Ordonanta de Urgenta emisa, joi seara, de catre Guvern, prin care se modifica Legea 151/1999 privind responsabilitatea ministeriala a aparut deja in „Monitorul Oficial“ al Romaniei. Modificarile prevad faptul ca membrii Comisiei prezidentiale care da aviz pentru inceperea urmaririi penale a ministrilor sa fie numiti de Consiliul Superior al Magistraturii. Actul normativ modificat va intra in vigoare abia dupa ce va fi depus in Parlament pentru a fi dezbatut in procedura de urgenta. Dupa intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, lucrarile vechii comisii de la Cotroceni vor fi suspendate pana cand CSM va numi o alta componenta.

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) are la dispozitie 30 de zile pentru a numi noii membrii ai Comisiei Prezidentiale care sa dea aviz pentru inceperea urmaririi penale impotriva membrilor Executivului. Surse guvernamentale spun ca modificarea Legii raspunderii ministeriale s-a produs in urma deciziei Curtii Constitutionare nr. 665/2007, care a aratat ca se impune asigurarea de urgenta a unei proceduri echitabile si transparente prin obligativitatea independentei si impartialitatii membril or comisiei care analizeaza sesizarea si prin comunicarea catre opinia publica a motivelor care au stat la baza hotararii referitoare la urmarirea penala a unui membru al Guvernului. „Modificarea era necesara, intrucat au aparut situatii in care unele sesizari ale DNA il priveau pe ministrul justitiei sau pot aparea situatii in care DNA sa ceara aviz pentru urmarirea penala a ministrului de interne. Astfel incat membrii comisiei speciale propusi de catre cei doi ministri s-ar afla in situatie de incompatibilitate“, au precizat sursele citate.

Inlaturarea influentei politice
Executivul a decis, joi seara, prin ordonanta de urgenta, modificarea Legii raspunderii ministeriale tocmai pentru a evita deturnarea procedurii speciale de la scopul sau, respectiv acela de protectie a membrilor Guvernului in cazul unor sesizari abuzive si pentru inlaturarea oricaror suspiciuni de influenta politica asupra unei decizii care trebuie sa fie una strict de natura juridica.

Una dintre cele mai importante modificari aduse Legii se refera la articolul 16, care va prevede ca „presedintele Romaniei este sesizat pentru a cere urmarirea penala a unui membru al Guvernului de catre primul-ministru sau de procurorul general al Romaniei“, asta in conditiile in care vechiul text ii dadea posibilitatea procurorului-sef al Directiei Nationale Anticoruptie sa faca el insusi sesizarea. Mai mult, noile prevederi arata ca, in cazul in care sesizarea este facuta de catre procurorul general, acesta il va informa in acelasi timp si pe primul-ministru. La Aliniatul (2) al Articolului 16, se arata ca „orice cetatean care are cunostinta despre savarsirea unei fapte penale de catre membrii Guvernului in exercitiul functiei lor se poate adresa primului-ministru sau procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si justitie pentru a solicita sesizarea presedintelui Romaniei“. La Aliniatul (3), Ordonanta stipuleaza faptul ca, „in exercitarea dreptului de a cere urmarirea penala a unui membru al Guvernului, la propunerea comisiei special instituite pentru analiza sesizarilor, seful statului adreseaza ministrului justitiei sau, dupa caz, primului-ministru, o cerere in acest scop“.

Basescu, obligat sa argumenteze decizia
Cine sunt cei care avizeaza sau nu cererea de urmarire penala a unui membru al Cabinetului? Potrivit ordonantei de urgenta, Comisia speciala de la Cotroceni este formata din cinci judecatori, numiti pentru cate un mandat de trei ani, mandat care nu poate fi reinnoit. Propunerile privind componenta acestei Comisii vor fi aprobate de catre Sectia pentru Judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, iar conducerea CSM va inainta aceste propuneti presedintelui Romaniei. Abia dupa emiterea unui decret prezidential, componenta Comisiei va fi aprobata. Dupa ce sunt indeplinite aceste proceduri, membrii comisiei aleg, prin vot, un presedinte care sa prezideze sedintele. De remarcat este faprul ca sedintele Comisiei speciale sunt secrete.

Dupa preluarea mandatului, Comisia va analiza sesizarile, probele administrate si il va audia pe ministrul pentru care s-a cerut urmarirea penala. Dupa care va intocmi un raport prin care va propune presedintelui urmarirea penala sau clasarea sesizarii. Raportul va cuprinde opinia majoritara a membrilor comisiei, iar opiniile separate se vor mentiona distinct in cuprinsul acestuia, exact cum se procedeaza la deciziile luate de Curtea Constitutionala. Seful statului va hotari asupra Raportului, iar in situatia in care nu isi insuseste concluziile Comisiei, este obligat sa isi argumenteze decizia in fapt si in drept, argumente care se aduc de indata la cunostinta opiniei publice prin intermediul mass-media.

Asa cum am aratat mai sus, Ordonanta de Urgenta de modificare a Legii 151/1999 va intra in vigoare dupa ce va fi dezbatuta in procedura de urgenta in Parlament. Surse parlamentare au precizat ca acest lucru se va face cat mai curand, chiar in primele zile ale saptamanii viitoare. Pana atunci, Comisia speciala de la Cotroceni constituita in baza prevederilor anterioare ale Legii 151/1991 isi inceteaza activitatea.

(Ion Alexandru)

Remes ultimul 'taricean>> pe lista lui Daniel Morar
Joi seara, cu putin timp dupa ce Guvernul anuntase ca a modificat Legea raspunderii ministeriale, DNA a anuntat pe surse ca a cerut vechii Comisii de la Cotroceni avizul pentru inceperea urmaririi penale impotriva ministrului agriculturii, Decebal Traian Remes.