Consumatorii europeni se vor confrunta cu o noua crestere a preturilor la produsele alimentare, fie ca este vorba de iaurt, branzeturi sau ulei. Evolutia este justificata prin cresterea persistenta a preturilor agricole mondiale, ceea ce starneste tot mai multa nemultumire, informeaza AFP. "Preturile la lapte, unt si fainoase au crescut deja in medie cu 20% pana la 25%. In prezent, impactul va fi simtit de consumatori la preturile produselor derivate, precum iaurturile, branzeturile sau cerealele pentru micul dejun, care este de asteaptat sa creasca pana la sfarsitul anului cu 10%", a explicat directorul comercial a lantului belgian de supermarketuri Colruyit, Jean-Pierre Roelands. "La uleiul vegetal, de arahide sau floarea-soarelui, tendinta este si mai accentuata. Aici se asteapta ca intre noiembrie si decembrie cresterea preturilor sa fie de pana la 30%", a adaugat Roelands. Cauza acestei cresteri este marirea preturilor materiilor prime agricole la nivel mondial. Ea este provocata de cresterea cererii in statele emergente, de recoltele proaste datorate schimbarilor clima tice si de avantul pe care il iau biocarburantii, care "absorb" o parte din culturi. Cresterea preturilor alimentare este deja clar vizibila in indicele global al inflatiei in Europa.

Publicul acuza producatorii de specula
In Italia, pretul painii a crescut cu 7,3% intr-un an, iar cel al pastelor, prin excelenta mancarea nationala, cu 4,5%. Si Federatia Industriilor Agroalimentare (Federalimentara) a avertizat ca "scumpirile nu s-au terminat". "Dupa predictiile noastre, ne asteptam la o crestere cu 2,4% (a preturilor produselor alimentare) pana la Craciun, ceea ce inseamna un cost suplimentar de 60 de euro pentru o familie de patru perosane", a explicat presedintele federatiei, Giandomenico Auricchio.

Xavier Durieu, secretar general al Federatiei Europene de Comert en Gross si en Detail (Eurocomert), spune ca europenii vor asista, dupa multe decenii, la o "recuperare a ramanerii in urma" a preturilor putin ridicate la produsele alimentare. Insa argumentul nu convine deloc consumatorilor, care ii banuiesc pe producatorii din sector ca profita de scumpirea materiilor prime pentru a-si creste exagerat profiturile. In Spania, unele asociatii de consumatori au denuntat lipsa de transparenta din distributie si au cerut populatiei sa fie vigilenta.

Aflati sub presiune, responsabilii politici au intervenit in aceasta problema. In Franta, secretarul de stat care se ocupa de consum, Luc Chatel, i-a acuzat pe cei din industria de prelucrare.