Neglijarea clientului in favoarea produsului, boala Europei de Est de a urma calea Vestului. Noile riscuri si tendinte in marketing au fost prezentate in cadrul forumului Strategic Marketing.

"Bun venit in religia mea de marketing", si-a intimpinat Paul Garrison audienta prezenta la forumul Strategic Marketing, desfasurat marti la Bucuresti. "Sint fanatic cind vine vorba de focusul pe client. Si asta de ceva vreme", a marturisit in fata a citeva sute de persoane prezente cel care a fondat Garrison Group, companie de marketing in al carei portofoliu se regasesc nume precum Raiffeisen Bank, Coca-Cola, Danone, Pfizer, IKEA, Starbucks, Sony Playstation sau Procter&Gamble. Autor al conceptului de marketing exponential, Garrison si-a sintetizat in aproape patru ore experienta de 20 de ani in domeniu, pledind pentru un marketing in care sint esentiale interactiunea dintre motivatiile consumatorului si valorile de brand.

Una dintre bolile de care sufera la ora actuala inclusiv marketingul romanesc este, in opinia lui Garrison, o focusare excesiva pe rutina: "Cele mai multe dintre aceste rutine sint bazate pe o parere gresit inteleasa cum ca Romania si restul tarilor din Europa de Est trebuie sa ajunga din urma restul lumii. In Polonia s-a dorit cu orice pret construirea unei fabrici de gheata doar pentru ca in SUA se adauga gheata la Coca-Cola, ceea ce e o prostie. Statele acestea ar trebui mai degraba sa faca pasul inainte tocmai printr-o gindire proaspata".

O alta patima a celor care lucreaza in marketing este orientarea incapatinata spre produs si mai putin spre avantajul consumatorului, avertizeaza Garrison. "Budapesta si-a promovat imaginea cu ajutorul Miss Europa 2003, in conditiile in care 45% dintre toti turistii straini care vin aici sint germani trecuti de 60 de ani. Doamna Schmidt va spune cu siguranta: «Vom merge oriunde vara asta, dar in nici un caz Budapesta». Oamenii de marketing sint atit de prinsi de cine sint ei, incit nu le mai pasa de ce vor clientii", exemplifica acesta.

IKEA, in schimb, este citat ca exemplu pozitiv de experienta eficienta de consum pe care brandul a reusit sa o creeze alaturi de clientii sai. Considerata drept umana si ecologista, marca suedeza a reusit sa mearga dincolo de simpla diferentiere, trecind de la categoria de afaceri Mobilier pentru Acasa, la un stadiu superior, de Facilitator al unui Camin Fericit, puncteaza Garrison. Contraexemplul acestuia este KIKA, principalul concurent IKEA in Europa: "KIKA sint intr-o afacere in care vind canapele si mese. IKEA stiu ca de fapt sint in afacerea crearii si livrarii de experiente de viata inspirationale consumatorilor sai. De la stiluri de viata la analiza fluxului de consumatori, IKEA a descoperit noile oportunitati si barierele din calea cuceririi pietei".