Dupa scandalul "casetei" Muresan-Remes prin care a trecut Televiziunea Romana in ultimele zile, postul public este zguduit de o bataie in toata regula. De aceasta data "ringul" fiind departamentul de stiri condus de Rodica Culcer. Radu Gafta, editor la "Jurnal TVR", s-a batut cu reporterul acreditat de TVR la Palatul Victoria, Marius Zamfir (foto). Altercatia a inceput in urma unei dispute profesionale. Intre cei doi existau tensiuni de ceva vreme. Toate acestea s-au eliberat joi seara, cand dupa o bataie in toata regula s-a ajuns la Institutul de Medicina Legala.
Marius Zamfir a redactat o stire despre cel mai inalt brad de Craciun din Europa, care va fi construit in Piata Unirii din Bucuresti. Reporterul a scris ca "acesta este un cadou oferit Primariei Capitalei de catre banca portugheza Millenium Bank". "Radu Gafta mi-a taiat pur si simplu ultima parte a propozitiei. I-am atras atentia ca simpla pomenire a numelui bancii nu constituie reclama si ca nu avea de ce sa-l taie. Disputa verbala a degenerat in momentul in care mi-a spus ca reactia mea dovedeste ca are dreptate si ca sunt un spagar. Atunci s-a creat acea altercatie. Mi-a spus "Hai, da"! Si apoi ca ma va distruge. Altercatia n-a durat mai mult de 10 secunde, cred. L-am lovit de doua ori. Nu i-am dat un cap in gura, e posibil sa-l fi atins cand am incercat sa ma smulg din bratele lui", a comentat Zamfir incidentul. El a mai adaugat ca niciodata, de cand Gafta a ajuns sef nu asculta argumentele prezentate, nu comunica si il provoca mereu. "La o jumatate de ora dupa incident i-am cerut iertare printr-un sms si l-am rugat sa ne impacam", a mai spus Zamfir. In urma bataii, Zamfir nu s-a ales cu nici o vanataie fiindca "nu l-a nimerit", iar Gafta are contuzii pe fata, pe gat si o buza sparta.
Plangere penala
Potrivit agentiilor de presa, Radu Gafta afirma ca Zamfir i-a apostrofat pe editori ca i s-a scos din stire titlul bancii. Acesta este momentul in care el a intervenit si a afirmat ca a eliminat mentionarea bancii si a explicat motivele. "I-am spus ca avea un aer publicitar, iar Marius Zamfir mi-a raspuns ca ar fi fost asa daca ar fi indemnat lumea sa cumpere ceva. Apoi, mi-a spus ca sunt un cretin, iar eu am spus despre el ca este spagar", a afirmat Radu Gafta. El a mai povestit ca in acel moment Zamfir, care tocmai pleca, s-a intors si l-a lovit.
"El mi-a dat pumi si un cap in gura, cu cinci oameni de fata, iar eu am incercat sa-l opresc", a conchis Gafta. El a mai precizat ca a informat-o pe Rodica Culcer, care s-a intors de urgenta in TVR imediat dupa ce a aflat de incident. Totodata el mai spune ca intentioneaza sa depuna o plangere la Politie si sa se adreseze si IML pentru obtinerea unui certificat medico-legal. Colegii de redactie care se aflau in apropierea locului disputei au declarat ca au reusit cu greu sa ii desparta pe cei doi.
Din vina Rodicai
"Pana in prezent nu am reusit sa iau legatura cu Radu Gafta, nu vrea sa comunice. Ii cer iertare prin intermediul dumneavoastra, insa nu exclud nici posibilitatea sa il dau in judecata pentru calomnie", a precizat Zamfir.
