Diminuarea stocurilor a afectat distributia
Afaceri in scadere cu 9,4%Vanzarile subsidiarei romanesti a grupului farmaceutic Zentiva au scazut cu 9,4% in primele noua luni ale lui 2007, la 58,53 milioane de euro pe fondul declinului puternic al rezultatelor din trimestrul al treilea, informeaza raportul financiar al companiei. "Scaderea vanzarilor in trimestrul al treilea a fost determinata de masurile implementate de noua echipa de management a diviziei comerciale din Romania, in vederea asigurarii sustenabilitatii operatiunilor romanesti", a declarat Jiri Michal ,presedintele si directorul general al Zentiva .Cea mai importanta masura se refera la diminuarea semnificativa a stocurilor, care a condus la un declin accentuat al vanzarilor catre segmentul de distributie, si, implicit, la un nivel mult mai scazut de profitabilitate pe piata romaneasca. Vanzarile catre consumatorii finali s-au mentinut la nivelurile inregistrate pe parcursul anului.Conditiile de pe piata au fost instabile in trimestrul al treilea, in urma anuntului Guvernului privind reducerea preturilor la medicamente, atat la nivelul distribuitorilor, cat si al farmaciilor.Declinul vanzarilor, calculat in lei, s-a plasat la 14,9% in primele noua luni.Vanzarile subsidiarei au scazut cu peste 60% in T3In ceea ce priveste trimestrul al treilea, Zentiva a raportat vanzari de 9,61 milioane de euro in scadere cu 60,6% fata de perioada similara a anului 2006, evolutie care a determinat scaderea profitului operational la nivel national.
Referitor la perioada ianuarie-septembrie 2007, produsele comercializate in Romania sub marci internationale au generat 32,4% din vanzarile Zentiva pe piata romaneasca, echivalentul a 18,9 milioane euro. In primele noua luni ale anului 2007, Zentiva a lansat cinci produse noi pe piata romaneasca.
"Sunt increzator ca vanzarile in Romania vor creste iar spre sfarsitul anului 2007, asigurand o baza solida de trecere in anul 2008", a afirmat Michal.
La nivel de grup, marja de profit brut a scazut la 60,8% in primele noua luni ale anului 2007, comparativ cu 65% in perioada similara a anului 2006, declin la care un aport important l-au avut constituirea unor provizioane si revizuirea in sens negativ a valorii unor active din Romania.Cheltuielile de marketing au diminuat profitulMarja de profit inainte de deducerea dobanzilor si a impozitelor s-a plasat la 13,1% in intervalul ianuarie-septembrie 2007, in scadere fata de nivelul de 23,2%, inregistrat in aceeasi perioada a anului 2006, ca urmare a scaderii marjelor de profit brut, precum si a cresterii cheltuielilor departamentelor de vanzari si marketing si a costurilor de administrare, categorie in care este inclusa si suma de 235,1 milioane de coroane cehe, ca urmare a unei plati efectuate pentru acoperirea unor datorii asociate clientilor romani.
"Performantele inregistrate se situeaza semnificativ sub estimarile noastre, ca urmare a masurilor implementate in trimestrul al treilea pentru a ne consolida pozitia in Romania, astfel incat sa obtinem cresteri importante in anul 2008, dar si a presiunilor la nivel de preturi pe piata ceha, care au avut un impact negativ asupra vanzarilor", a afirmat Michal.
Pentru intregul an, Zentiva estimeaza un declin de 15% al vanzarilor, ceea ce presupune imbunatatirea rezultatului aferent ultimelor trei luni ale anului fata de trimestrul al treilea.
Zentiva a achizitionat in septembrie 2005 societatea de investitii Venoma Holdings Limited, proprietara unui pachet de 51% din actiunile Sicomed, dupa care si-a majorat participatia la circa 75%.
Potrivit firmei de cercetare Cegedim, Zentiva a incheiat anul 2006 pe locul sapte in topul companiilor farmaceutice din Romania, cu vanzari de 284 milioane lei si o cota de piata de 5,2%.