Radioul si Televiziunea sunt cele care mediatizeaza operele scrise, si nu numai. Insa, toate acestea au un pret, pe care nici Societatea Romana de Televiziune (SRTv) si nici alte posturi de televiziune nu l-au platit de ceva vreme.

Colaborarea dintre COPYRO - Societate de Gestiune Colectiva a Drepturilor de Autor si SRTv a mers bine pana la un punct. COPYRO semnaleaza acum faptul ca SRTv nu plateste integral drepturile de autor pentru operele scrise (piese de teatru, versuri etc.) difuzate, suma remuneratiilor diminuandu-se din 2002, de la an la an, nejustificat. Trimestrial sau semestrial, SRTv transmitea remuneratiile aferente listelor cu operele autorilor radiodifuzati. In 2002, sumele transmise cu titlul de drepturi de autor s-au cifrat la valoarea de 2,39 miliarde de lei vechi. Colaborarea dintre cele doua societati nu s-a concretizat insa asa cum ar fi trebuit, intr-un contract licenta neexclusiva de folosire a operelor scrise, potrivit Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe. „Nu avem o colaborare buna nici cu radioul, nici cu televiziunea. Ele sunt obligate sa incheie contracte cu noi si n-o fac“, ne- a declarat Nicoleta Cofcinski, director general al COPYRO.

In 2003, Societatea Romana de Televiziune a folosit repertoriul COPYRO, in realizarea obiectului sau de activitate, prin promovarea de emisiuni culturale ce au la baza opera scrisa, insa fara a cere acordul anterior folosirii operelor, prin incheierea unui contract. SRTv nu si-a indeplinit nici obligatiile legale de plata a remuneratiilor din radiodifuzare fata de autorii de opera scrisa.

Membrii CA al TVR s-au apucat de verificari
Pentru anul 2003, SRTv a convins COPYRO sa se multumeasca cu o suma mai mica decat cea din anul precedent, mai exact cu 1,85 miliarde de lei vechi. COPYRO a acceptat, insa cu o conditie: in 2004, SRTv trebuia sa incheie un contract in care sa fie precizate toate conditiile de utilizare a operelor scrise. Acest lucru nu s-a intamplat nici pana in ziua de astazi, desi COPYRO a actionat Societatea Romana de Televiziune in judecata, in 2004, dupa indelungi discutii pentru reglementarea raporturilor privind dreptul de difuzare a operelor scrise in programele de televiziune, pentru plata diferentelor corespunzatoare a remuneratiilor datorate pe 2004. Suma nu a fost achitata nici pana acum, iar cele doua societati se afla in continuare in proces. „Degeaba am facut adrese domnului Sassu, pentru ca dansul asculta ce-i aduc la cunostinta salariatii.