Fortele armate romane se doteaza cu sapte avioane de ultima generatie pentru parasutarea militarilor de la mare altitudine, sprijin aerian al operatiunilor la sol si transport al tehnicii de lupta.

Pina la sfirsitul anului, primul avion de tip Spartan ar putea intra in dotarea armatei romane. Acesta este un avion militar de transport de talie medie, cu doua motoare, care poate decola si ateriza pe distante de numai citeva sute de metri, ca sa evite tirul inamic, pe iarba, pe teren milos, pe pietris sau pe nisip. Aeronava, care poate fi folosita astfel pentru interventii rapide in zone periculoase, are in dotare si sisteme defensive de ultima generatie: partea inferioara a fuselajului este blindata pentru a opri eventualele gloante trase de la sol. La fel este si cabina pilotilor. In cazul in care un glont penetreaza rezervorul, un sistem de protectie introduce un gaz special pentru a impiedica o eventuala explozie. Optional, aparatul poate fi dotat cu un sistem de deviere a rachetelor trase spre el. Daca unul dintre motoare sufera defectiuni, Spartan poate zbura fara acesta. „Nu e o situatie normala si nu e recomandabila, dar, in caz de urgenta, avionul poate sa functioneze cu un singur motor", spune directorul de comunicare al companiei Alenia Aeronautica, Valerio Bonelli. Tehnic, avionul poate urca in aceasta situatie pina la plafonul maxim de 4.420 de metri. In stare normala, el poate urca pina la 9.144 m.

Avionul e utilizat pentru transportul personalului, al tehnicii de lupta si al materialelor, pentru debarcarea fortelor pentru operatii speciale prin parasutare de la mare altitudine, pentru sprijin aerian logistic al fortelor din teatru, pentru recuperarea fortelor din zonele ostile, pentru asistenta umanitara si pentru evacuarea medicala.

Avioanele Spartan le vor inlocui pe cele tip AN-24 si AN-26 utilizate pentru distante relativ mici. Potrivit Statului Major al Fortelor Aeriene (SMFA), flota va fi modernizata, pentru ca aeronavele AN-24/26 au o serie de dezavantaje: fiind foarte vechi, acestea ar trebui sa iasa din uz intre 2006 si 2009, costurile de operare sint tot mai mari, iar piesele de schimb lipsesc, intrucit acest tip de aeronava nu se mai fabrica. Avionul nu poate fi identificat de alte platforme NATO; sistemele de comunicatii nu sint nici ele compatibile cu NATO, consumul de combustibil este prea mare, iar nivelul de zgomot este peste limitele admise. Armata romana ar dori sa foloseasca complementar viitorul avion scurt/mediu curier (C27J Spartan) si actualul C-130 Hercules (lung/mediu curier).

Potrivit cerintelor operationale, avioanele de transport militar trebuie sa asigure o reactie rapida, tactic si operativ, un timp redus de incarcare/descarcare, o capacitate mare de supravietuire in mediul ostil, posibilitatea de a opera pe o pista scurta (1.500-1.800 m) sau in lipsa mijloacelor de radionavigatie la sol, sa aiba sisteme de comunicatii si navigatie compatibile cu standardele internationale/NATO.

Ultimele detalii ale contractului se negociaza inca, pentru a se stabili pretul final si echipamentele ce vor fi amplasate pe aeronava. „Speram sa facem un anunt oficial in legatura cu aceasta operatiune, la sfirsitul saptaminii, la Expomil, in Bucuresti", a declarat directorul de comunicare de la Alenia Aeronautica, Valerio Bonelli. „Daca romanii vor aceleasi echipamente ca si armata italiana, aeronava poate fi livrata foarte rapid. In cazul in care vor cere dotari suplimentare, ar putea dura aproximativ un an."

Licitatie cu cintec Licitatia a fost organizata de Romtehnica, firma din subordinea MAp, si a inceput in septembrie 2006. Au cerut documentatia 7 firme (cinci din Romania si doua din UE). In noiembrie au depus insa oferte doar doua companii: EADS-CASA din Spania, pentru avionul C-295, si Alenia Aeronautica din Italia, pentru avionul C-27J Spartan. Comisia de evaluare a stabilit cistigatoarea, cu unanimitate de voturi, oferta companiei Alenia Aeronautica. Motivul invocat a fost faptul ca avionul C 295 nu este conform cu unele cerinte ale specificatiei tehnice din caietul de sarcini. EADS a contestat decizia, sustinind ca, desi documentatia trebuia elaborata in limba romana, comisia a redactat mai multe documente si in limba engleza, iar varianta engleza nu corespundea celei oficiale in romana. Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a anulat licitatia. Cazul a ajuns in justitie, iar in vara lui 2007, Curtea de Apel Bucuresti a decis ca licitatia a fost valabila si a respins contestatia firmei spaniole. Criteriile urmarite in acordarea contractului, potrivit site-ului SMFA, au fost: costul de achizitie cel mai mic, siguranta in exploatare, maturitatea echipamentelor majore si cel mai bun cost al ciclului de viata.

Mai multe detalii despre avionul C27J Spartan, pe www.cotidianul.ro/select