Era pe scena: un mim intre alti cinci, haina neagra si melon, cu parul grizonant. Unul dintre cele mai cunoscute nume ale dansului contemporan international, artist asociat al Festivalului de la Avignon acum cativa ani, Josef Nadj (nascut in fosta Iugoslavie, "scolit" in Franta) este directorul Centrul National Coregrafic din Orleans si "autorul" spectacolului cu care s-a deschis cea de-a XVII-a editie a Festivalului National de Teatru.
Piesa are drept punct de plecare un tratat al polonezului Bruno Schultz, "Manechinele", si complicata retea biografica ce-l leaga pe scriitor de Witold Gombrowicz: "Gombrowicz si Schultz aveau in comun un mare simt al umorului si ironiei fata de ei insisi, iar noi am mers in directia asta. Dansatorii aduc cu niste clovni incercand sa-si puna-n scena cautarea filozofica. Intrebarile pornesc de la <<Manechinele>>: ce e cuvantul, cum se face un manechin, cu ce aduce fiinta noastra, ca papusa sau marioneta? Clovnii incearca sa elaboreze si sa construiasca ceea ce e cuvantul", spune Nadj intr-un interviu acordat lui Joille Gayot. Debutul spectacolului e mut: publicul da ocol spatiului circular de joc, de-a lungul celor 24 de ecrane al caror motiv va fi reluat in "scena", unde pe alte patru ecrane asezate in paralelipiped curg imaginile a cinci mimi carand printr-o padure un cufar sicriu. "Nu folosim textul, cu exceptia unor rare momente cand intervine vocea unui personaj, care-si aminteste cateva cuvinte pierdute si incearca sa le reinvie. Celelalte patru personaje nu vor avea de zis decat o fraza scurta". "Scurta fraza" sunt sunete dezarticulate, cu greu asemanatoare unei limbi omenesti, in discordanta cu improvizatia muzicii "live". Iar cautarile febrile ale mimilor, iesiti aproape din Magritte, de a inventa cuvinte trec prin gaguri, exercitii de virtuozitate coregrafica, disparitii si aparitii de circ tragic.
Ultima reprezentatie in Romania a "Filozofilor" (foto) are loc in aceasta seara, la Teatrul National Bucuresti (Sala Mare), de la ora 21.30.