In doar zece ani au devenit un fenomen media. Chiar daca nu au fost bine privite la inceput, ziarele gratuite au toate sansele sa le inlocuiasca pe cele traditionale.

Calatorii underground reprezinta tinta
preferata a ziarelor gratuite Cititorii s-au obisnuit sa primeasca informatia gratis. Iar logica in publicitate este sa iti urmezi consumatorii, cumparind spatiu de reclama in mediul pe care il vor ei. Tocmai de aceea, expertii in media sustin din ce in ce mai tare ca viitorul financiar al presei va sta in banii din advertising, si nu in tiraj. Dupa modelul vestic, exemplul romanesc, „Compact", lansat in 2006 de Ringier, si-a gasit deja publicul, in mijloacele de transport. Despre culisele acestui produs, dar si despre fenomenul global care l-a adus in Romania, va vorbi si Alexander Theobald, CEO Ringier Romania si Ungaria, la Prima Conferinta Nationala a Presei din Romania, care va avea loc la Bucuresti pe 11 octombrie. Despre alte posibilitati ale presei in viitor vor dezbate si nume precum Jim Chisholm, cu peste 30 de ani de experienta in presa, Cristian Tudor Popescu, Razvan Ionescu, redactor-sef „Evenimentul zilei", omologul sau de la „Gazeta Sporturilor", Catalin Tolontan, sau Dragos Stanca, directorul general de publishing, print&online al grupului Realitatea-Catavencu.

„Nu este vorba doar despre inundarea statiilor de metrou. Gratuitele chiar sint citite", declara anul trecut pentru „Newspaper Report" si Aura Iordan, fondatorul Media Management Institute, care organizeaza conferinta, alaturi de Freedom House.

La lansarea lui, „Metro", unul din cele mai cunoscute titluri gratuite, a fost privit cu ostilitate de concurenta. Managerii ziarelor traditionale aveau si de ce sa se teama: in prezent, cifrele arata ca publicatiile lor pierd teren in favoarea gratuitelor. In Asia, de exemplu, unde inceputul cotidienelor oferite pe gratis a fost mult mai slab decit in Europa, exista deja 19 titluri care se distribuie intr-un tiraj de patru milioane de exemplare, potrivit World Association of Newspapers (WAN). Reprezentantii acestei organizatii, alaturi de cei de la IFRA, si-au anuntat si ei venirea in Romania, pentru a dezbate cu specialistii romani pe tema „Ziarele si New Media in Dialog cu Viitorul". Tot WAN arata ca, in Danemarca, gratuitele constituie 31% din circulatia ziarelor, iar in Spania, cota se ridica la 53%.

Ele nu se mai adreseaza deja unei nise, ci unui curent in crestere: acela al oamenilor pe care „nu ii deranjeaza" sa citeasca ceva in drum spre casa". Lor li se adauga tinerii care au crescut cu Internetul si pe care virtualul i-a obisnuit cu informatia neplatita. Pentru ei, gratuitele sint un mod de a omori timpul. Pentru industrie, sint o strategie de a obisnui consumatorul cu lectura de presa. O strategie care da roade: 28 de milioane de copii ale titlurilor gratuite se distribuie, in fiecare zi, in intreaga lume.

Despre fenomenul gratuitelor, pe www.cotidianul.ro/select