Asociatia nu vrea limitarea cresterii rovinietei
Taxele nu trebuie platite discriminatoriu
Accesul la infrastructura feroviara, de 5 ori mai scump decat la rutiera"Consternati" de declaratia ministrului Transporturilor, potrivit caruia se analizeaza posibilitatea diminuarii cresterii cu 60% a taxei de drum, Asociatia Industriei Feroviare din Romania (AIF) cere egalitate de sanse intre cele doua moduri principale de transport terestru: rutier si feroviar.
"In contextul in care subfinantarea cronica a sistemului de transport feroviar este cunoscuta de toata lumea si subventionarea dezvoltarii infrastructurii rutiere de catre transportatorii feroviari de marfa si calatori este o realitate, prin plata acelorasi accize pentru motorina de catre operatorii de transport feroviar si cei de transport rutier, afirmatia ca nivelul taxelor platite de transportatorii rutieri este mult prea mare o consideram ca fiind neadevarata si menita sa perpetueze concurenta neloiala pe care transportul rutier o face celui feroviar", se arata in scrisoarea trimisa ieri ministrului Ludovic Orban de catre Bogdan Focsa, presedintele AIF.
Argumentele aduse de AIF in sprijinul acestor afirmatii fac referire la "discrepantele" dintre cuantumul taxelor platite de sistemul feroviar si cel rutier, precum si reflectarea acestora in preturile oferite clientilor. "Astfel, taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI) este de 14 lei/tren kilometru, ceea ce reprezinta un cost mediu de circa 0,032 lei/tona kilometru, in timp ce taxa de acces la infrastructura rutiera este de 750 euro/autovehicul/an, adica un cost mediu de cca 0,0068 lei/tona kilometru (costurile pentru accesul la infrastructura feroviara sunt de 5 ori mai mari decat la cea rutiera)", se arata in document.Accizele incluse in pretul motorinei nu ajung la feroviariCosturile privind accesul la infrastructura feroviara reprezinta aproximativ 21% din totalul veniturilor (in conditiile in care tarifele practicate in cele doua sisteme de transport sunt sensibil egale), iar costurile privind taxa de drum reprezinta aproximativ 1% din totalul veniturilor si au o influenta nesemnificativa in tarifele de transport. Accizele incluse in pretul motorinei (cca 25%) nu sunt directionate in intretinerea si modernizarea infrastructurii feroviare.
Sumele colectate prin accize sunt importante, avand in vedere ca in transportul feroviar (calatori + marfuri) se consuma zilnic cca 700 tone motorina, ceea ce inseamna ca sistemul feroviar plateste aproximativ 215.000 euro/zi accize, din care o parte sunt directionate spre intretinerea, modernizarea si extinderea retelei de drumuri.
Mai mult, operatorii de transport calatori sunt in egala masura obligati la plata accizelor pentru motorina consumata si la plata taxei de utilizare a infrastructurii - 9 lei/tren kilometru. Potrivit AIF, aceste costuri se reflecta in pretul calatoriei cu trenul si de aceea consideram ca a face discriminare intre calatorul pe calea ferata si cel pe calea rutiera este nepotrivit si contrar politicilor de descongestionare a traficului si de incurajare a unor sisteme de transport public.
Printre membrii fondatori ai AIF se regasesc Eximprod Grup - furnizor roman de produse pentru instalatii electrice, componente IT si telecomunicatii, ISAF - proiectarea, construirea, instalarea, modernizarea si intretinerea in domeniul electrificarii feroviare, Siemens - automatizarea si alimentarea cu energie electrica a instalatiilor feroviare si productia de material rulant, UCM Resita - constructia de masini in ceea ce priveste utilajul energetic, metalurgic, motoarele Diesel si masinile electrice si Vossloh Tehnica Feroviara - sisteme de prindere elastica, directa sau indirecta a sinei, pentru caile ferate, poduri, sau aparate de cale.Stabilita cu UE in 2002Considerand ca scumpirea rovinietei cu 60% este prea brusca, Ludovic Orban anunta la sfarsitul saptamanii trecute ca va analiza posibilitatea diminuarii cresterii taxei de drum.
El a afirmat ca aceasta majorare a fost stabilita inca din 2002, in baza negocierilor cu Uniunea Europeana, astfel incat rovinieta sa se apropie de valoarea din celelalte tari europene.
"Vom analiza posibilitatea diminuarii acestei cresteri de 60%", a spus Orban, care a adaugat ca o eventuala diminuare nu ar trebui sa fie totusi semnificativa.
"Planurile noastre sunt ca pana in 2013 sa ajungem cu dezvoltarea infrastructurii la un nivel apropiat de cel al UE. Pentru asta este nevoie de investitii majore, si cred ca soferii sunt de acord sa mai faca un mic sacrificiu stiind ca vor avea drumuri mai multe si mai bune", a adaugat ministrul. Investitiile cele mai importante vor fi facute in vestul tarii, numai pentru judetul Arad existand planificatii de peste 1 miliard euro pentru infrastructura. Cea mai mare parte a banilor vor fi cheltuiti pentru autostrada Nadlac - Arad - Timisoara si pentru pasaje rutiere peste calea ferata, pe DN 7.Rovinieta, cuprinsa intre 28 si 40 euroCu numai o zi inainte, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania anuntase ca tariful pentru utilizarea retelei nationale de drumuri, rovinieta, cu o durata de un an, va fi de la inceputul anului viitor de 28 de euro pentru un autoturism Euro II si peste si de 40 de euro pentru un autoturism non-euro. Contravaloarea taxei pentru o singura zi este de 1 euro pentru toate categoriile de autoturisme, insa variaza intre sase si 10 euro pentru o perioada de 30 de zile. Pentru un interval de sase luni, rovinieta costa intre 15 si 25 de euro.
In cazul autovehiculelor comerciale de pana la 3,5 tone, taxa de utilizare a drumurilor pentru un an variaza intre 150 de euro pentru o masina non-euro si 100 de euro pentru Euro II si peste. Pentru camioanele cu masa intre 3,5 tone si 7 tone, contravaloarea rovinietei variza pentru un an intre 350 si 400 de euro, in timp ce pentru autovehiculele grele, cu masa intre 7 si 12 tone, taxa va fi cuprinsa intre 700 si 900 de euro.