In contextul unei economii tot mai globalizate, una dintre trasaturile fundamentale de care ar trebui sa dispuna managerii companiilor multinationale - prezente pe piete extrem de diferite din punct de vedere economic si social - este tocmai abilitatea de a lucra cu diferite culturi. Aceasta este una dintre concluziile relevate de un studiu al Asociatiei Consultantilor in Executive Search (ACES - AESC: Association of Executive Search Consultants), realizat prin chestionarea a 139 de reprezentanti ai industriei ce activeaza in 45 de companii din 31 de tari ale lumii. Daca luam in considerare popularitatea in crestere - atat la nivel global, cat si in tara noastra - de a angaja expati pe diverse pozitii in organizatii, ne putem da seama cu usurinta de ce aceasta caracteristica este vitala pentru coordonarea eficienta a activitatii unor oameni de multe ori extrem de diferiti.Flexibilitatea si comunicarea interpersonala, semnele unei atitudini deschiseLa intrebarea "Ce trasaturi sunt esentiale pentru viitorii manageri de companii?", respondentii chestionati de ACES au mentionat integritatea, in proportie de circa 50%. In top s-a aflat, de asemenea, capacitatea de a mentine o viziune de ansamblu, sensibila la elementele culturale specifice cu care liderul interactioneaza. O serie de alte trasaturi considerate dezirabile de cei intervievati intra tot in sfera de influenta a adaptarii la diverse culturi - printre acestea se numara transparenta, intelegerea diferentelor, flexibilitatea, promovarea unei mentalitati deschise si abilitati de comunicare interpersonala.
In acest context, Elizabeth Sena, consultant in cadrul Hunt Howe Partners din New York, considera esentiala "capacitatea de a lucra in si cu diferite culturi". "Pe masura ce lumea de afaceri devine tot mai globala, liderii trebuie sa fie capabili sa motiveze si sa inspire indivizi destul de diferiti fata de ei insisi", motiveaza aceasta. La randul sau, Michael Ostervall, reprezentant al Ray & Berndston din Stockholm, enumera cateva trasaturi de care noua generatie de manageri ar trebui sa dispuna, cel putin la modul ideal: interculturalitatea, abilitatile de comunicare, sarmul si, nu in ultimul rand, lipsa prejudecatilor. Massimo Canovi, de la Korn/Ferry International, din Milano, enumera "integritatea, managementul resurselor umane si respectul, sensibilitatea fata de toate acele chestiuni care nu sunt legate in mod direct de afacere, dar asupra carora organizatiile au un mare impact (precum mediul, dezvoltarea lumii a treia etc.)".In Romania, provocarea de adaptare la o alta cultura se adreseaza echipeiŞi in mediul de afaceri romanesc exista aceeasi provocare ridicata de globalizarea economiei, si anume necesitatea de adaptare la un medii culturale diferite. Statutul de piata emergenta al tarii noastre ridica insa si unele diferente fata de business-urile din pietele mai dezvoltate. Alina Negrea, Senior Partner in cadrul companiei de training A Plus Performance, ne-a relevat faptul ca, de cele mai multe ori, strainii nu vin sa ocupe pozitii de executie, ci de middle si top management, ceea ce presupune o inversare a rolurilor din modelul american: strainul se vede pus in situatia de a coordona o echipa formata uneori aproape exclusiv din autohtoni - aceasta in timp ce, in economiile mature, liderul local conduce o serie de angajati de diverse nationalitati.
In acest context fundamental diferit, a precizat Negrea, provocarea de a se adapta este adresata mai degraba echipei locale, si nu managerului strain. Motivul? De cele mai multe ori, strainii care vin in tara noastra dispun deja de capacitatea de aclimatizare la un mediu social si cultural nou. Lucru firesc, daca avem in vedere numarul si natura "filtrelor" prin care trec de obicei expatii inainte de a ocupa un post intr-o alta tara - si inainte de a ajunge in Romania, strainii trec inainte printr-o serie de traininguri care ii pregatesc cu seriozitate pentru schimbare. Pe de alta parte, cei care sunt lasati "descoperiti" in fata schimbarii sunt romanii, Negrea evidentiind distanta care exista de multe ori intre un manager strain si echipa sa locala. Rezistenta opusa de romani se explica prin dificultatea de adaptare la noile standarde de lucru aduse in general de managerii straini, acestia fiind obisnuiti cu moduri de lucru destul de diferite.A Plus Performance: "Formula de succes intr-o companie este ca managerul sa fie roman"Desi vizibile, dificultatile de adaptare la diversitate din sucursalele locale ale multinationalelor nu impiedica totusi - decat, poate, in cazuri extreme - atingerea telurilor propuse de organizatie. "O armonizare de suprafata, astfel incat lucrurile sa iasa, exista, insa aceasta nu e de ambele parti", ne-a aratat reprezentanta A Plus Performance. In ceea ce priveste experienta angajatilor romani cu strainii, aceasta a precizat ca tinerii sunt in general mai deschisi la modul de lucru al acestora, in timp ce angajatii mai in varsta, care sunt deja formati, se adapteaza mai greu modelului occidental. Acesta este motivul pentru care Negrea afirma cu hotarare - chiar in contextul popularitatii in crestere a trendului de angajare a unor expati in tara noastra: "Formula de succes intr-o companie este ca managerul sa fie roman", deoarece acesta este obisnuit cu angajatii sai si lucreaza in acelasi ritm cu ei. Şi cealalta formula - reprezentata de un manager strain si echipa autohtona - functioneaza, insa, in acest caz, nu exista o coeziune totala intre conducere si angajati.