In contextul discutiei referitoare la programele de dezvoltare pentru IMM-uri, Ovidiu Silaghi, ministrul pentru intreprinderi mici si mijlocii, comert, turism si profesii liberale si membru al Partidului National Liberal din ianuarie 1990, a acordat un interviu in exclusivitate cotidianului Curierul National.- Care este rata de mortalitate in cadrul IMM-urilor in prezent?Nu este nimic grav ca se infiinteaza IMM-uri si ca altele dau faliment. Important este sa avem o crestere atat a contributiei PIB, pe care o avem, cat si o crestere graduala a numarului. Daca media (n.r. -IMM-urilor) in Romania pana in 2004 era de 15 IMM-uri la mia de locuitori, acum deja avem 26 de IMM-uri la mia de locuitori, este sub media europeana care este de 52 - 54, dar se vede o crestere. Daca noi vorbim in Romania de aproximativ 560.000 de societati comerciale, 95% dintre acestea sunt IMM-uri.- Care sunt domeniile preferate ale investitorilor?Nu exista un singur domeniu. Sunt prezente in toate domeniile... de la constructii metalice pana la servicii de coafura. Asa cum v-am spus, majoritatea IMM-urilor europene au sub 10 angajati si cred ca asta este o tendinta si in Romania. O intreprindere mica si mijlocie se poate denumi asa daca are 249 de angajati.- Dvs. ati fost de asemenea implicat in afaceri. Din pacate, multe dintre societatile pe care le-ati condus au dat faliment, cum ar fi Patricia SRL, Onix etc. Ce s-a intimplat?Este o problema de strategie manageriala. Obligatia oricarui manager este maximizarea profitului in conditiile legii. In perioada respectiva, conditiile legii spuneau ca o societate comerciala care se ocupa de comert are 6 luni scutire de impozit, dupa care trebuie sa mai stea pe piata inca cel putin 6 luni. O societate productiva cum era Onixul cred ca avea 2 ani scutire de impozit, nu mai tin minte cu exactitate, dupa care trebuia sa mai functioneze 2 ani obligatoriu. O societate care avea capital strain cu minimum 10.000 de dolari la vremea respectiva se pare ca avea 5 ani scutire de impozit. Cum obligatia managerului este maximizarea profitului in conditiile legii, era normal sa profit de toate aceste cai legislative de a maximiza profitul. |
Deci, dupa 6 luni este normal ca am transferat activitatea pe alta societate lasand aici activitatea la nivel minim pentru a face profit pe alta societate.- Si ati deschis tot asa noi societati...Da... Onix era de productie si am vandut-o... Stil am vandut-o... Sunt unele care au ramas. Este Euroworks, care nu are nicio problema.- Sa revenim la programele de dezvoltare pentru IMM-uri. Cum se va face informarea investitorilor?Avem un acord semnat cu 37 de Camere de Comert. In cadrul acestui acord, pe langa promovarea exportului si ce ni se pare noua important in turism este si informarea intreprinzatorului cu privire la aceste programe, fara nicio obligatie materiala din partea ministerului.
In data de 25 si 26 octombrie vom prezenta Programele guvernamentale de promovare ale exportului in judetele Arges si Dolj, cu ocazia forumurilor de afaceri "Solutii pentru dezvoltarea IMM-urilor". Forumurile se adreseaza firmelor din cele doua judete si sunt destinate oferirii de solutii de dezvoltare a afacerilor. Am dezvoltat programe de sustinere cu fonduri nerambursabile si de aceea sprijinim proiectul noii Legi a investitiilor. Toate facilitatile pe care le oferim companiilor pentru dezvoltare vrem sa fie bine cunoscute de acestea.- Ce parere aveti de faptul ca de acum incolo Camerele de Comert nu vor mai avea acces gratuit la datele din Oficiul Registrului Comertului?Acesta este unul dintre "marile beneficii" ale faptului ca Registrul Comertului a fost mutat de la Camerele de Comert la Justitie. Sunt impotriva deoarece statul a intervenit. Ce s-a intamplat a fost ca statului i s-a parut ca unele afaceri sunt mult prea bune si le-au luat de la Camera de Comert. Pana sa se infiinteze Registrul Comertului nu exista o evidenta a societatilor comerciale, s-a incercat sa se tina evidenta la Consilii Judetene, la Primarii, la Prefecturi si ideea de a face acest Registru a fost a camerelor de comert. Eu si acum sustin reintoarcerea Registrului Comertului la Camera de Comert.In sprijinul IMM-urilor s-a deschis un nou Oficiu Teritorial la TargovisteUn nou Oficiu Teritorial pentru IMM-uri a fost deschis ieri la Targoviste, se arata intr-un comunicat de presa al ministerului. "Prin intermediul oficiilor teritoriale ne-am propus ca in 2008 sa asiguram o accesare cat mai mare a programelor care vor fi cofinantate din fonduri structurale. Este un obiectiv pe care il urmaresc personal, a spus Ovidiu Silaghi. Regiunea Sud este o regiune cu potential de dezvoltare a afacerilor si se impunea ca si aici sa se infiinteze un oficiu teritorial pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperatie. Doresc ca prin strategia Oficiului Teritorial Targoviste sa facilitam accesul companiilor la capital, la dezvoltare tehnologica si la informatie", a declarat ministrul Silaghi la deschiderea noului Oficiu. Pana in prezent, Ministerul pentru IMM-uri are 11 Oficii teritoriale - Brasov, Bucuresti, Constanta, Craiova, Cluj, Galati, Iasi, Targu Mures, Timisoara, Targoviste si Satu Mare - urmand ca pana la sfarsitul anului sa mai deschida doua. Oficiile teritoriale sunt reprezentante ale ministerului in teritoriu si au rolul de a asigura si gestiona, in mod descentralizat, relatia cu mediul de afaceri local si de a sustine infiintarea de noi companii.