El a mai declarat ca nu este la prima disputa cu Gafta. "De cand a venit in TVR, tensiunile s-au amplificat de la o saptamana la alta. Mult timp n-am putut avea, din vina lui, nici un fel de relatii de serviciu: nu-mi raspundea la salut, iar stirile mele le corecta altcineva. Din pacate, d-na directoare Rodica Culcer (foto) este principala vinovata pentru escaladarea conflictului, pentru ca nu a facut nimic pentru aplanarea acestuia. Rodica Culcer chiar mi-a spus o data: <<Daca nu-ti convine, poti sa pleci>>", a continuat Zamfir. Potrivit declaratiilor sale, tensiunile au crescut si mai mult dupa ce acesta a sesizat comisia de etica in legatura cu difuzarea casetei Remes - Muresan. "In urma acestui fapt, d-na Culcer m-a facut la Delta RFI (fara sa ma numeasca, dar usor de identificat) <<coada de topor>>, iar intr-o sedinta de sumar <<pupincuristul lui Tariceanu>>. I-am cerut, daca are cea mai mica dovada, sa-mi retraga acreditarea de pe Guvern", a mai adaugat Zamfir. Trebuie spus ca Radu Gafta a fost editorul care a dat OK-ul difuzarii materialului cu palinca si caltabosii lui Remes, care a implicat TVR-ul intr-un imens scandal. Cu toate acestea Zamfir spune ca: "Imi doresc insa sa ma impac cu Radu Gafta, cu care, culmea am fost si coleg de camin in facultate, dar n-am avut nici o problema".
Marius Zamfir, ne-a declarat ca nu stie cum si-a iesit asa de usor din fire, nefiind dupa spusele sale un scandalagiu si un bataus. "Cred ca din scoala generala nu m-am mai batut cu cineva. Nu imi sta in caracter si regret sincer ce s-a intamplat. Mereu am urmarit sa imi fac munca cat mai bine si am protestat doar impotriva cenzurii. Vreau sa amintesc ca in 2004 m-am alaturat protestului lui Alexandru Costache, care a reclamat cenzura de la stirile TVR" , a mai spus Zamfir. In activitatea sa jurnalistica, inceputa in 1995 a mai lucrat in redactiile Radio Tinerama, Radio Contact si Radio 21. Incepand din anul 2000 s-a angajat in Televiziunea Romana unde a fost pe rand reporter si apoi redactor, specializat pe domeniile politic si economic. Fostii sai colegi din radio s-au aratat surprinsi de gestul fostului lor coechipier afirmand ca este probabil o "ratacire", Zamfir nefiind o persoana "conflictuala si impulsiva". Zamfir are 36 de ani, este absolvent al Facultatii de Matematica, este casatorit si are o fetita de sase ani.
Culcer i-a cerut lui Sassu sa-l dea afara pe Zamfir
Cu doua zile inaintea incidentului, Zamfir a fost la o filmare, dupa care a sosit in redactie. Gafta a hotarat ca stirea sa o faca altcineva. "Pe 12 octombrie chiar l-am informat pe domnul presedinte Alexandru Sassu ca nu mai rezist si l-am rugat sa ma mute intr-o alta redactie. Sper sa o faca pana la urma", a mai afirmat Zamfir.
Rodica Culcer a ridicat deja acreditarea jurnalistului. "Am trimis o nota interna la Cabinetul Presedintelui - Director General si la Juridic in care am cerut constituirea unei comisii disciplinare si am propus desfacerea contractului de munca al lui Marius Zamfir. Ce s-a intamplat joi seara mi se pare o abatere inadmisibila, nu poti sa incerci sa rezolvi divergente editoriale cu pumnul", afirma intr-un comunicat Rodica Culcer. Aceasta nota a ajuns si la cabinetul presedintelui TVR, Alexandru Sassu (foto), cel pe care il acuzase, cu o saptamana in urma de cenzura, fiindca nu a fost de cord cu transmiterea altor imagini din caseta Muresan - Remes. Intre timp, stirile TVR au fost reorganizate, a fost numita o noua directoare cu atributii editoriale, iar Culcer a ramas manager. Ieri, Comisia de etica a TVR purta discutii aprinse pe seama faptului daca Rodica Culcer a gresit difuzand filmul in care Muresan si Remes erau surprinsi in ipostaze compromitatoare.
