este usor inclinat, iar privirea ei exprima durere.


AXION ESTIN (Vrednica Esti) este o icoana de tip Eleousa, exprimand multa gingasie sufleteasca. Originalul se afla in Muntele Athos. Numele icoanei vine de la aratarea ingerului Gavriil, care i-a invatat pe monahi prima parte a cantarii "Cuvine-se cu adevarat" (Axion). Maica tine Pruncul in dreapta, cu mana stanga petrecuta pe sub picioarele lui Iisus, dezgolite pana la genunchi. Stanga Pruncului este strecurata pe sub valul Maicii, in timp ce in dreapta tine un sul, pe care sunt scrise cuvintele Axionului. Un detaliu interesant este ca Maica apare incoronata de doi ingeri. O astfel de icoana se afla la Manastirea Hadambu, Iasi, fiind cunoscuta drept facatoare de minuni.


PLATYTERA (Cea mai presus de ceruri sau a Intruparii) este una dintre cele mai cinstite icoane, intrucat in Maica Domnului, reprezentata astfel, se intalnesc credinciosii cu Dumnezeu Intrupat. Maica Domnului este in picioare, cu mainile ridicate in rugaciune spre cer (in chip de Oranta, Mijlocitoare), in timp ce la pieptul ei este reprezentat Mantuitorul, in medalion, binecuvantand lumea. Icoana aminteste de implinirea proorocului Isaia, "Iata, Fecioara va lua in pantece si va naste Fiu" (7, 14), Maica Domnului personificand Biserica ce a cuprins in ea pe Cel necuprins de ceruri. Este de asemenea o tema preferata pentru bolta altarului.
O alta icoana deosebita a Maicii Domnului este aceea in care alapteaza Pruncul. Icoana de acest tip este numita GALAKTOTROPHOUSA ("care alapteaza"). Astfel de reprezentari se gasesc in catacomba Priscilei, din secolul al II-lea, dar si intr-o fresca din Saqqara, Egipt, datand secolul al VI-lea. Din scena pictata in stil bizantin reiese o calda duiosie a Maicii si nici vorba de senzualitate, asa cum apare in tablourile apusene din Renastere si mai tarziu.


TRICHEROUSA ("Cea cu trei maini") este icoana in fata careia s-a rugat Sf. Ioan Damaschin dupa taierea mainii, ce i-a fost astfel lipita la loc.

a— Ritualuri si semne din popor a— Odihna in post a— Rostul si intelesul Sfintei Liturghii a— Zilele de post si sarbatorile a— Asteptarea lui Mesia a— Sa dovedim ca meritam numele de bun crestin a— Puterea Maslului a— Marii sfinti postitori a— Postirea omului modern