Principala suspiciune este legata de faptul ca tranzactia a inclus ajutoare de stat fara a fi notificate Comisiei, fapt ce incalca normele UE
Pana la finalizarea investigatiei, Romaniei i s-a cerut sa suspende orice subventii ilegaleComisia Europeana a lansat ieri o investigatie privind potentialele ajutoare de stat acordate in cadrul vanzarii Automobile Craiova (fosta Daewoo Romania) catre Ford Motor Company. Potrivit purtatorului de cuvant al CE, Jonathan Todd, "ajutoare ilegale" inseamna "orice ajutor acordat fara a fi fost anterior notificat Comisiei".
Autoritatile romane au conditionat privatizarea de indeplinirea mai multor conditii, precum atingerea unui nivel minim al productiei de 200.000 de masini pe an in al patrulea an de la transferul uzinei si mentinerea numarului de angajati.
Executivul Uniunii va verifica daca aceste conditii au facut ca pretul de vanzare sa fie mai mic decat in cazul in care tranzactia ar fi fost neconditionata. Daca acest fapt se va confirma, s-ar putea considera ca privatizarea a inclus acordarea unor ajutoare de stat, se arata intr-un comunicat al institutiei europene.
"Comisia sprijina in totalitate strategia de privatizare a Romaniei. Totusi, trebuie sa ne asiguram ca procesul de privatizare a fost deschis si transparent, fara ajutoare ilegale din partea statului. In acest caz, am temeri ca au fost incalcate reglementarile referitoare la ajutoarele de stat", a declarat comisarul pentru Concurenta, Neelie Kroes."Ceilalti posibili cumparatori au fost dezavantajati"Un alt element de sprijin din partea statului este legat de faptul ca Romania a modificat termenii privatizarii pe parcursul procesului.
Guvernul roman va aproba tranzactia printr-o lege speciala, iar operatiunea va fi insotita de stergerea datoriilor producatorului auto, precum si de o garantie privind plata datoriilor catre foste subsidiare ale grupului Daewoo. Potrivit reprezentantilor CE, in cadrul procedurii de licitatie nu s-a oferit o asemenea masura celorlalti potentiali ofertanti. "Daca se va dovedi ca Ford a beneficiat de o anulare a datoriilor catre stat, odata ce situatia datoriilor Automobile Craiova a impiedicat in mod vizibil un anumit numar de potentiali investitori sa prezinte o oferta, atunci se considera ca Ford a obtinut, de asemenea, un ajutor de stat", precizeaza CE. Partile implicate au posibilitatea sa comenteze masurile evaluate si nu prejudiciaza rezultatul procesului. Conform reprezentantilor Comisiei, tranzactia are un caracter comunitar, in primul rand prin valoarea sa, dar si pentru ca afecteaza piata de desfacere a automobilelor in Uniunea Europeana."Romania are dreptul de a-si consolida propria economie"Premierul Tariceanu a anuntat ca a vorbit ieri cu Nellie Kroes. "In cadrul discutiei, i-am explicat comisarului european ca respect dreptul Comisiei de a demara investigatii", a declarat Tariceanu. El a precizat ca "prin contractul de privatizare, autoritatile romane au cerut sa se asigure un volum de activitate si numarul de locuri de munca". Iar Romania are dreptul de a-si consolida propria economie. "Comisia de privatizare a S.C. Automobile Craiova S.A. a luat act de decizia Comisiei Europene si asteapta sa primeasca notificarea CE, la care va raspunde in termenul legal de 30 de zile. Procedura declansata de CE este una normala pentru tranzactiile de acest fel, raspunsul partii romane urmand sa contina argumentele care au stat la baza perfectarii acestei tranzactii. Comisia de privatizare va respecta decizia CE, oricare va fi aceasta", au precizat ieri reprezentantii AVAS.Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul Ford, in limba engleza, a fost semnat pe 12 septembrie la Salonul International Auto de la Frankfurt, iar cel in limba romana a fost parafat doua zile mai tarziu, la Craiova.Presedintele comisiei de privatizare, Sebastian Vladescu, a anuntat atunci ca AVAS va trimite Comisiei Europene, pana la sfarsitul lunii octombrie, notificarea tranzactiei.
Finalizarea tranzactiei este prevazuta pentru 30 ianuarie 2008, potrivit contractului.
Ford a preluat actiunile detinute de stat la Automobile Craiova - reprezentand 72,4% din capital - pentru 57 milioane de euro, producatorul american angajandu-se la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii si la suplimentarea numarului de angajati. Productia uzinei ar urma sa creasca, dupa patru ani, la 300.000 de autovehicule, iar numarul angajatilor va creste de la 3.900 de persoane, in prezent, la 7.000 de salariati in 2011.