Gafta comunica doar prin Biroul de presa al TVR
Contactat telefonic de ZIUA, Marius Gafta a declarat: "Eu in calitate de angajat al Televiziunii Romane nu pot sa raspund la intrebari decat cu acordul Departamentului de Comunicare, care acum este Biroul de Presa". A refuzat sa dea alte lamuriri, insa a confirmat faptul ca a fost coleg de camin cu Zamfir, specificand insa ca au avut "putin de-a face". Gafta a spus ca presa a redactat trunchiat incidentul, sustinand ca el nu s-a batut ci ca a fost batut.
Cenzorul de la Stiri
In luna martie 2007, Radu Gafta a mai fost implicat intr-un scandal privind cenzurarea stirilor din TVR. Astfel, Ion Ceausescu corespondent al Directiei stiri pentru judetul Mures, a formulat o plangere impotriva lui Gafta pentru ca acesta i-a refuzat difuzarea unui reportaj realizat in Cehia, la Praga. Materialul continea nemultumirea unor membri ai comunitatii romanesti locale fata de activitatea conducerii Institutului Cultural Roman din Praga, filiala aflata sub conducerea lui Horia Roman Patapievici, directorul Institutului Cultural Roman. Principala critica viza implicarea Institutului in organizarea unei expozitiei de fotografie semnata de o artista ceha. Contestatarii sustineau ca expozitia prezinta in mod exclusiv aspecte negative din capitala Romaniei, ceea ce prejudiciaza imaginea externa a tarii si contravine misiunii Institutului Cultural. Dupa tergiversari repetate, desi initial s-a convenit ca respectivul material sa intre pe post, responsabilii editoriali ai Directiei Stiri au decis sa nu difuzeze reportajul intitulat "Denigrarea Romaniei pe bani publici" pe motiv ca materialul ar fi "tendentios". La vremea respectiva, Radu Gafta a spus ca initial si-a dat avizul pentru editarea materialului intr-un moment in care se afla "sub presiune" si in criza de timp, desi ar fi avut rezerve inca de la inceput. Ulterior, dupa ce a vizionat varianta finala, a considerat ca persoanele intervievate nu ar fi reprezentative nici pentru comunitatea romanilor din Cehia, nici pentru publicul vizat de actiunile ICR din Praga. In concluzie, Gafta a considerat ca reportajul este "tendentios" si nu trateaza un subiect de interes public, ceea ce justifica nedifuzarea sa. El a mai spus ca in calitatea sa de editor, nu ar fi putut imbunatati reportajul, desi a recunoscut ca nu a vizionat materialul brut filmat la Praga. Acesta scandal a facut subiectul unei dezbateri aprinse in Comisia de Etica si Arbitraj a TVR. Si atunci, ca si acum, Rodica Culcer i-a luat apararea lui Radu Gafta, fara prea multe argumente profesionale. Totul bazandu-se pe apartenenta celor doi, Culcer si Gafta, la grupul informal care il sprijina pe presedintele Traian Basescu.
Scandalul "caltabosul"
Razboiul dintre palate s-a transmis si in TVR. Daca Rodica Culcer si protejatul sau, Radu Gafta sunt aparatorii presedintelui Traian Basescu, iar Marius Zamfir este un reporter acreditat de multi ani de zile la Palatul Victoria, primii doi nu accepta pe nimeni care transmite, fara a critica, de la Guvern. Este, daca vreti o continuare a scandalului "caltabosul" pe care TVR l-a transmis pe micul ecran. La o ora de maxima audienta televiziunea publica a prezentat, saptamanile trecute, inregistrari despre o afacere in care tandemul Muresan - Remes putea fi vazut in ipostaze in care erau acuzati de tranzactii cu bani, palinca si caltabosi.