Complexul de totala dependenta a romanilorfata de Stat in domenii vitale precum sanatatea sau educatia arata precara lor aplecare catre cultul libertatii.

Incapacitatea cetatenilor de-a vedea logica aservirii etatiste acolo unde se invoca „principiul solidaritatii" este probata de anemia receptarii proiectului guvernamental pentru „invatamintul preuniversitar". Procesul de indoctrinare e preconizat sa inceapa cu „educatia timpurie" pentru copiii intre 1 si 3 ani. Vitaminele ministeriale vor inlocui instructia informala oferita in mod traditional de familie. Interventia parinteasca a Statului in scopul cresterii pruncilor pare gestul maximei generozitati. Cita noblete sufleteasca din partea birocratilor guvernamentali sa se ocupe „gratuit" de tineretul tarii! De ce ne-am ingrijora pentru monopolul centralist al Statului, care neaga mai departe absenta de fapt a oricarui acord asupra principiilor fundamentale care ar putea ghida educatia natiunii? Sint rari cei care contesta faptul ca invatamintul preuniversitar alternativ este ingropat de prevederi riguros anticapitaliste, conform carora liceele private ar trebui organizate „pe principiul non-profit" (art. 60 a). De ce se teme Ministerul Educatiei intr-o Romanie rezidual-socialista? De concurenta, meritocratie si libertatea initiativei. Dovada? Un procent macar din finantatorii fotbalului nu devin sponsori ai educatiei. Care este mitul fondator al acestei politici monopoliste? Perversa idee ca Statul-atotstiutor slujeste fidel cauza „binelui comun."

Atunci cind vorbim despre idealul educatiei, viata ne dovedeste ca e imposibil de gasit consensul axiologic. In fata acestei evidente, Statul s-ar cuveni sa se retraga din exercitiul bolnavicios al legiferarii. Or, tocmai contrariul se petrece. Libertatea si creativitatea individuala se restring direct proportional cu desfasurarea instinctelor normative ale institutiilor publice. Sfera privata e zdrobita, insa acest lucru irita doar atunci cind Ministerul Educatiei impune educatia religioasa obligatorie. De ce nu ne-ar ultragia la fel de mult viziunea canonica a Statului asupra sexualitatii?

Descentralizarea e un obiectiv mediocru. Reforma scolii romanesti va incepe prin pedepsirea Statului tentacular, prin relansarea scolilor private de tip anglo-saxon.