Amatorismul si tema succesului au incins cel mai tare discutia intre actori, duminica, la Realitatea TV.

Mircea Albulescu si George Ivascu le-au tinut loc
lui Florin Piersic, Ioan Caramitru si Oanei Zavoranu Din cei patru invitati anuntati la „Zece pentru Romania" duminica aceasta, trei au participat prin telefon: Florin Piersic a uitat ca are un spectacol in alt oras, Ion Caramitru a aflat ca va sta alaturi de Oana Zavoranu sa vorbeasca despre conditia artistului, iar aceasta a avut un accident de masina. In locul lor, Mircea Albulescu si George Ivascu au tinut piept dezbaterii despre cum se obtine succesul in breasla lor, alaturi de colegul Alexandru Arsinel. Amestecul profesionistilor cu amatorii l-a determinat pe Ion Caramitru sa ramina acasa, dupa cum a explicat chiar actorul la telefon. Mai exact, prezenta Oanei Zavoranu in emisiune. „Nu puteam sa discut despre o conditie reala in prezenta cuiva care vine din spatiul amatoricesc", a declarat fostul ministru al Culturii. „Ea nu are de a face cu noi, n-a jucat niciodata", a spus si Florin Piersic intr-o interventie telefonica. „Toti vor sa fie actori acum. E o boala, toti sint artisti sau fotbalisti. Fotbalistii cistiga bani, iar actorii puncte, adica aplauze", a adaugat acesta.

Tot prin telefon a fost prezenta si Oana Zavoranu, „placut surprinsa ca este chiar si in 3% din preferintele publicului": „Nu am nici un studiu si am facut chestia asta publica de cite ori a fost nevoie. Ma bucur ca ceea ce am facut eu a fost placut de oameni, pentru ca, in final, omul de pe strada te judeca daca esti bun sau rau". Ea a multumit colegilor profesionisti cu care a jucat in telenovele, Octavian Papaiani, Oana Pellea si Tora Vasilescu.

„Mi-a crescut sufletul cind, la sfirsitul unor filmari, oameni atit de importanti la care ma uitam cind eram mica m-au laudat si mi-au spus sa nu renunt la actorie", a mai adaugat aceasta.

Discutia a abordat „prapastia" dintre amatori si profesionisti si din timpul comunismului, cind actorii erau nescoliti, dar aveau talent, in opinia citorva din platou. „Amatorismul a fost promovat de Ceausescu. Atunci a aparut invazia de amatorism, care a ramas in mintea publicului, dupa cum se vede acum pe panoul acela (n.r. - clasamentul «Zece pentru Romania» 2005)", a tinut sa faca diferenta insa Alexandru Darie, membru in juriu alaturi de Aurora Liiceanu, Adriana Saftoiu si Mircea Kivu. „Dupa, au aparut cei scoliti, dar fara talent", a scapat-o Alexandru Arsinel. Albulescu a nuantat semnificatia scolii, care nu tine neaparat de elev si profesor, ci mai degraba de modelele urmate, ucenicie, relatia dintre maestru si discipol. „E o viziune idilica", l-a apostrofat Tatulici, care i-a amintit ca „piata are un cuvint de spus, vorbim de bani si smecherii de supravietuire".

Conditia actorilor de azi s-a imbunatatit din punct de vedere material, a fost de parere Caramitru, amintind de pensia artistilor si de legea drepturilor de autor. El a adaugat ca cea profesionala tine de fiecare in parte: cine vrea face reclame si seriale, dar asta va contribui la intunecarea aurei breslei. „Serialele amarite, improvizatia nu pot crea profesionisti. O buna parte din cei aflati pe primele pozitii din clasament sint nuli", a sfirsit radical Caramitru. „Validarea este facuta de public", i-a raspuns Mihai Tatulici, insistind pe citeva caracteristici ale societatii moderne: „Lumea e plina de telenovele, de show-uri, de mari montari. Industria asta e pe bani".

„Traim foarte mult in fata televizorului. Cred ca si valoarea actorilor este data din aceasta perspectiva", a observat Adriana Saftoiu. „E firesc sa creasca popularitatea pentru cei aflati la televizor. Altfel nu s-ar duce acolo", a fost de acord George Ivascu, iar Alexandru Arsinel l-a completat: „Nu exista decit un singur arbitru - publicul. E adevarat, el poate fi influentat sa treaca mai in stinga, in dreapta sau inainte". Mircea Albulescu a clarificat in mod simplu lucrurile: „Nu ne putem opune valului publicului, cine o face cade inecat ca prostul".

„Scaparea" lui Caramitru Unul dintre subiectele reluate de citeva ori in emisiune a fost cauza absentei lui Ion Caramitru. Potrivit lui Mihai Tatulici, actorul s-a suparat pentru ca, intr-un articol din Cotidianul, s-a scris ca: „Poate singura scapare a lui Caramitru intr-un spatiu mai frivol ramine un featuring alaturi de Loredana Groza in piesa «Buna seara, iubite!»". Pentru a demonstra calitatea prestatiei lui Caramitru alaturi de Loredana, Tatulici a dat citeva fragmente din melodie in emisiune. Cei din platou au continuat sa comenteze ce inseamna sa cada un actor sau sa faca rabat de la calitate. Alexandru Arsinel a recunoscut: „Cind conteaza mai mult profitul. Eu am refuzat sa mai joc de la un timp pe litoral, din cauza asta".

Actorii si romanii din Italia „Cind toata lumea se preocupa de conditia romanilor in Europa, noi facem o abatere si vorbim de conditia actorului in Romania", a deschis Mihai Tatulici emisiunea. Nu s-au abatut insa foarte departe, si asta nu numai din cauza declaratiei de presa in legatura cu situatia romanilor din Italia a premierului Calin Popescu Tariceanu, care a intrerupt programul. Invitatii si juriul au facut propriile corelatii intre tema emisiunii si subiectul care aprinde spiritele zilele acestea. „Nu are nici o legatura faptul ca un rom sau un roman a omorit sau nu a omorit pe cineva in Italia cu statutul culturii romane in afara", a sustinut realizatorul emisiunii. Dar Alexandru Darie l-a contrazis, povestind de un spectacol tinut la Madrid si de reactia unanima a spaniolilor in urma lui: „A, aveti si teatru?". Alexandru Arsinel a amintit si el de atmosfera de la Torino, de acum citeva zile, si a tinut sa mentioneze admiratia pentru cei care muncesc in strainatate si pe care i-a cunoscut ca public, in turneele sale din diaspora. „Doamna, nu ne faceti o vina ca am facut succes. Nu am simtit niciodata ca succesul nostru in strainatate este combinat cu frustrarea lor", i-a raspuns el Aurorei Liiceanu, care a adus in discutie posibila terapie a show-urilor romanesti pentru cei plecati in strainatate.

Cum vad actorii romani viitorul, pe www.cotidianul.ro/select