Asa se intampla in antichitate dar ... nu mai e posibil in vremurile noastre. Si atunci? Atunci, in absenta unei guvernari directe pure nu ramane decat guvernarea semidirecta, care combina ideea reprezentarii cu democratia directa. De aici rezulta tr
Asa se intampla in antichitate dar ... nu mai e posibil in vremurile noastre. Si atunci? Atunci, in absenta unei guvernari directe pure nu ramane decat guvernarea semidirecta, care combina ideea reprezentarii cu democratia directa. De aici rezulta trei tipuri de scrutin; in jurul lor se poarta o discutie aprinsa, in prezent, in tara noastra:
- scrutin uninominal (cu un singur candidat urmand a fi ales)
- scrutin de lista (alegerea simultana a mai multor candidati)
- scrutin majoritar (cu doua tururi)
Sistemul uninominal are un mare avantaj, permite alegatorului sa-si cunoasca mai bine alesul, scazand astfel influenta comitetelor electorale si partidelor... Dar controversa abia incepe. Adversarii sai obiecteaza ca, in felul acesta, sunt pierdute din vedere marile interese ale tarii, in favoarea celor locale; se mai spune, scrutinul de lista asigura - spre deosebire de cel uninominal - confruntarea de idei si ca pune capat feudalitatilor electorale (asa-zisilor "baroni").
Concluzia? De fapt, nici unul din aceste argumente nu pare decisiv. Un lucru e insa sigur: scrutinul de lista agraveaza defectele reprezentarii majoritare. In Romania, aceste consideratii teoretice ascund insa, mai curand, adevarul... Ele servesc partidelor si politicienilor pentru a-si promova interesele. Votul uninominal pur ar aduce in Parlament doua partide mari. Un Partid Democrat puternic, in orice caz, eliminandu-i din viitorul Parlament pe liberali. De aceea, presedintele Basescu se opune sistemului uninominal corectat sustinut de Guvernul Tariceanu.
Mai peste tot in lume, sistemului uninominal i s-au adus corecturi, inclusiv in Germania. Astfel, e conceput si proiectul Asociatiei Pro Democratia din Romania. Cu acesta, presedintele Basescu, cu stilul sau autoritar, nu-i de acord... De fapt, proiectul "Pro Democratia", care prevede un vot nominal cu compensare, este mai democratic decat altele, intrucat asigura partidelor mari si oamenilor politici proeminenti un rol major dar nu permite ca partidele mai mici sa fie zdrobite. In acest sistem, jumatate din mandatele de parlamentari revin, in circumscriptiile respective, candidatilor unici care au obtinut cele mai multe voturi. Dar nu mai putin (si in aceasta consta corectivul) restul mandatelor se redistribuie in functie de scorul partidelor la nivel national. Asa cere democratia, asa se asigura dreptatea, in conditii de eficienta...


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.