Clientii nu mai au habar cit platesc factura la telefon din cauza complexitatii planurilor tarifare si a numarului foarte mare al acestora.

Operatorii de telefonie fixa si mobila au planuri tarifare foarte complexe, ceea ce face ca romanii sa nu aiba habar cit platesc pe vorbitul la telefon, sustine un studiu comandat de Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (ANRCTI).

Studiul, realizat de firma TASC Strategic Consulting, a relevat faptul ca utilizatorii de telefonie fixa se confrunta cu o multitudine de tarife care creeaza confuzie si reduc transparenta. Spre exemplu, un operator de telefonie fixa comercializeaza apelurile de voce in Romania la nu mai putin de 8 preturi diferite, in functie de distanta, destinatie si interval orar.

Acelasi lucru se intimpla si in cazul telefoniei mobile: un operator de telefonie mobila comercializeaza serviciile de voce pentru cartele preplatite folosind 7 planuri tarifare, fiecare plan tarifar continind intre 4 si 6 tarife pentru apeluri nationale. In cazul abonamentelor, acelasi operator furnizeaza serviciile nationale de voce in nu mai putin de 26 planuri tarifare, majoritatii acestor planuri putindu-le fi asociate combinatii de unu la patru din cele 12 extraoptiuni disponibile. Mai mult, unele dintre extraoptiuni sint comercializate la preturi diferite in functie de valoarea abonamentului, altele sint legate in combinatii in scara, in timp ce in cadrul fiecaruia dintre cele 26 de planuri tarifare exista cel putin doua tarife diferite pentru apeluri nationale.

Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife oferite utilizatorilor finali (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite in retea/in afara retelei, catre retele mobile/catre retele fixe, in orele de virf/in afara orelor de virf, in functie de destinatie, catre numere favorite) ii aduce pe acestia in imposibilitatea de a-si controla cheltuielile cu serviciile de comunicatii si ii indeparteaza tot mai mult de la adoptarea unor decizii informate privind alegerea furnizorului sau chiar privind comportamentul de consum.

Studiul arata faptul ca utilizatorii raspund incorect la cele mai simple intrebari privind nivelul tarifelor si au o perceptie eronata cu privire la cit de ieftine sau cit de scumpe sint serviciile unele fata de altele, ceea ce denota ca sint in imposibilitatea de a face alegeri rationale intre furnizorii si ofertele aflate la dispozitia lor pe piata.

In cazul telefoniei mobile, dintre cei 405 de utilizatori intervievati, 231 au afirmat ca stiu exact cit platesc. Dintre acestia, 179, adica 77,49%, au indicat de fapt un pret incorect, mai mic decit suma platita in realitate. In ceea ce priveste telefonia fixa, 31% dintre utilizatorii intervievati au declarat ca au putine informatii sau deloc despre preturile si oferta furnizorului de telefonie fixa pe care il folosesc, in timp ce 53% au foarte putine informatii sau deloc despre ofertele celorlalti furnizori de pe piata.

Studiul in rindul utilizatorilor finali a fost realizat pe un esantion de 405 utilizatori de servicii de telefonie mobila si 379 de utilizatori de servicii de telefonie fixa, persoane fizice, cu virsta peste 16 ani, din mediul rural si urban. Studiul a fost desfasurat in perioada 16-23 aprilie 2007 de catre Gallup Organization Romania.